نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

18 روش براي داشتن پوستي لطيف تر

در حالي که بخار را از روي آينه حمام پاک مي کنيد با نقطه صورتي رنگ در نوک بيني خود مواجه مي شويد. اين اصلاً براي شروع يک هفته چيز خوشايندي نيست.
دوباره بخار را از روي آينه پاک مي کنيد. روي پنجه هايتان بلند مي شويد و به دستشويي تکيه مي دهيد تا خودتان را بهتر ببينيد. اما آن نقطه صورتي رنگ سر بيني چيست؟ وقتي چانه اتان را بالاتر مي بريد تا بهتر ديده شود يک دفعه چشمتان به چند جوش سر سفيد که زير لب پايين تان سبز شده مي افتد. اصلاً از اين جوش ها خوشتان نمي آيد. يکي از زانوهايتان را بالا مي آوريد و روي لبه دستشويي مي گذاريد و صورتتان را به آينه فشار مي دهيد. تازه اينجاست که متوجه يک جوش سر سياه در چين بين بيني و گونه مي شويد که زل زده و شما را نگاه مي کند. دنيا بر سرتان خراب مي شود و تلو تلو خوران از جلوي آينه کنار مي آييد و صورت لکه لکه اتان را در دست مي گيريد. افکارتان به سال ها قبل، زمان جوش ها و مراسم رقص دبيرستان بر مي گردد. همين طور که عقب و جلو مي رويد با خود مي گوييد، يعني چه خبر شده؟ جواب خيلي ساده است: آکنه در آورده ايد. آکنه را مي توان مجازات سال هاي نوجواني دانست. اما بعضي از افراد را تا ميانسالي و حتي بيشتر تعقيب مي کند. دکتر « جيمز فالتن » مي گويد: « زنان ممکن است در سن 25 تا 35 سالگي و حتي بيشتر، يک بار دچار آکنه شوند. » آکنه يک اصطلاح کلي براي علايم مختلفي نظير کورک، جوش هاي سر سفيد و جوش هاي سر سياه است. به گفته دکتر « پيتراي پوچي » هنگام بروز آکنه منافذ پوست مسدود شده، پوست در آن نقطه به زخم ملتهب يا غير ملتهب مبتلا مي شود.

علت اين مسدود شدن چيست؟

به گفته دکتر « فالتن » شکلات موجب بروز آکنه نمي شود. پوست و موي چرک و کثيف هم عامل بروز آکنه نيست. رابطه جنسي زياد و يا نبود آن نيز موجب آکنه نمي گردد.
پس علت اصلي چيست؟

وراثت

حداقل مي توان گفت وراثت بيشترين سهم را در اين ميان دارد. دکتر « فالتن » در اين باره مي گويد: « آکنه يک عارضه ژنتيکي است که به صورت فاميلي منتقل مي شود. آکنه در واقع نوعي اختلال ژنتيکي در منافذ پوست است. » اگر پدر و مادرتان هر دو آکنه داشته اند. از هر چهار خواهر و برادرتان سه نفر دچار آکنه خواهد شد. اما اگر خواهرتان آکنه نمي زند، در حالي که صورت شما به منطقه جنگي مي ماند، بايد توجه داشته باشيد که عوامل ديگري هم مي توانند آکنه را تشديد کنند. به گفته دکتر « فالتن » فشار روحي، نور آفتاب، تغييرات فصلي و آب و هوا مي توانند بر شدت بروز آکنه بيافزايند. مواد آرايشي خاص و قرص هاي ضد بارداري نيز مي توانند از عوامل بروز آکنه باشند. دکتر « فالتن » مي گويد: « زنان شاغل آسيب پذيرترند. اين افراد در معرض فشار روحي بيشتري قرار دارند. ضمن آن که معمولاً از مواد آرايشي هم زياد استفاده مي کنند. » در اينجا به چند نکته براي جلوگيري از بروز آکنه براي کساني که بيش از سايرين به آن نياز دارند اشاره مي کنيم.

تغيير آرايش

در زنان بالغ آرايش از جمله مهم ترين عوامل بروز آکنه است. دکتر « فالتن » استفاده از مواد آرايشي چرب را مسأله ساز مي داند. رنگدانه هاي موجود در مواد آرايشي، رژ لب، کرم هاي پاک کننده، مرطوب کننده هاي شب و آب موجود در اين محصولات، هيچ يک مشکل ايجاد نمي کنند. مسأله فقط بر سر چربي موجود در اين محصولات است. چربي اين محصولات معمولاً از اسيدهاي چربي که غالباً قوي تر از اسيدهاي چرب خود بدن هستند، مشتق مي شود. اگر مستعد ابتلا به آکنه هستيد از مواد آرايشي بدون چربي استفاده نمايند.

هشدار پزشکي

از Accutate کمک بگيريد

جوش بزرگي که نوک بيني فرد ظاهر مي شود مي تواند به يک مشکل جدي براي صاحب بيني تبديل شود! حتي ممکن است براي افراد ديگري هم که ضمن صحبت با اين فرد ناظر آن هستند، مشکلي جدي به شمار آيد. اما آکنه مي تواند مسأله ي بسيار جدي تري باشد. آکنه را مي توان بر اساس چهار مرحله طبقه بندي کرد. در مرحله نخست تنها چند جوش سر سفيد و سر سياه به صورت خفيف تظاهر مي کنند. در مرحله چهارم، يعني جدي ترين مرحله، جوش هاي سر سفيد، سر سياه، چرکي، برجسته و کيستي روي پوست ظاهر مي شوند. آکنه در مرحله چهارم اغلب با التهاب شديد، قرمز يا ارغواني رنگ توأم است. اين نشانه آن است که بايد به متخصص مراجعه نمود.
آکنه شديد اگر درمان نشود مي تواند موجب به جاي ماندن آثار زخم شود. به اعتقاد دکتر « پوچي » استفاده از داروي تجويزي Accutane براي جلوگيري از پيشرفت آکنه بسيار مؤثر است.

خواندن برچسب محصولات آرايشي

از مصرف محصولاتي که حاوي لانولين، مايريزتيت ايزوپروپيل، سولفات سديم لارويل، لاورث و رنگ هاي C و D هستند اجتناب نماييد. اين مواد هم مثل چربي ها براي پوست خيلي غليظند.

پاک کردن پوست از مواد آرايشي

دکتر « فالتن » توصيه مي کند هر شب تمام مواد آرايشي را از روي پوست پاک کنيم. وي مي گويد: « با يک صابون ملايم روزي دو بار صورت را شسته، خوب آبکشي نماييد. براي آبکشي 6 الي 7 بار صورت را با آب بشوييد. »

هاليوودي ها چگونه جوش ها را مخفي مي کنند؟

فکر مي کنيد آن جوش کوچک روي صورتتان ظاهر ناخوشايندي دارد؟ خب، حالا تصور کنيد که اگر اين جوش کوچولو مثلاً به اندازه يک سطل زباله به ظرفيت 30 گالن بود چه احساسي پيدا مي کرديد؟ اگر ستاره سينما بوديد، آن وقت واقعاً جوشتان همين قدر بزرگ به نظرتان مي رسيد؟ اگر فکري به حال جوش نوک بيني « بِت ديويس » نمي شد، چشمان زيبا و درشت او در مقايسه با آن جوش هيچ زيبا به نظر نمي آمدند.
اه. ولي ما هرگز روي صورت هنرمندان جوش سر سفيد، سر سياه يا کورک نمي بينم. چرا؟ آيا هنرمندان جوش نمي زنند؟ معلوم است که مي زنند. تنها فرقش اين است که نمي گذارند جوش يا هر عارضه ديگري شبيه آن معلوم شود. « استين » بيش از 25 سال چهره پرداز هنرمندان بوده و صورت هاي معروفي را لمس کرده است. جنگ چريکي تنها راهي است که براي مبارزه با جوش هايي که يک دفعه و بي موقع ظاهر مي شوند مي توان اتخاذ کرد. در اينجا به برخي از راهکارهايي که در هاليوود به کار مي روند اشاره مي کنيم. « استين » مي گويد که او برخي از اين روش ها را بر روي گران قيمت ترين چهره هاي دنيا آزموده است!

پوشش دهيد

بنا به گفته ي « استين » مي توان هر نوع تغيير رنگ پوست، اعم از صورتي، قرمز و ارغواني را پوشش داد. براي اين منظور لازم است فرد در صدد يافتن محصولي باشد که درصد رنگدانه هاي بالايي داشته باشد. هر چه مقدار رنگدانه ها بيشتر باشد، امکان استفاده از لايه نازک تري از محصول و در عين حال پوستي بهتر، بيشتر مي گردد. « استين » مي گويد: « هر وقت مي خواهم جوشي را بر روي صورت يک هنرپيشه مخفي کنم از کرم هايي که درصد رنگدانه ي آن ها 50 تا 70 درصد است استفاده مي کنم. مقدار رنگدانه در بيشتر کرم ها به طور معمول 15 تا 18 درصد است.

امتحان کنيد

درصد واقعي رنگدانه ي موجود در محصول آرايشي را نمي توان با نگاه کردن به آن تشخيص داد. بلکه بايد آن را امتحان کرد. « استين » توصيه مي کند که يک قطره از محصول را ابتدا بر روي پوست خود امتحان کنيد. اگر چنان غليظ باشد که رنگ پوست از پس آن پيدا نباشد، يعني درصد رنگدانه ي آن بالاست و در پوشاندن جوش ها مؤثر واقع خواهد شد.

در پي علت هستيد؟

شايد کمي بوي ماهي بگيريد! اما حداقل يک پزشک وجود دارد که معتقد است که غذاهاي دريايي و ساير غذاهاي حاوي يد مي توانند باعث بروز حملات آکنه شوند. دکتر « فالتن » مي گويد: « يد در بعضي از افراد مستعد ابتلاي به آکنه مي تواند عاملي براي بروز آکنه باشد. يد وارد بدن شده، در خون جريان پيدا مي کند و مازاد آن از طريق غدد چربي دفع مي شود. حين دفع مازاد يد، منافذ پوست تحريک شده، آکنه ظاهر مي شود. اگر در صدد يافتن علت بروز آکنه هستيد در زير جدولي ارائه مي دهيم که مقدار يد موجود در بعضي غذاها و نوشيدني ها را با واحد يک در ميليون نشان مي دهد. دکتر « فالتن » در حال حاضر نمي داند چه مقدار يد موجب بروز آکنه مي شود. اما در مورد مصرف دراز مدت و زياد يد و رابطه آن با بروز آکنه هشدار مي دهد.

تست چربي

در اينجا يک تست آسان را که در منزل قابل انجام است و مي توان براي پي بردن به ميزان چربي موجود در مواد آرايشي از آن کمک گرفت ارائه مي دهيم.
يک ورق کاغذ تايپ متشکل از 25% پنبه را برداريد و مقداري از محصول آرايشي را بر روي آن بماليد. 24 ساعت صبر کنيد تا لکه چربي ظاهر شود. ظرف يک روز چربي بخش مي شود و مي توانيد لکه چربي را روي کاغذ مشاهده کنيد. هر چه لکه وسيع تر باشد درصد چربي محصول آرايشي بيشتر است. از مصرف محصولاتي که تست چربي آن ها نشان مي دهد که درصد چربي بالايي دارند خودداري کنيد.

چهره طبيعي

به عقيده دکتر « فالتن » از هر نوع محصولي آرايشي هر چه کمتر استفاده کنيد بهتر است.

قرص هاي ضد بارداري

تحقيقات دکتر « فالتن » نشان مي دهند قرص هاي ضد بارداري مانند اوورال، لواسترين، نورلسترين و نورينيل مي توانند موجب تشديد آکنه شوند. اگر از اين قرص ها مصرف مي کنيد و جوش مي زنيد، مسأله را با پزشک خود در ميان بگذاريد. شايد پزشک بتواند نوع دارو را تغيير داده و يا راه ديگري را براي جلوگيري از بارداري توصيه کند.

به جوش ها دست نزنيد

دکتر « پوچي » مي گويد: « نبايد کورک ها يا جوش هاي سر سفيد را فشار داد. کورک خود نوعي التهاب است و نبايد با فشار دادن آن بر ميزان التهاب افزود. با اين کار ممکن است عفونت ايجاد شود. » وي هم چنين مي گويد: « هيچ راهي براي بهبود سريع تر کورک وجود ندارد. به طور معمول بهبود کورک از يک تا چهار هفته طول مي کشد. اما بالاخره از بين مي رود و خوب مي شود. » دکتر « پوچي » جوش هاي سر سفيد را منافذ مسدود شده ي غير ملتهب مي خواند و مي گويد: « پايه جوش هاي سر سفيد بسيار وسيع تر از جوش هاي سر سياه است. هنگامي که جوش سر سفيد را مي فشاريد، ديواره منافذ پوست تخريب شده و محتويات آن ها داخل پوست مي شود و موجب بروز کورک مي گردد. کورک معمولاً در اثر ترکيدن جوش هاي سر سفيد ظاهر مي شود. »

تشخيص موقع مناسب براي فشار دادن جوش ها

هر چند در مورد بيشتر جوش ها بهتر است اصلاً دستکاري نشوند اما در مورد يک نوع جوش با فشردن و تخليه مي توان روند بهبودي را سرعت بخشيد. دکتر « پوچي » در اين باره مي گويد: « گاهي اوقات در مرکز کورک يک نقطه ي زرد رنگ چرکي وجود دارد. فشار ملايم معمولاً اين منافذ را خيلي خوب باز مي کند. هنگامي که چرک خارج مي شود کورک سريع تر خوب مي شود. »

به سر سياه ها حمله ور شويد!

با فشردن مي توان از شر جوش هاي سر سياه نيز رها شد. دکتر « پوچي » مي گويد: « جوش هاي سر سياه در اثر انسداد شديد منافذ تظاهر مي کنند. مواد موجود در اين جوش ها سفت است و سطح جوش برآمده نيست. بخش سياه اين جوش ها کثيف و چرکي نيست. در واقع متخصصان پوست در مورد ماهيت اين جوش ها هنوز کاملاً مطمئن نيستند. اما هر چه باشند به بروز کورک منتهي نمي شوند.

غلبه بر آکنه با داروهاي مجاز بدون نسخه

مي توان با داروهاي مجاز بدون نسخه به جنگ آکنه رفت. دکتر « فالتن » مي گويد: « از داروهايي استفاده کنيد که حاوي پروکسيد بنزوييل باشند. بنزوييل پروکسيد را به سمت منافذ هدايت مي کند و اکسيژن آزاد مي نمايد که خود باعث مرگ باکتري ها، که عامل بدتر شدن آکنه هستند، مي شود. استفاده از اين دارو مثل اين است که همزمان از دو دارو استفاده نماييد. به علاوه بنزوييل سلول هاي اسيد چرب را که باعث تحريک منافذ مي شوند مهار مي کند.
محصولات ضد آکنه ي مجاز بدون نسخه در اشکال مختلفي مانند ژل، محلول، لوسيون يا کرم موجودند. دکتر « فالتن » مصرف ژل هايي را که اسانس آبي دارند توصيه مي کند. زيرا کمتر از ساير محصولات موجب تحريک پوست مي شوند. وي هم چنين توصيه مي کند از اين ژل ها شب حدود يک ساعت استفاده نماييم. سپس قبل از خواب پوست را به ويژه در ناحيه اطراف چشم و گردن کاملاً از ژل بشوييم.

فريب اعداد و ارقام را نخوريد

داروهاي ضد آکنه حاوي 2/5 تا 10 درصد پروکسيد بنزوييل مي باشند. اما درصد اين ماده نقش چنداني در تأثير دارو بر آکنه ندارد. به گفته « توماس گاسل » بر اساس آزمايش هاي انجام شده تأثير محصولات حاوي پروکسيد بنزوييل با درصد پايين به اندازه تأثير محصولات حاوي اين ماده با درصد بالا است. يک محصول 5 درصدي همان تأثيري را دارد که محصول 10 درصدي دارد.

مراقبت ويژه از پوست هاي خشک

پوست هاي خشک مستعد، نشان حساسيت نسبت به پروکسيد بنزوييل هستند. بنابراين دکتر « گاسل » توصيه مي کند ابتدا با يک محصول ملايم تر شروع کرده و بعد از يک محصول قوي تر استفاده نماييم. وي مي گويد: « در اثر استفاده از اين محصول پوست قرمز مي شود که البته يک واکنش طبيعي است. »

جلوگيري از قرار گرفتن در معرض آفتاب

داروهاي آکنه ممکن است نسبت به نور خورشيد واکنش معکوس نشان دهند. دکتر « گاسل » توصيه مي کند قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، لامپ هاي مادون قرمز و کرم هاي ضد آفتاب را به حداقل برسانيم. تا زماني که مطمئن شويم واکنش پوست در برابر عوامل فوق به چه ميزان است. به علاوه دکتر « گاسل » پيشنهاد مي کند قبل از مصرف کرم هاي ضد آفتاب مقداري از آن را بر روي پوست امتحان کنيم.

شستشوي پوست

هر بار قبل از استفاده از داروهاي ضد آکنه پوست را به طور کامل بشوييد. به عقيده دکتر « گاسل »، پوست تميز، صورتي شاداب را به ارمغان مي آورد.

هر بار فقط از يک نوع درمان استفاده کنيد

از مخلوط کردن همزمان چند روش درماني اجتناب کنيد. اگر از داروهاي مجاز بدون نسخه استفاده مي کنيد، در صورتي مراجعه به پزشک و مصرف داروهاي وي لازم است از مصرف داروهاي قبلي خودداري نماييد. به گفته ي دکتر « گاسل » پروکسيد بنزوييل از خانواده رتين A و ديگر محصولات حاوي مشتقات ويتامين A مانند Accutane است. نبايد اين محصول را همزمان استفاده نمود.

از انتشار آکنه جلوگيري کنيد

داروي ضد آکنه را تا شعاع 1/5 سانتي متر در اطراف موضع بماليد تا از انتشار آکنه جلوگيري شود. به اعتقاد دکتر « فالتن » داروي ضد آکنه با کورک هايي که قبلاً ظاهر شده اند مبارزه نمي کند. بلکه بيشتر از بروز جوش هاي جديد جلوگيري مي نمايد. آکنه، از بيني گرفته تا نقاط ديگر صورت را در بر مي گيرد. پس لازم است نواحي اطراف جوش را نيز با دارو پوشش دهيد. هنگامي که داروي مجاز بدون نسخه اي را خريداري مي کنيد روي آن نوشته شده "تنها روي جوش ها بماليد". در حالي که اصلاً چنين نيست. در مورد اکثر افراد محل جوش جايي است که قابل رؤيت است.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم