نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

7 نکته براي اصلاح سرانگشتان

تا وقتي به بعضي چيزها دست نمي زنيد مشکلي برايتان به وجود نمي آيد. مشکل از آنجا آغاز مي شود که دستتان با هر چيزي تماس پيدا مي کند. مثلاً با موهايتان، لباستان، روزنامه يا گربه اتان. هر بار که از دست هايتان استفاده مي کنيد درد خفيفي حس مي کنيد که شما را از وجود ريشه هاي اطراف ناخن آگاه مي سازد. علت ريشه شدن اطراف ناخن چيست؟ آن تکه هاي مثلثي شکل پوست در اطراف ناخن ها تنها پوست مرده هستند. پوست در اين قسمت ها تنها به دليل نرسيدن چربي کافي خشک مي شود چه کساني دچار اين مسأله مي شوند؟ دکتر« رادني باسلر » معتقد است که اين مشکل به ويژه در خانم ها که با آب زياد سروکار دارند و افرادي که ناخن مي جوند شايع است. هر شغل و حرفه اي که باعث خشک شدن دست ها شود فرد را در معرض اين مشکل قرار مي دهد. بدترين نوع آن (درست مثل ترک دست ها و اگزما) در افرادي که مسئول مرتب کردن نامه ها هستند اتفاق مي افتد. اشخاصي که تمام مدت با کاغذ سروکار دارند دست هايشان به شدت خشک مي شود. زيرا کاغذ در واقع چربي پوست را جذب مي کند. اين افراد معمولاً تصور مي کنند به جوهر روي کاغذ حساسيت دارند. اما اين مسأله تنها علت فيزيکي دارد و به جذب چربي از روي پوست توسط کاغذ مربوط مي شود. اگر ريشه شدن ناخن ها برايتان به کابوسي تبديل شده، توصيه هاي زير را به کار ببنديد.
ريشه هاي اطراف ناخن را کوتاه کنيد به نظر دکتر« جوزف بارک » اگر پوست اطراف ناخن هايتان ريشه ريشه مي شوند، بايد آن ها را کوتاه کرده و زود به زود بگيريد. اين کار مانع از بدتر شدن مشکل مي شود. لازم نيست بر روي خود يک جراحي بزرگ و اساسي انجام دهيد؛ فقط پوست هاي ريشه شده را با يک قيچي کوچک، تيز و استريل کوتاه کنيد.
« تريشا وبستر » که از دست هاي او به عنوان مدل استفاده مي شود مي گويد: « قبل از کوتاه کردن اين پوسته هاي اضافي انگشت ها را در آب يا مخلوطي از آب و روغن نگه داريد تا نرم شوند. اشتباه بسياري از مردم اين است که سعي مي کنند ريشه هاي اطراف ناخن را در حالي که هنوز سفت هستند جدا کنند. با اين کار باعث شکافته شدن بيشتر پوست در اين نواحي مي شوند ».

به نصيحت مادر گوش کنيد

دکتر « باسلر » مي گويد: « من هم همان چيزي را مي گويم که مادرتان مي گفت يعني: ريشه ها را با دندان نجويد. اگر با دندان اقدام به جداکردن پوسته ها کنيد، برش و شکاف عميقي اطراف ناخن ها ايجاد مي کنيد. اين بريدگي ها ممکن است چرکي شوند. »

فرو بردن ناخن ها در آب و روغن فرو بردن ناخن ها در محلول آب و روغن يعني درست همان کاري که هنگام مانيکور کردن ناخن ها مي کنيد - بسيار مؤثر است. دکتر « باسلر » مي گويد: « به بيمارانم توصيه مي کنم 4فنجان از يک نوع روغن حمام مثل Alpha-Keri را با حدود يک ليتر آب گرم مخلوط کنند و در حدود 10تا 15دقيقه ناخن ها را داخل آن قرار دهند. »

با بستن انگشتان به مشکل خاتمه دهيد

اگر ريشه هاي اطراف ناخن مشکل زيادي برايتان به وجود مي آورند، شب ها هنگام خواب به انگشتتان کرم نرم کننده يا پماد بماليد و آن را با يک پوشش پلاستيکي بپوشانيد و انتهاي نوار يا پوشش را با يک چسب محکم کنيد. پلاستيک باعث مي شود رطوبت در طول شب حفظ شود. پوشش را صبح روز بعد باز کنيد. اين مدت نبايد بيش از حد طولاني شود.

انتخاب لباس مناسب به جاي انتخاب ناخن

اگر هنگام عصبي شدن به جويدن ناخن ها تمايل پيدا مي کنيد، حتماً لباس هاي جيب دار بپوشيد. دست ها را در جيب قرار دهيد و تا وقتي اضطرابتان برطرف نشده آن ها را خارج نکنيد.

مرطوب کردن را به صورت عادت درآوريد

براي آن که در درجه ي اول ناخن هايتان ريشه ريشه نشوند هر روز اطراف ناخن ها را مرطوب کنيد. به جاي آن که تنها پس از مانيکور کردن اين کار را انجام دهيد، اين کار را به صورت يک عادت براي خود درآوريد. لوسيون مخصوص دست را به گوشت اطراف ناخن ها بماليد تا وقتي آن ها نرم بماند. براي آن که احساس بهتري از اين کار پيدا کنيد مرطوب کننده را روي ظرف آب گرمي قرار دهيد تا گرم شود. هر بار که از اين مرطوب کننده به دست ها مي ماليد، وقتي را هم صرف ماليدن مرطوب کننده به اطراف ناخن ها نماييد. خانم « وبستر » مي گويد: « ماليدن روغن زيتون يا کافشه (1) به اطراف ناخن ها براي من اهميت زيادي دارد. »

مراقبت از پوست اطراف ناخن

به گفته ي دکتر « بايهوا » از آنجا که پوست بيشتر در اطراف ناخن ها ريشه ريشه مي شود، اکثر مردم سعي مي کنند با استفاده از لوسيون هاي رفع پوسته از اطراف ناخن از بروز مشکل جلوگيري کنند. اما اين روش مناسبي نيست. بسياري از محصولاتي که براي از بين بردن پوسته هاي زياد و ريشه هاي اطراف ناخن ساخته شده اند حاوي هيدروکسيد سديم اند. اين ماده ي شيميايي سوزش آور موجب از بين رفتن بافت پوست مي گردد. بنابراين محصولات حاوي اين ماده اگر مدت زيادي بر روي پوست باقي بمانند ممکن است موجب تحريک آن شوند، نکته اين جاست که پوست اطراف ناخن ها وظيفه ي مهم حفاظت از آن ها در برابر باکتري ها و قارچ را به عهده دارد. دکتر« بايهوُا » مي گويد: « ريشه هاي اطراف ناخن خيلي مظلوم و بي آزار به نظر مي رسند. اما عفوني شدن آن ها ممکن است التهاب پوست و ساير نسوج اطراف ناخن را موجب شوند. »

پي نوشت :

1. Safflower Oil.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم