نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10 روش محافظت از پوست

اگر کنار ساحل ميامي منزل داريد و در حال مطالعه اين کتاب هستيد، احتمالاً مي توانيد از خواندن اين فصل صرف نظر کنيد و از منزل بيرون برويد. در هواي گرم و مرطوب حمام آفتاب بگيريد. پوست خود را در معرض رطوبت هواي گرم قرار دهيد. لذت ببريد و روز خوبي را سپري کنيد. بسيار خوب. حالا که ساکنان اين نواحي رفته اند که حمام آفتاب بگيرند بقيه ما مي توانيم به کار خودمان بپردازيم يعني جلوگيري از پوسته پوسته شدن پوست و ريزش آن ها در اثر خاراندن و ادامه يافتن اين وضعيت تا پايان زمستان و فرا رسيدن بهار. بله. ما که در آب و هواي سرد و خشک زندگي مي کنيم- يعني نقاطي که وسايل حرارتي توليد کننده گرماي مصنوعي روز و شب کار مي کنند- به رنج و عذاب ناشي از خشکي پوست و خارش زمستاني خوب واقفيم. خوب، حال با اين مسأله چه بايد کرد؟ راه حلش ساده است. درجه وسيله حرارتي را کم کنيد و به فلوريدا برويد! نمي توانيد برويد؟ پس لااقل درجه بخاري را کم کنيد. اين کار قدم بزرگي در جهت داشتن پوستي سالم تر در طول زمستان است. اقدامات بسيار ديگري نيز مي توان در اين زمينه انجام داد که ما بسياري از آن ها را در زير شرح مي دهيم. اما يک اصل در همه اين دستورات مشترک است: خشکي پوست از کاهش آب پوست - نه چربي آن- ناشي مي شود. ضمن مطالعه اين فصل از کتاب و ضمن پرداختن به کارهاي روزمره خود در طول زمستان نکته فوق را همواره به خاطر بسپاريد؛ در اين صورت پوستتان بسيار سپاسگزار خواهد شد.

با نوشيدن سعي در رفع خشکي نکنيد

بسياري از کتاب ها و مجلات زيبايي، نوشيدن روزانه 7 الي 8 ليوان آب را جهت مرطوب نگه داشتن پوست و پيشگيري از خشکي آن توصيه مي کنند. باور نکنيد. دکتر « کنس نلدنر » در اين باره مي گويد: « اگر به طور کامل دهيدراته شده باشيد، (يعني آب بدن از دست رفته باشد) پوست خشک مي شود. اما اگر آب به حد کافي در بدن وجود داشته باشد به احتمال زياد نمي توان خشکي پوست را با نوشيدن آب برطرف يا تعديل نمود.

به عضوي که نياز دارد آب بدهيد

بهترين روش براي آب رساندن به پوست قرار دادن آن در آب است. دکتر « پرل اشتاين » قرار دادن پوست به مدت 15 دقيقه در آب ولرم را - نه آب داغ- توصيه مي کند. اين باور را هم که هر روز بايد حمام کرد به دست فراموشي بسپاريد. به طور کل و با يک حساب سرانگشتي در مورد پوست بايد گفت: کمتر حمام کنيد و از آب خنک تر استفاده نماييد.

پوست را نرم کنيد

دکتر « پرل اشتاين » اعتقاد دارد که پس از هر بار استحمام بايد پوست را (با مرطوب کننده) مرطوب نمود. رطوبتي که ضمن قرار گرفتن در آب جذب پوست مي شود تمايل به تبخير شدن دارد. اگر دايماً حمام کنيد مسأله مرطوب نگه داشتن پوست اهميت مضاعف مي يابد. مرطوب کننده هر چيزي است که موجب حفظ رطوبت پوست گردد. به گفته دکتر « پرل اشتاين » بسياري از مردم چنين تصور مي کنند که علت استفاده از مرطوب کننده باز گرداندن چربي از دست رفته به پوست است. اما اين باور به طور کامل صحيح نيست. تنها اين مطلب را به خاطر داشته باشيد که خشکي پوست در نتيجه از دست رفتن آب عارض مي شود نه چربي. وي در ادامه مي گويد: « همه مي دانند که کوتاه کردن ناخن هاي دست و پا پس از حمام کردن چقدر ساده تر است. اين مورد نمونه خوبي از جذب آب توسط پوست در اثر استحمام است. استعمال مرطوب کننده پس از حمام کردن به حفظ اين رطوبت و در نتيجه جلوگيري از خشک شدن پوست کمک مي کند. »

بدن را کاملاً خشک نکنيد

دکتر « نلدنر » مي گويد: « تأثير استفاده از مرطوب کننده بر روي پوست نمدار بلافاصله پس از استحمام، نسبت به زماني که پوست کاملاً خشک شود بسيار بيشتر است. منظورمان اين نيست که بايد از داخل وان يا زير دوش به بيرون بپريد و فوراً لوسيون به پوست بماليد. بلکه با چند بار قرار دادن حوله بر روي پوست و سپس برداشتن آن، رطوبت کافي بر روي پوست قبل از استعمال لوسيون باقي مي ماند. هدف اين است که مقداري از اين رطوبت در پوست به دام افتد و اين مسأله اولين اصل در مبارزه با خشکي پوست است. »

فريب تبليغات را نخوريد

دکتر « هاوارد دانسکي » معتقد است که هيچ چيزي مثل ژل هاي هيدروکربني ساده و روغن هاي معدني براي مرطوب کردن پوست مناسب نيست. در واقع براي افرادي که نوع مرطوب کننده برايشان چندان مهم نباشد تقريباً هر نوع روغن نباتي (مانند روغن آفتاب گردان و بادام زميني) يا روغن هيدروژنه (مثل کريسکو) مي تواند در رفع خشکي پوست و خارش زمستاني مؤثر باشد. اين قبيل روغن ها حکم نرم کننده هايي مؤثر، خالص، سالم و بي ضرر را دارند. به علاوه بسيار هم ارزان قيمت هستند. اما اين روغن ها يک اشکال دارند. همه آن ها چرب هستند. مردم غالباً محصولاتي را دوست دارند که خوشبو و خوشايند باشند و آن ها را شبيه يک خوک چرب و چيلي نکند. انتخاب نوع روغن بستگي به اين دارد که بخواهيد چقدر هزينه کنيد. چه بويي بدهيد و چه احساسي پيدا کنيد. همه مرطوب کننده ها يک کار را انجام مي دهند و هيچ گونه روش علمي براي اثبات بهتر بودن محصولات تجاري موجود در بازار نسبت به ساير روغن ها وجود ندارد. انتخاب هر يک از موارد مذکور بستگي کامل به نظر شخصي شما دارد.

از آرد جوي دو سر براي درمان استفاده کنيد

تعدادي از پژوهشگران بر اين باورند که مردم در حدود 4000 سال پيش براي اولين بار به اثر شفابخش آرد جوي دو سر در درمان و تسکين پوست پي بردند. امروزه هنوز هم بسياري از مردم اين اثر را کشف مي کنند. به عقيده دکتر « دانسکي » آرد جوي دو سر هنگام استحمام همچون يک عامل تسکين بخش عمل مي کند. کافي است 2 فنجان آرد جوي کلوييدي (از جمله آرد آونيو که در داروخانه موجود است) را به آب نيم گرم داخل وان بيافزاييد. منظور از آرد جوي کلوييدي آردي است که خوب آسياب شده به شکل پودر نرمي درآمده و در آب به صورت معلق بماند. به علاوه مي توان از آرد جوي دو سر به جاي صابون استفاده کرد. مقداري آرد جوي کلوييدي را در پارچه اي بپيچد و آن را داخل آب فرو ببريد. سپس از آب خارج کرده و بفشاريد و از آن به جاي ليف معمولي استفاده نماييد.

از صابون هاي چرب استفاده کنيد

بيشتر صابون ها حاوي قليا مي باشند. قليا با آن که خيلي خوب تميز مي کند اما با خشک کردن پوست موجب تحريک آن مي شود. دکتر « پرل اشتاين » به افراد داراي پوست خشک توصيه مي کند از مصرف صابون هاي قوي مثل Ivory و Dial خودداري کرده و در عوض صابون هاي چرب تري نظير Neutrogena,Basis يا Dove را جايگزين آن ها نمايند. در ترکيب صابون هاي چرب مقدار بيشتري ترکيبات چرب- نظير کُلد کرم، کره ي کاکائو، روغن نارگيل يا لانولين- به کار مي رود. صابوني مثل Dove در حقيقت اصلاً صابون نيست، بلکه بيشتر شبيه کلدکرم است. در عوض ساير صابون ها به اين صورت نيستند. صابون هاي چرب هر چند قدرت پاک کنندگي زيادي ندارند اما در عوض کمتر باعث تحريک پوست خشک مي شوند و واقعاً با صابون هاي ديگر تفاوت دارند.

خيلي صابون نزنيد

به گفته ي دکتر « پرل اشتاين » صابون فاقد خاصيت درماني است. آمريکايي ها مردمي هستند که زياد از صابون و عطر استفاده مي کنند. بنابراين متخصصان پوست با مشکلات پوستي بيماران در نتيجه مصرف زياد صابون، بيش از مشکلات ناشي از عدم استفاده از صابون مواجهند.

از دستگاه مرطوب کننده کمک بگيريد

بخشي از مشکل خشکي و خارش پوست از گرماي خشک (هواي خانه) در فصل زمستان نشأت مي گيرد. وسيله ي حرارتي رطوبت هواي داخل خانه را به 10% تقليل مي دهد. در حالي که رطوبت 30 تا 40 درصدي جهت حفظ رطوبت پوست به حد ايده آل نزديک تر است. به همين جهت همه ي متخصصان استفاده از يک دستگاه بخور را در طي ماه هاي خشک زمستان- با رعايت احتياطات لازم- توصيه مي کنند. مردم اغلب تصور مي کنند گذاشتن يک دستگاه بخور در خانه کافي است. اما دستگاه هاي مرطوب کننده هم مثل دستگاه هاي خنک کننده تا واقعاً بزرگ نباشند قادر به مرطوب کردن کل هواي خانه نخواهند بود. اگر مي خواهيد دستگاه بخور را در اتاق خواب بگذاريد، مطمئن شويد که در اتاق را بسته ايد و رطوبت از اتاق خارج نمي شود. آيا انجام برخي کارها مثل باز گذاشتن در حمام هنگام استحمام ممکن است تأثيري بر هواي خانه داشته باشد؟ به گفته دکتر « نلدنر » بله. ممکن است تا حدودي مؤثر باشد. زيرا حتي کمترين مقدار رطوبت هم کمک کننده است. هنگامي که در طول زمستان از وسيله حرارتي استفاده مي کنيد در واقع رطوبت هوا به کلي گرفته مي شود.

خنک نگه داشتن هوا

يک روش خوب براي مبارزه با خارش زمستاني دراز کردن دست و خاموش کردن وسيله حرارتي است! خنک نگه داشتن هواي خانه در زمستان ممکن است مؤثر باشد. علت اين مسأله آن است که هواي خنک داراي اثر بي حس کنندگي است و سبب مي شود احساس راحتي کنيد. هنگامي که هواي خانه را زايد گرم مي کنيد، عروق خوني متسع مي شوند و وقتي عروق متسع شوند چرخه ي خارش- سوزش دوباره آغاز مي گردد. اما زماني که پوست را چه با آب و چه با هواي سرد خنک مي نماييد، احساس خوبي پيدا مي کنيد. چنانچه پوست خنک نگه داشته شود خارش تخفيف مي يابد.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم