نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

12 نکته براي جلوگيري از خشکي لب

ترک لب ها معناي جديدي به اصطلاحِ "لبخند زدن" مي بخشند.
هنگامي که لب ها قرمز، زخم و پوسته پوسته مي شوند، حتي يک لبخند کوچک منجر به ترک خوردن آن ها مي گردد. تعجبي ندارد که احساس و ظاهري شبيه به « اُسکارِ بد خُلق » پيدا کنيد. پس بياييد دوباره رنگ صورتي لب ها را با رعايت نکات زير به آن ها باز گردانيم. اين نکات يکبار ديگر لبخند را براي شما به ارمغان مي آورند.

از بلسان لب استفاده کنيد

بهترين روش در برخورد با ترک لب ها اجتناب از هواي سرد و خشک که نخستين عامل ترک خوردگي لب محسوب مي شود مي باشد. اما از آنجا که رفتن به مناطق گرمسيري در زمستان براي اکثر مردم عملي نيست. مي توان به داروخانه رفت. قبل از خارج شدن از خانه- و نيز چند بار هنگامي که در خارج از منزل هستيد- لب ها را با بلسان (مرهم) مخصوص لب پوشش دهيد. از آنجا که هيچ چيز به مدت طولاني بر روي لب ها باقي نمي ماند لازم است اين کار را پس از هر بار خوردن، آشاميدن يا پاک شدن لب ها تکرار نماييد.
استفاده از بلسان حاوي ضد آفتاب
هم چنين به خاطر داشته باشيد نور خورشيد- در هر زماني از سال- موجب خشکي لب ها مي شود. بنابراين توصيه مي کنيم از محصولاتي استفاده نماييد که حاوي ضد آفتاب باشند. به گفته ديگر« نلسون لي ناويک » ضايعات وارد آمده به لب ها در اثر تابش نور خورشيد ممکن است به خشکي و پوسته پوسته شدن آن ها منتهي شود. اين عارضه در ساده ترين شکل خود ممکن است باعث آسيب ديدن لب پايين که بيشترين ميزان اشعه ماوراء بنفش را جذب مي کند گردد. برخي از مردم نه تنها بايد از بلسان لب استفاده نمايند، بلکه بايد بلساني را انتخاب کنند که حاوي ضد آفتاب باشد. به عنوان نمونه مي توان از « پريسان 15 »(1)، « چپ استيکز سان بلاک 15 »(2) و يا « اکليپس ليپ پروتکتانت »(3) استفاده نمود.

زدن رژ لب (4)

علاوه بر استفاده از بلسان حاوي ضد آفتاب، مي توان براي کمک به بهبود لب هاي ترک خورده از رژ لب هاي لب استفاده نمود. در واقع زدن رژ لب موجب حفاظت از لب ها مي شود و احتمالاً از ترک خوردگي لب ها جلوگيري مي کند. رژ لب چون ماده اي غير شفاف و مات است مانع از عبور نور از جمله نور مضر و قابل رويت خورشيد مي گردد. به علاوه دکتر « بارک » معتقد است استفاده از رژ لب يکي از دلايلي است که زنان کمتر به سرطان لب دچار مي شوند.
وي در ادامه مي گويد: « طي چهارده سال طبابت خود تنها به يکي دو مورد از زناني برخورد کرده است که دچار سرطان لب بوده اند. در حالي که اين تعداد در مورد مردان به صدها نفر مي رسد.

تسکين و درمان

دکتر « دايانا بايهوُا » اعتقاد دارد: « خطري که ترک لب ها مي تواند در پي داشته باشد عفوني شدن آن است. به منظور جلوگيري از اين مشکل از پمادهاي آنتي بيوتيک مجاز بدون نسخه نظير « باسيتراسين » و « پلي اسپورين » استفاده نماييد. به علاوه مي توان از پمادهاي حاوي هيدروکورتيزون براي کمک به التيام ترک لب ها استفاده کرد. اما اين پمادها مانع از عفوني شدن نمي گردند. اگر لب ها به شدت ترک خورده اند مي توانيد از هر دو نوع پماد استفاده نماييد. يکي را صبح ها و ديگري را شب ها به لب ها بماليد. »

مصرف ويتامين B

کمبود برخي از مواد غذايي نظير ويتامين هاي ب- کمپلکس و آهن مي تواند در پوسته پوسته شدن لب ها مؤثر باشد. پس با مصرف مولتي ويتامين به عنوان مکمل غذايي مي توانيد از اين عارضه پيشگيري کنيد.

نوشيدن مايعات

با نوشيدن مايعات بيشتر در زمستان مي توان رطوبت لب ها را از داخل بافت لب حفظ کرد.دکتر « بايهودا » نوشيدن چندين گرم آب را هر چند ساعت توصيه مي کند. با افزايش سن، توانايي سلول ها براي نگه داشتن رطوبت کاهش مي يابد. بنابراين ممکن است مشکل خشکي لب ها هر زمستان با بالا رفتن سن افزايش يابد. يک راه ديگر براي جلوگيري از خشکي لب ها در زمستان مرطوب نگه داشتن هواي خانه يا محل کار است.

استفاده از موم زنبور عسل

به عقيده دکتر « رادني باسلر » بهترين محصول موجود در بازار براي ترک لب ها « کارمکس »(5) است. اين محصول در بسته هاي کوچک به فروش مي رسد و علاوه بر ترکيبات ديگر حاوي موم زنبور عسل و فِنُل است. دکتر « باسلر » معتقد است هيچ دارويي بهتر از اين دارو نيست.

خيس نکردن لب ها با زبان

به گفته دکتر « باسلر » ترک خوردگي لب ها در نتيجه دهيدراسيون (کم شدن آب بدن) عارض مي گردد. هنگامي که لب ها را با زبان خيس مي کنيد، براي لحظه اي مرطوب مي شوند. ولي اين رطوبت بزودي تبخير مي شود و لب ها حتي از قبل نيز خشک تر مي شوند. به علاوه بزاق دهان حاوي آنزيم هاي گوارشي است. هر چند اين آنزيم ها خيلي قوي نيستند. اما به هر حال براي ترک لب ها کاملاً مضرند. خيس کردن لب ها با زبان مي تواند به نوعي درماتيت ناشي از تَر کردن لب ها(6) منتهي شود. البته اين عارضه بيشتر در کودکان ديده مي شود. اما بزرگسالان هم ممکن است به آن مبتلا شوند. آنچه در اثر خيس کردن لب ها با زبان اتفاق مي افتد، به اين صورت است که با زبان زدن هرگونه چربي را که از نواحي مجاور لب ها بر روي لب آمده پاک مي کنيد. (لب ها فاقد غدد چربي اند.) سپس نه تنها چربي لب ها بلکه چربي نواحي اطراف آن ها را نيز با زبان پاک مي نماييد. سرانجام آنچه رخ مي دهد تشکيل يک حلقه ي قرمز رنگ اطراف دهان است.
توصيه: در درجه ي نخست سعي کنيد از خيس کردن لب ها با زبان اجتناب کنيد.
اگر وسوسه مي شويد که اين کار را انجام دهيد، آنچه را دکتر « باسلر » به مزاح « درمان قديمي نبراسکا » مي نامد و در آن از کود مرغي بر روي لب ها استفاده مي شود، از ياد نبريد! البته اين روش درماني لب ها را بهبود نمي بخشد، اما دست کم يادآوري آن باعث مي شود که اين عادت را ترک کنيد.

عدم استفاده از خمير دندان

بنا به اظهار دکتر « توماس گودمن » گاهي حساسيت به مواد موجود در خمير دندان، شکلات و کاکائو، آدامس و محلول هاي دهان شويه موجب ترک خوردن لب ها مي شود. او به نقل از دندان پزشک خود مي گويد خمير دندان هاي جديد ضد جرم حتي بيش از خمير دندان هاي معمولي باعث خشکي لب ها مي شوند. پس توصيه من به بيماران اين است که از خمير دندان استفاده نکنند و تنها با مسواک دندان هاي خود را تميز کنند. يا به جاي خمير دندان از جوش شيرين استفاده نمايند.

مصرف اکسيد روي

برخي از افراد حين خواب بزاق از دهانشان خارج مي شود. همين امر به خشک شدن لب ها و يا بدتر شدن آن ها در صورت وجود ترک منجر مي گردد. افرادي که با چنين مشکلي مواجه اند مي توانند به توصيه دکتر « ناويک » هر شب قبل از خواب از پمادهاي اکسيد روي (7) استفاده نمايند. اين پمادها همچون مانعي از لب ها محافظت مي کنند.

انگشت خود را روي بيني بگذاريد و سپس به لب ها بماليد

توصيه دکتر « بارک » به کشاورزاني که در محيط باز کار مي کنند و ممکن است هيچ چيز ديگري در دسترس نداشته باشند چنين است: « انگشت خود را روي يک طرف بيني قرار دهيد. سپس آن را به اطراف لب ها بماليد. با اين کار به طور طبيعي مقداري چربي در اطراف لب ها ماليده مي شود. اين چربي درست همان چربي اي است که لب ها به آن نياز دارند و معمولاً آن را از راه تماس با نواحي مجاور بدست مي آورند. هيچ « درمان خانگي » را بهتر از اين روش نمي توان يافت. »

استفاده از داروي مخصوص پستان گاو

يک روش ديگر نيز براي کشاورزان جهت پيشگيري از خشکي لب ها وجود دارد. دکتر « بايهوا » مي گويد: « دارويي به نام « بگ بام »(8) موجود است که کشاورزان براي التيام زخم پستان گاو از آن استفاده مي کنند. شما هم مي توانيد از اين دارو به لب هاي خود بماليد. اين دارو که اساس هيدرو کربني دارد در فروشگاه هاي مخصوص لوازم دام و کشاورزي و برخي از داروخانه ها و فروشگاه هاي داروهاي گياهي عرضه مي گردد.

پي نوشت ها :

1- Presun 15
2- Chap Stick's Sunblock 15
3- Eclipse Lip Protectant
4- Lipstick
5- Carmex
6- Lip Licker's Clermatitis
7- Zinc Oxide اکسيد دو زنگ
8- Bag Balm

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم