نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

16 راه حل براي برطرف کردن چربي مو

امروز صبح دقيقاً تقلا کرديد و در حالي که در يک دست سشوار و در دست ديگر ژل مو بود سعي داشتيد آن حلقه هاي سرکش و نافرمان مو را رام کنيد و به آن ها فرم دهيد. اما ظهر که شد خودتان فهميديد که مبارزه را باخته ايد. جلوي آينه رفتيد و نگاهي به خود انداختيد و يکباره روحيه تان هم مثل موهايتان فرو ريخت. آن کارخانه ي روغن که شما نام پوست سر بر آن نهاده ايد هيچ متوجه نيست که چه موقع بايد کار را تعطيل کند.

جريان چيست؟

شايد علت اين است که موهاي پرپشت داريد. هرچه مو نازک تر باشد تعداد آن در واحد سانتي متر مربع در پوست سر بيشتر خواهد بود. در پايه ي هر ساقه ي مو غددي به نام غدد سباسه وجود دارد که چربي ترشح مي کنند. يعني همان چربي موجود در موهاي چرب. هر چه تعداد موها بيشتر باشد، غدد چربي بيشتري نيز وجود خواهد داشت و در نتيجه ي چربي بيشتري توليد مي شود. افرادي که موهاي پرپشت دارند داراي 140هزار غدد چربي در پوست سر خود مي باشند. افرادي که موهاي قهوه اي روشن (مايل به قرمز) دارند و به طور متوسط داراي 80 الي 90هزار تامور مي باشند به ندرت موهاي چربي دارند. افرادي که داراي موهاي طلايي با تارهاي نازک ابريشم مانند هستند، بيش از همه با مشکل چربي مو مواجهند. بنا به گفته ي دکتر « توماس گودمن » بافت مو در افراد مختلف متفاوت است. موهاي لخت و نازک به راحتي چربي را جذب مي کنند. اما موهاي موج دار چرب به نظر نمي رسند. اين مسأله تا حدود زيادي بستگي به دقت و توجه فرد در اين باره دارد. گرما و رطوبت شديد نيز از عوامل افزاينده ي توليد چربي به شمار مي روند. هم چنين تغييرات هورموني هم مي توانند اثر مشابهي داشته باشند. آندروژن (نوعي هورمون مردانه)، مي تواند موجب تحريک غدد سباسه گردد. اضطراب و فشار روحي در زنان نيز مانند مردان، ميزان آندروژن موجود در خون را افزايش مي دهد. اما آندروژن تنها مسبب چربي موي مردان نيست. موي مردان نازک تر از موي زنان است. به طور متوسط در هر سانتي متر مربع از پوست سر مردان 311 و در زنان 278 تار مو وجود دارد. اين ارقام نشان دهنده ي يک اختلاف قابل ملاحظه ي 5 تا 10درصدي در تعداد موهاي زنان و مردان است. حال با اين کارخانه ي روغن پوست سر چه مي توان کرد؟ به توصيه ي متخصصان در اين باره توجه کنيد.

موها را به طور مرتب با شامپو بشوييد

متخصصان همگي بر اين عقيده اند که مهم ترين اقدامي که براي مبارزه با چربي بيش از حد پوست سر مي توان انجام داد - به ويژه اگر شهرنشين باشيد - شستشوي روزانه ي موها با شامپوست. توصيه مي شود در تابستان که گرما و رطوبت موجب تحريک بيشتر غدد سباسه مي گردد، روزي دو بار موها را شامپو کنيد. غدد سباسه دايماً در حال ترشح چربي هستند. اساساً سعي بر آن است که نسبت به چگونگي ترشح چربي آگاهي حاصل کنيم و چربي را از مو پاک کنيم.

استفاده از شامپوي شفاف

« دکتر گودمن » مي گويد: « شامپوهاي شفاف چسبندگي کمتري دارند. اين شامپوها بدون آن که اثري از خود بجاي گذارند چربي را بهتر پاک مي کنند. »

پوست سر را ماساژ دهيد

اين کار را بايد حين شامپو زدن انجام داد، نه در فاصله ي بين دو استحمام. ماساژ پوست سر در اين فواصل ممکن است باعث وارد آمدن فشار به غدد مترشحه و خروج بيشتر چربي گردد.

دوبار شامپو بزنيد

موهاي خيلي چرب ممکن است به دوبار شستشو يا شامپو زدن نياز داشته باشند. رايج ترين اشتباهي که مردم مرتکب مي شوند اين است که نمي گذارند شامپو به اندازه ي کافي بر روي سر بماند. دکتر « گلد اسميت » به افراد داراي پوست سر يا موهاي فوق العاده چرب، دوبار شستشوي موها با شامپو و هر بار گذاشتن شامپو بر روي سر به مدت 5 دقيقه را توصيه مي کند. با اين کار ضرري متوجه پوست سر يا موها نمي شود.

به موها حالت دهنده نزنيد

به اعتقاد دکتر« گودمن » اگر موهاي چربي داريد که با گذشت زمان در طول روز افت مي کنند و روي هم مي خوابند، آخرين راهي که بايد برگزينيد پوشش دادن به موها با چربي بيشتر است. سعي کنيد از حالت دهنده استفاده نکنيد.

فقط ساقه ي مو را حالت دهيد

اگر فکر مي کنيد که استفاده از حالت دهنده واقعاً ضروري است، به دنبال يافتن حالت دهنده هايي باشيد که حاوي روغن کمتر و يا تقريباً بدون روغن هستند. به جاي ريشه ي مو نوک مو را حالت بدهيد.

از مواد قابض استفاده کنيد

با تهيه يک نوع ماده ي قابض در خانه و استعمال آن بر روي پوست سر مي توان از سرعت ترشح چربي کاست. دکتر « کينگسلي » ماليدن مخلوطي از نارون کوهي و محلول دهان شويه را - به نسبت مساوي از هر کدام - فقط به پوست سر توصيه مي کند. نارون کوهي داراي خاصيت قابض و محلول دهان شويه ضدعفوني کننده است. اگر پوست سرتان فوق العاده چرب است مي توانيد پس از شستشوي سر با شامپو از اين مخلوط استفاده نماييد.

بيش از حد برس نزنيد

افرادي که داراي موهاي چربند بايد توجه بسيار داشته باشند که موها را زياد برس نزنند. دقت داشته باشيد که با برس زدن چربي از ريشه ي مو به ساقه و نوک آن منتقل مي شود. براي آنکه موهايتان به هم نچسبند و تموج داشته باشند از آرايشگران بخواهيد موهايتان را يکنواخت کوتاه نکنيد. آرايشگري به نام « ديويد دينز » مي گويد: « موها را براي آنکه رو به بالا بايستند و روي هم نخوابند از زير کوتاه مي کنم. » مطمئن شويد که طول موها در قسمت بالاي سر يکسان نيست. نگذاريد موها صاف و يکنواخت بلند شوند مگر اين که روي هم خوابيدن و چسبيدن آن ها به هم برايتان اهميتي نداشته باشد.

موها را برخلاف جهت رويش خشک کنيد

موهاي چرب اگر به حال خود رها شوند، پيچ و تاب مي خورند. براي آن که موها پرتر به نظر برسند بايد در استفاده از سشوار خلاقيت به خرج دهيد. به کمک يک برس موها را در قسمت ريشه رو به بالا حالت دهيد و يا آن ها را از قسمت وسط به جلو سشوار کرده و سپس به آرامي به سمت بالا برس بزنيد.

آرام بودن را بياموزيد

دانسته هاي ما در مورد تأثير هورمون بر توليد چربي
زياد نيست. اما آنچه مي دانيم اين است که: مواقعي که تحت فشار روحي و اضطراب هستيم بدن آندروژن بيشتري ترشح مي کند و افزايش آندروژن موجب افزايش توليد چربي مي گردد. چه بايد کرد؟ دکتر « کينگسلي » بهره گرفتن از روش هاي شل کردن عضلات و تمدد اعصاب را پيشنهاد مي کند.

به قرص هاي ضد بارداري توجه داشته باشيد

قرص هاي ضد بارداري اثر بارزي بر هورمون هاي زنان دارند و همين مسأله خود بر ميزان توليد چربي تأثير مي گذارد. دکتر « گودمن » به افرادي که داري موهاي چرب هستند و داروهاي ضد بارداري خوراکي مصرف مي کنند. توصيه مي کند با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

به آبجو متوسل شويد

موس، مو را بيش از حد خشک کرده و منافذ را مسدود مي کند. « دينز » از آبجو براي حالت دادن و درست کردن موهاي چرب استفاده مي کند. اگر مي خواهيد آبجو را در حمام نگه داريد آن را در ظرف پلاستيکي دربسته اي بريزيد. در غير اين صورت پس از چند روز فاسد مي شود.

با آب ليمو چربي را از موها دور کنيد

آبِ دو عدد ليموشيرين را بگيريد و در يک ليتر آب (بهترين آبي که در دسترس داريد) مخلوط نماييد. آب مقطر براي اين منظور از همه بهتر است. اين محلول براي شستن موها و پايان دادن به مشکل چربي آن ها بسيار مفيد است.

با سرکه ي سيب موها را بشوييد

يک قاشق چاي خوري سرکه ي سيب را با نيم ليتر آب مخلوط کنيد و در پايان استحمام موها را با آن آبکشي نماييد. اين محلول براي پوست سر مانند يک تقويت کننده است و باقيمانده ي ذرات کف را که باعث افزايش چربي موها مي شوند از آن ها پاک مي کند.

موها را پس از شامپو کردن امتحان کنيد

از هر مقدار شامپو که استفاده کنيد فقط به همان مقدار چربي را از روي مو پاک مي کند. پس در مصرف شامپو خست به خرج ندهيد. مي توانيد موها را آزمايش کنيد. آيا موهايتان پس از شستشو با شامپو و خشک کردن هنوز چرب به نظر مي رسند؟ اگر چنين است يعني موها را خوب تميز نکرده ايد.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم