نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

26روش براي غلبه بر زگيل

بسيارخوب. مافقط يکبار اين مطلب را خواهيم گفت. پس خوب گوش کنيد. وزغ هيچ ربطي به زگيل درآوردن ندارد. وزغ عامل بروز زگيل نيست و باعث انتشار آن نمي شود. وزغ حتي نمي داند زگيل چيست؟ زگيل نوعي تومور خوش خيم پوستي است که مي تواند به شکل منفرد يا گروهي، تقريباً در هر نقطه اي از بدن ظاهر شود. با آن که هر يک از انواع زگيل اسم خاصي دارند، اما عامل بروز همه ي آن ها ويروس بد ذاتي به نام ويروس "پاپيلوما" است. اين ويروس طوري ماهرانه بدن را فريب مي دهد تا جايي مناسب که در اصطلاح پزشکي به آن جاي زگيل مي گويند، در اختيار آن قرار دهد.
به گفته ي دکتر « رابرت گري » 10% از مردم به زگيل مبتلايند و احتمالاً 75% از مردم حداقل يکبار در طول عمرخود زگيل در خواهند آورد. بنابراين تعجبي ندارد که سالانه طبق برآورد، 125ميليون دلارصرف درمان زگيل شود! زگيل پس از آکنه شايع ترين عارضه ي پوستي است که افراد از آن شکايت دارند. متأسفانه روش هاي درماني استاندارد از قبيل سوزاندن، تراشيدن، بريدن، منجمد کردن، تزريق يا سوزاندن با ليزر، ناخوشايند و خشن به نظر مي رسند. اين روش ها ممکن است مؤثر يا بي تأثير باشند. بسياري از اين روش ها دردناکند و اثر به جاي مي گذارند.
زگيل براي آن که بر شدت اثر به جا مانده بيافزايد، صرفنظر از اين که از چه روش درماني استفاده شده باشد، دوباره عود مي کند. علي رغم مطالبي که گفته شد، مي توان قبل از رفتن به پزشک برخي از روش هاي درماني خانگي را آزمود. اما حتماً به توصيه هاي دکتر« توماس گودمن » متخصص پوست توجه کنيد.

با درمان زگيل به خود آسيب نزنيد

قبل از انجام اقدمات جدي تر تا چند هفته از روش هاي ساده تر بهره گيرد. روش هاي درماني ارائه شده در زير هم براي درمان زگيل هاي شايع معمولي و هم زگيل هاي ناحيه ي پا مؤثرند.

به زگيل ها کاري نداشته باشيد

زگيل اکثراً به رها کردن آن به حال خود پاسخ مثبت مي دهد. بر اساس يک برآورد، 40 تا50 درصد از زگيل ها معمولاً ظرف دو سال خود به خود از بين مي روند. به ويژه در کودکان به خودي خود بهبود مي يابد. دکتر« مارک برنر » در خصوص اين مطلب که ويروس زگيل دايماً پخش مي شود و اگر معالجه نشود ممکن است به نقاط ديگر بدن نيز سرايت کند هشدار مي دهد. بنابراين در صورت ازدياد زگيل ها حتماً به پزشک مراجعه نماييد.

از گروه A کمک بگيريد

دکتر« گري » از ماليدن ويتامين A مستقيماً بر روي زگيل به نتايج مثبتي دست يافته است. او ضمن تأکيد بر اين نکته که ويتامين را فقط بايد به صورت خارجي استعمال کرد و مصرف آن به شکل خوراکي و به مقدار زياد سمي است مي گويد: « چند کپسول محتوي 25/000واحد بين المللي ويتامين A تهيه شده درماني واکنش هاي متفاوتي مي دهند. زگيل هاي مخصوص نوجوانان ممکن است ظرف يک ماه از بين بروند. هر چند که بهبود آن ها ظرف 3الي 4ماه محتمل تراست. دکتر « گري » خانمي را به خاطر دارد که بيش از 200 زگيل روي دستش داشت. با استعمال مکرر ويتامين A ظرف 7 يا 8 ماه، تمام زگيل هاي او به جز يکي که زير ناخنش بود از بين رفتند.

چگونه از بروز زگيل جلوگيري کنيم

عامل بروز زگيل ويروس است. اين ويروس در هواست و مانند همه ي عفونت هاي ويروسي منتقل مي شوند. اگر مستعد ابتلا به زگيل باشيد و بريدگي يا خراشي در پوست ايجاد شود (به طوري که بتواند ويروس را در خود جاي دهد) زگيل مي زنيد. به همين سادگي! حتي در اين صورت نيز مي توان با انجام اقداماتي از احتمال انتشار و رشد زگيل جلوگيري کرد.

کفش بپوشيد

به گفته ي دکتر« سوزان لوين » ويروس زگيل براي رشد، به محيطي بسيار مرطوب نياز دارد. پس همواره صندل هاي پلاستيکي تسمه اي در کنار استخر، باشگاه ها و رختکن باشگاه ها استفاده نماييد تا از تماس رطوبت با پا جلوگيري شود.

کفش ها را مرتب تعويض کنيد

از آنجا که ويروس زگيل در محيط مرطوب رشد و تکثير مي يابد، بايد کفش ها را مرتب تعويض کنيد. تا زمان کافي براي خشک شدن رطوبت داخل کفش وجود داشته باشد.

ضدعفوني کنيد

شايد لازم باشد قبل از دوش گرفتن در باشگاه هاي ورزشي ابتدا از محصولي مثل ليزول براي ضدعفوني کردن زير دوشي استفاده نماييد. در صورت نبود ليزول حتي سفيد کننده هاي خانگي هم قادر به کشتن ويروس ها و باکتري ها هستند.

نگاه کنيد اما دست نزنيد

به گفته ي دکتر « برنر » زگيل به آساني پخش مي شود.
وي مي گويد: « اگر زگيلي در بدنتان ظاهر شده به آن دست نزنيد. چرا که حتي اگر کوچک ترين خراش يا زخمي در دستتان وجود داشته باشد احتمال انتقال ويروس به آن وجود دارد. »

از پوست اطراف ناخن خوب مراقبت کنيد

اگر ويروس زگيل وارد بريدگي يا منافذ اطراف ناخن شود مي تواند به يک زگيل بسيار ناخوشايند و مزاحم در آن نقطه تبديل شود. درمان اين زگيل ها که به زگيل هاي اطراف ناخن معروفند، بسيار دشوار است. دکتر « لوين » در اين باره مي گويد: « اگر بريدگي يا خراشي در بافت اطراف ناخن ايجاد شود از يک کرم آنتي بيوتيک موضعي (مثل باسي تراسين) استفاده کرده محل بريدگي را تا بهبود کامل زخم پانسمان کنيد.

خونسرد باشيد

دکتر « لوين » مي گويد: « من شخصاً عقيده دارم که فشار روحي و تغذيه ي نامناسب از عواملي هستند که زمينه را براي بروز زگيل مساعدتر مي کنند. در چنين شرايطي ظاهراً زگيل ها بيشتر منتشر مي شوند. » پس سخت نگيريد و خونسرد باشيد.

ويتامين هاي ديگر را امتحان کنيد

خميري از يک قرص ويتامين C ساييده شده و مخلوط شده با آب به بسياري از افراد کمک مي کند. خميرهاي حاصل را روي زگيل بماليد و آن را پانسمان کنيد تا خمير از روي زگيل پاک نشود. دکتر « جفري بِلَند » که سال ها در مورد ويتامين C به تحقيق پرداخته مي گويد: « اگر چه تاکنون رسماً تحقيقي در اين مورد انجام نشده اما شواهدي وجود دارد که نشان مي دهند بالا بودن اسيديته ي اسيد اسکوربيک [ويتامين C] مي تواند باعث مرگ ويروس زگيل شود. » اما به خاطر داشته باشيد که ويتامين C (حداقل به شکل اسيد اسکوربيک) ممکن است باعث تحريک پوست شود. بنابراين بايد تنها زگيل را با خمير آب و ويتامين C پوشش دهيد.

زگيل را بپوشانيد

دکتر« گودمن » مي گويد: « من در استفاده از پانسمان زگيل به موفقيت هايي دست پيدا کرده ام. مي توان از هر نوع بانداژ يا چسب طبي براي پانسمان زگيل استفاده کرد. چسب را طوري که کاملاً روي زگيل را پوشش دهد 24ساعت و به مدت يک هفته روي زگيل بچسبانيد. فقط در مواقع ضروري چسب را برداريد. صبور باشيد و به اين کار حداقل به مدت سه هفته ادامه دهيد. اين روش براي عده اي از افراد، به شرطي که دقيقاً طبق دستور فوق عمل کنند مؤثر است.

روغن کرچک بماليد

براي آن در روش چسب زدن روي زگيل تنوعي ايجاد کنيد مي توانيد يک قطره روغن کرچک ساده، روزي دوباربه زگيل و دوباره روي زگيل را مطابق دستور بالا با چسب بپوشانيد. « جين بوث ول »، متخصص گياه درماني نيز به تأثير روغن کرچک معتقد است. با اين تفاوت که مخلوط کردن روغن کرچک با جوش شيرين را توصيه مي کند تا خمير سفتي حاصل شود. براي جلوگيري از جدا شدن خمير فوق از روي زگيل مي توان زگيل به پانسمان کرد و دستکش يا جوراب پوشيد.

خنک نگه داشتن

زگيل در محيط مرطوب ظاهر مي شود. بنابراين خوب خشک نگه داشتن پاها مي تواند مانع از بروز زگيل در اين نقاط شود. دکتر « برنر » مي گويد: « اگر مي خواهيد زگيل هاي ناحيه ي پا را بدون استفاده از مواد و داروهاي شيميايي معالجه کنيد، حداقل بايد روزي سه بار جوراب هاي خود را تعويض کنيد. سپس از يک پودر طبي مثل « زي سرب » - در صورت لزوم ده بار در روز - استفاده نماييد. مواد ديگري هم براي خشک نگه داشتن پاها وجود دارند. باور داشته باشيد يا نه، من محلول کلراکس را براي افرادي که به هيچ يک از درمان ها پاسخ مثبت نداده اند تجويز کرده ام و گهگاه مؤثر واقع شده است. »

استفاده از داروهاي مجاز بدون نسخه

احتمالاً رايج ترين نوع درمان زگيل با محصولات مجاز بدون نسخه اي انجام مي گيرد که حاوي اسيد ساليسيليک هستند. گفته مي شود اين اسيد با نرم کردن و حل کردن زگيل به بهبود به آن کمک مي کند. اين محصولات به اشکال مختلفي مانند ژل، محلول، پد و پماد وجود دارند. افراد مبتلا به مرض قند و نيز افرادي که در گردش خون دچار اختلالند بايد از مصرف اين محصولات خودداري نمايند.
به گفته ي دکتر« گلن گاست ورث » سه اصل کلي در مورد مصرف داروهاي مجاز بدون نسخه ي اسيدي وجود دارد. اولاً مطمئن شويد که آنچه بر روي پوست خود مي بينيد واقعاً زگيل است. (به مبحث "آيا مطمئنيد که زگيل است" در همين فصل مراجعه کنيد). ثانياً دارو را طبق دستور مصرف آن استعمال کنيد. ديگر آن که اگر زگيل در مدت معقولي مثلاً يک تا دو هفته درمان نشد به پزشک مراجعه نماييد.

روشي متفاوت

چند روش سنتي ساده

هنگامي که همه ي کارها براي درمان زگيل انجام مي شود و همه ي حرف ها در اين باره گفته مي شود، ديگر نمي دانيد که چه چيزي هر نوع زگيل خاص را درمان خواهد کرد. درماني که خيلي راحت يک زگيل کوچک را از بين مي برد ممکن است بر زگيل ديگري کاملاً بي اثر باشد. بنابراين قوي ترين سلاح براي مبارزه با زگيل داشتن فکري خلاق است. به همين دليل هم هست که نبايد بي توجه از کنار درمان هاي سنتي رد شويد؛ درمان هايي که هرگز رسماً مورد بررسي علمي قرار نگرفته اند، اما براي عده اي از افراد مؤثر بوده اند. در اين جا به چند نمونه از اين درمان ها اشاره مي کنيم:
0 ماليدن ويتامين E، روغن ميخک، شيره ي گياه صبرزرد، شيره ي شير مانند گياه خارشتر و يا شيره ي سفيد رنگ انجير کال بر روي زگيل.
0 خوردن کپسول يا قرص سير.
0 خيساندن ورقه هاي ليمو ترش در سرکه ي سيب با کمي نمک به مدت 2هفته و سپس ماليدن ورقه هاي ليمو روي زگيل.
0 ماليدن يک قطعه گچ يا سيب زميني خام به زگيل.
0 گذاشتن پوست داخلي موز روي زگيل.
به اعتقاد دکتر« کريستوفر مک اوين » محصولاتي که به صورت محلولند مانند کمپاند - W بر زگيل هاي کوچک مؤثرند. دکتر « سوزان لوين » نيز اضافه مي کند: « يکي از ويژگي هاي خوب کمپاند - W اين است که حاوي مقداري روغن است که باعث مي شود نسبت به ساير محصولات حاوي اسيد ساليسيليک کمتر باعث تحريک پوست شود. »
اما دکتر « برنر » معتقد است که محصولاتي که به صورت ژل و محلولند و به طور معمول در حدود 17% اسيد ساليسيليک دارند، ممکن است به قدرکافي براي از بين بردن زگيل هاي پا که روي آن را پينه گرفته، قوي نباشند.
* پد مخصوص زگيل
دکتر« مک اوين » مي گويد: « اگر قرار بود از بين محصولات مجاز بدون نسخه يکي را انتخاب کنم، چسب اسيد ساليسيليک 40درصدي با نام تجارتي مدي پلاست را انتخاب مي کردم. اين محصول براي زگيل هاي پا مؤثراست و مي تواند بر زگيل هاي ناحيه ي دست نيز اثر داشته باشد. هر چند که نگه داشتن آن روي دست نسبت به پا دشوارتر است. بزرگ ترين اشکال اين پدها اين است که مردم اغلب تکه ي بزرگي از پد را روي زگيل مي گذارند بطوري که باعث تحريک پوست نواحي اطراف زگيل مي شود. به اين ترتيب ظرف مدت کوتاهي در اطراف زگيل زخم بوجود مي آيد که حتي از زگيل هم بدتر است. بهترين کار اين است که از پدهاي کوچک استفاده کنيم و هر چهار الي پنج روز آن را تعويض کنيم. » براي آن که پد کاملاً اندازه ي زگيل باشد بايک تکه الگويي درست به اندازه ي زگيل درست کنيد. بعد پد را درست به اندازه ي الگو ببريد. اطراف زگيل را به اندکي ژل پتروليومي آغشته کنيد تا از بروز هر گونه عارضه ي جانبي ناشي از تماس چسب با پوست اطراف زگيل جلوگيري شود.

استفاده از پماد ساليسيليک 60%

دکتر « لوين » مي گويد: « براي جذب بهتر پماد موضع را به مدت 10دقيقه در آب ولرم قرار دهيد. سپس موضع را خوب خشک کنيد و مقداري پماد روي زگيل بماليد و روي آن را بپوشانيد. در مورد زگيل هاي پا اين کار را شب ها قبل از خواب انجام دهيد تا پماد در اثر راه رفتن از روي زگيل پاک نشود. صبح روز بعد دوباره موضع را در آب ولرم قرار دهيد و با ملايمت پوست قسمت هايي را که نرم شده اند سنگ پا بزنيد. »

امتحان يک نوع کرم قديمي

به گفته ي دکتر« نيکلاس پاپوويچ » يکي از محصولاتي که از سال ها پيش براي درمان زگيل مصرف شده کرم ورگو (Vergo) است که حاوي پنتوتنات کلسيم [نوعي ويتامين B)]، اسيد اسکوربيک [ويتامين C] و نشاسته است. مواد تشکيل دهنده ي اين کرم را سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) تاکنون هرگز به عنوان داروي مؤثر در درمان زگيل اعلام نکرده است. اين بدان معنا نيست که اين دارو الزاماً بي اثر است. اين مسأله از آنجا ناشي مي شود که تأثير اين دارو تنها بر اساس گواهي و شهادت افراد تأييد شده و تاکنون مورد تحقيق باليني قرار نگرفته است. اين کرم برخلاف محصولات حاوي اسيد ساليسيليک سوزش آور نيست و موجب بروز سوختگي، تاول يا آسيب بافت هاي مجاور نمي شود. به طور متوسط درمان با اين کرم 2 تا 8 هفته به طول مي انجامد.
* استفاده از نوعي چسب مخصوص اگر آمادگي داريد به پزشک مارجعه کنيد ولي حاضرنيستيد تا پزشک از طريق انجماد يا به وسيله ي ليزر زگيل را درمان کند، مي توانيد در مورد استفاده از نوعي محصول جديد که به منظور استفاده در منزل تهيه شده، با پزشک خود مشورت نماييد. بنا به گفته ي دکتر« مک لوين » چسب Trans-Ver-Sal در درمان زگيل بسيار مؤثر است. اين نوع چسب نيز مثل ساير چسب هاي پوستي بايد مستقيماً روي پوست چسبانده شود. داروي موجود در چسب به تدريج طي چند ساعت آزاد مي شود. اين چسب نيز مانند ساير چسب ها تنها با نسخه به فروش مي رسد. ماده ي فعال موجود در چسب اسيد ساليسيليک است. يعني همان ماده اي که در محصولات ضد زگيل مجاز بدون نسخه نيز يافت مي شود. اما به گفته ي دکتر « الوين زليکسون » تفاوت عمده ي اين چسب با ساير چسب ها در اين است که اسيد ساليسيليک به زگيل انتقال مي يابد. اما در مورد چسب هاي ديگر در واقع مقدار بسيار کمي از دارو جذب زگيل مي شود. استفاده از چسب هاي مذکور آسان است و نياز به گذاشتن پاها در آب گرم قبل از چسباندن آن ها روي زگيل نيست. مي توانيد شب ها روي زگيل چسب بچسبانيد و صبح ها آن را برداريد. اين چسب ها در دو اندازه (و طول) مختلف تهيه شده اند. بنابراين هم براي زگيل هاي معمولي و هم زگيل هاي پا مناسبند. دکتر« زليکسون » که اين چسب را در مورد 40 بيمار امتحان کرده، دريافته که زگيل با استفاده از اين چسب در 80% موارد عموماً ظرف چهار تا 12هفته برطرف مي گردد.

بازي هاي فکري

به خلسه برويد

« حالا شما داريد خواب آلود مي شويد - الان به خواب عميقي فرو خواهيد رفت. تا چند لحظه ديگر زگيل شما ناپديد خواهد شد. » چرند مي گوييم؟ نه. اين هيپنوتيزم (خواب مصنوعي) است که مي تواند سلاحي قوي در برابر زگيل باشد. به گفته ي دکتر « اورسرمن » روانپزشک به نظر مي رسد هيپنوتيزم روشي تأييد شده و علمي براي درمان زگيل باشد ولي در مورد علت آن هنوز مطمئن نيست. در حال حاضر مردم علاقه ي زيادي به رشته اي به نام ايمني شناسي عصبي - رواني (سايکونورو ايمونولوژي) پيدا کرده اند. اين که پديده هاي ذهني بتوانند بر عملکرد سيستم ايمني تأثير بگذارند بسيار جالب توجه است.
در يک تحقيق دکتر « سرمن » 17بيمار را که در هر دو طرف بدن زگيل داشتند طي پنج جلسه به خواب مصنوعي فرو برد و در خواب به بيماران گفت که تنها زگيل هاي يک طرف بدن آن ها از بين خواهند رفت. 7 بيمار ديگر هيپنوتيزم نشدند و از مصرف هر گونه دارو منع شدند. پس از سه ماه زگيل در بيش از نيمي از افراد هيپنوتيزم شده دست کم به ميزان 75% بهبود يافته بود. در حالي که عده اي که هيپنوتيزم نشده بودند همچنان زگيل داشتند. هرچند که در اثر هيپنوتيزم زگيل هاي هر دو طرف بدن از بين رفتند، اما دکتر « سرمن » نتيجه ي اين تحقيق را موفقيت آميز مي خواهند.

مجسم کنيد زگيل ها از بين رفته اند

قدرت تجسم به تنهايي - بدون استفاده از هيپنوتيزم - مي تواند به اندازه ي هيپنوتيزم در برطرف کردن زگيل مؤثر واقع شود. شايد بتوان گفت که تاکنون بيشترين تحقيق در اين زمينه توسط دکتر « نيکلاس اسپانوس » صورت گرفته است. « اما به بيماران مي گوييم مجسم کنند زگيل هايشان دايماً کوچک و کوچک تر مي شوند و تصور کنند همين طور که زگيل کوچک مي شود و پوست دوباره سالم مي شود، خارش احساس مي کنند. در ابتدا در حدود 2 دقيقه اين تمرين را به آن ها مي دهيم. بعد بيماران خود در منزل 5 دقيقه در روز اين تمرين را تکرار مي کنند. شايد باور نکنيد. اما از همان جلسه ي اول مي توانيم پيش بيني کنيم چه افرادي نتيجه خواهند گرفت. کساني که همان روز اول اظهار مي دارند تجسم روشن و واضحي دارند احتمالاً زودتر از عده اي که تجسم روشني ندارند معالجه خواهند شد. »

باور داشته باشيد

پزشکان ديگر هم غيررسمي به موفقيت هايي در بکارگيري نيروي تجسم نايل شده اند. دکتر « مک ايون » مي گويد: « من تاکنون چند کودک را که تحمل درمان زگيل با انجماد را نداشته اند درمان کرده ام. به اين کودکان يک ماده بي ضرر دادم تا روي زگيل بمالند و به آن ها گفتم که اين يک داروي بسياري قوي است که همه ي زگيل ها را از پاي درمي آورد و اين روش واقعاً هم مؤثر واقع شد ». اعتقاد شديد نوعي درمان است که شايد بتواند علت محبوبيت درمان هاي قديمي و ضد نقيضي مثل ماليدن سکه روي زگيل و بعد چال کردن آن زير ايوان را توضيح بدهد.

هشدار پزشکي

مطمئنيد زگيل است؟

گفته ي « ديوي کروکت » را فراموش نکنيد: « اول مطمئن شويد حق با شماست بعد اقدام کنيد. اين نصيحت را علاوه بر همه ي امور زندگي مي توان در مورد زگيل هم به کار بست. اولين چيزي که بر اساس يک حساب سرانگشتي مي توان گفت اين است که مطمئن شويد آنچه درآورده ايد زگيل است، نه پينه، ميخچه، خال گوشتي يا بافت سرطاني. » اما تعجب آور است که درمان خيلي از اين افراد به درمان سرطان يا عوارض ديگر ختم مي شود. بنابراين اگر کوچک ترين ترديدي نسبت به تشخيص زگيل داريد حتماً به پزشک مراجعه کنيد. به طور کلي زگيل کم رنگ است و سطح - و حتي حاشيه اي - زبر دارد و عروق سياهرنگي در سطح آن رؤيت مي شود. خطوط طبيعي پوست از سطح زگيل عبور نمي کنند. برخلاف باور عام، زگيل سطحي است و داراي ريشه اي که به استخوان برسد نيست.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم