نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10 روش پيشگيري از سايش پوست

تيم اول کشتي دانشگاه اُهايو در آمريکا براي 10 سال در حالي تمرين مي کرد که افراد آن پيراهن خاکستري رنگ 100% نخي به تن داشتند. سپس در سال 1987 لباس تمرين ورزشکاران عوض شد و به آن ها پيراهن هاي نيمه نخي پلي استر داده شد. پيراهن هاي اخير ضخيم و با دوام بودند به نظر مي رسيد که خريد خوبي انجام شده است. زيرا اين پيراهن ها چند فصل متوالي بدون خراب شدن به ورزشکاران خدمت کردند. اما کشتي گيران از اين پيراهن ها شکايت داشتند. پيراهن ها با پوست صورت و گردن آنان تماس پيدا مي کردند و باعث تحريک و زخم شدن پوست در آن نقاط مي گشتند. با اين که پيراهن ها هر روز شسته مي شدند الياف آن ها سخت و ساينده بود. سايش احتمال بروز عفونت را افزايش مي دهد و در مورد تيم مذکور هشت نفر از 42 نفر اعضاي تيم به عفونت هرپس سيمپلکس پوست صورت و گردن مبتلا شدند. در سال 1988 اعضاي تيم مجدداً از پيراهن هاي 100% نخي استفاده کردند و متوجه شدند که کمتر دچار تحريک پوستي مي شوند. در ضمن کسي به عفونت هرپسي دچار نشد. حتماً مي پرسيد توصيه ي ما در اين مورد چيست؟ هر زمان چيزي با پوست تماس پيدا کند و با آن به نحو نامناسبي سايش داشته باشد و موجب تحريک و خارش گردد، نکاتي وجود دارند که مي توانيد آن ها را رعايت کنيد. اين نکات عبارتند از:

لباس هاي نخي

پزشکان دانشکده ي پزشکي اهايو پوشيدن پيراهن هاي با دوام و نيمه مصنوعي را عامل تحريک و خارش پوست کشتي گيران معرفي کردند. هنگامي که اعضاي تيم مجدداً از لباس هاي تماماً نخي استفاده کردند اين مشکل آنان برطرف شد.

شستن لباس قبل از پوشيدن

قبل از پوشيدن لباس هاي ورزشي نو حتماً آن ها را بشوييد. گاهي شستن لباس باعث نرم شدن الياف آن و در نتيجه پيشگيري از ساييدگي پوست مي شود.

بستن ران ها

افراد چاق و يا گروهي که کشاله ي ران بزرگي دارند - که همين مسأله خود موجب ساييدگي مي شود - احتمالاً با بستن باند کشي اطراف قسمتي از ران که تحت تماس و ساييدگي قرار دارد کمتر دچار مشکل خواهند شد. باند با ايجاد پوششي بر روي پوست مانع از ساييده شدن ران ها در اثر تماس با يکديگر مي شود و در واقع به جاي ساييده شدن پوست ران ها با يکديگر باند با باند تماس پيدا مي کند. قبل از شروع فعاليت لازم است اطمينان يابيد که باندها محکم بسته شده اند و حين فعاليت حرکت نخواهند کرد.

پوشيدن لباس هاي مخصوص

پوشيدن يک جفت جوراب کشي مخصوص ورزشکاران و يا شورت هاي مخصوص دوچرخه سوراي مي تواند براي ورزشکار مناسب و ايده آل باشد. چون اين لباس ها راحتند و در عين حال خاصيت ارتجاعي داشته و با پوست اصطکاک ندارند.

پوشيدن لباس هاي زيرنخي

در مواقعي که از لباس هاي نايلوني يا ساير لباس هايي که از الياف زبر و ساينده تهيه شده اند استفاده مي کنيد، لباس زيرنخي بپوشيد تا مانع از تماس لباس ورزشي با پوست شود.
دکتر « استراس » مي گويد: « اکثر ورزشکاران مرد زير لباس هاي ورزشي خود لباس هاي زيرنخي مي پوشند. »

درآوردن لباس

به گفته ي دکتر « برينگر » هرچه لباس ورزشي زبرتر و خشن تر باشد بيشتر به پوست ساييده مي شود. وي هم چنين مي گويد: « من بر اساس برنامه ي خاص خودم گاهي تا 50 مايل در هفته نيز دويده ام و متوجه شده ام که ضمن ورزش گاهي اوقات چيزي به پوستم ساييده مي شود و باعث تحريک آن مي گردد که تنها با در آوردن لباس و دوباره پوشيدن آن برطرف مي گردد. »

چرب کردن بدن

ماليدن ژل هاي هيدروکربني بين کشاله ي ران ها، اطراف انگشتان، پشت بازوها و هر نقطه اي که در معرض تماس و ساييدگي است، موجب لغزنده شدن پوست و کم شدن اصطکاک در اثر تماس مي شود.

استفاده از پودر تالک

يک ماده ي شناخته شده و قديمي براي کم کردن تماس و ساييدگي (احتمالاً مادرتان در کودکي براي شما استفاده مي کرد) پودر تالک است. پودر تالک مانند يک نرم کننده عمل مي کند و درست اثري مشابه ژل هاي هيدروکربني دارد. اين پودر باعث سهولت حرکت قسمت هايي از پوست که در معرض تماس با هم قرار مي گيرند مي شود. اينک به چگونگي استفاده از پودر تالک به طريقي آسان تر مي پردازيم. اگر دوست نداريد کف حمام پس از ماليدن پودر به پوست کثيف شود پودر را وسط يک دستمال نرم، سفيد و بزرگ بريزيد و آن را تا بزنيد. سپس لبه هاي دستمال را جمع کنيد و از دستمال که به شکل يک کيسه کوچک درآمده، مانند پودر پاش استفاده نماييد. با اين روش پودر به جاي ريختن بر روي زمين، تنها به بدن ماليده مي شود.

استفاده از چسب زخم

با استفاده از چسب زخم مي توان از ساييدگي پيشگيري کرد. به عنوان مثال دونده ها در صورت تحريک نوک پستان، به منظور جلوگيري از تماس و ساييدگي بيشتر از چسب زخم کمک مي گيرند.

به ورزش ديگري پبردازيد

طبق گفته ي دکتر « بويس » بروز ساييدگي به دنبال انجام ورزش در افرادي که اضافه وزن دارند، تا زماني که مقداري از وزنشان کاسته نشده امري عادي تلقي مي گردد. توصيه ي دکتر « بويس » در اين مورد چنين است: « تا خوب شدن آثار ساييدگي به ورزش ديگري بپردازيد. اگر در نتيجه ي راه رفتن، زخم بر روي پوستتان ايجاد شده، تا بهبود زخم، از دوچرخه ي ثابت استفاده نماييد. اگر با زدن دوچرخه ي ثابت نيز دچار مشکل شديد شنا کنيد. »
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم