نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10 راه کنترل خشکي مو

سر هر انسان به طور متوسط داراي 150/000تار مو است. وقتي يکي از آن ها خشک شود بقيه هم خشک مي شوند. اما برخلاف يک باغچه ي گل خشک شده يا برنجي که سبوس آن جدا شده، راه چاره، تنها آبياري آن ها نيست. در حقيقت ممکن است آب عامل خشکي مو باشد. به ويژه اگر منظور از آب، آب هاي حاوي املاح کلردار يا کف آلود باشد. شنا و شامپو کردن مکرر مو از علل شايع از بين بردن لطافت و تموج موها هستند. از جمله عوامل ديگر مي توان به رنگ کردن، حاملگي، بيگودي هاي برقي، سشوار کشيدن هاي مکرر و قرار گرفتن زياد در معرض نور خورشيد اشاره کرد. به هر حال علت هرچه باشد در حال حاضر موهاي بيچاره تان بدجوري به کمک نياز دارند! تقريباً مي توان صداي "کمک کنيد"، "کمک کنيد" آن ها را از انتهاي دو نيم شده ي هر يک از 150/000 تار مو شنيد. در اين جا نکاتي را در مورد چگونگي نجات موهاي خشک يادآور مي شويم.
- با احتياط شامپو بزنيد
دکتر « توماس گودمن » مي گويد: « اين روزها رسم شده که موها را هر روز شامپو برنيم. اما شامپو تنها چرک و کثيفي را از ميان برنمي دارد، بلکه چربي مو - که کار آن مراقبت از مو است - را نيز از بين مي برد. » اگر علت خشکي موهايتان به شامپو زدن زياد مربوط مي شود، پس مدتي استراحت دهيد - سعي کنيد آن ها را کمتر بشوييد و تنها از شامپوهاي ملايم با برچسب " مخصوص موهاي خشک يا آسيب ديده" استفاده کنيد.
- استفاده از حالت دهنده(1)
بنا به گفته ي دکتر « گودمن » هنگامي که مو خشک شود، لايه هاي خارجي آن که کوتيکول نام دارند، شروع به جدا شدن از ساقه ي مرکزي مو مي کنند.
حالت دهنده هاي مو اين کوتيکول هاي جدا شده را دوباره به ساقه ي مو چسبانده و باعث نرمي مو مي شوند و از توليد الکتريسيته ي ساکن (که موجب فرخوردن مو مي شود) جلوگيري مي کنند. حالت دهنده اي انتخاب کنيد که با موي شما سازگار باشد. هر بار پس از شامپو از آن استفاده نماييد.
- به موها مايونز بماليد
به گفته ي دکتر « استيون دوِچرتي » سس مايونز حالت دهنده ي بسيار خوبي است. وي توصيه مي کند اين ماده ي سفيد چرب را از 5 دقيقه تا يک ساعت قبل از حمام کردن به موها بماليد.
- انتهاي آسيب ديده ي مو را بچنيد
براي مشکل انتهاي موي خشک چه بايد کرد؟ به گفته ي يکي از آرايشگران نيويورک فقط بايد آن را چيد. تقريباً هر 6هفته يکبار بايد انتهاي دو شاخه شده و آسيب ديده ي مو را چيد.
- موها را بدون استفاده از حرارت حالت دهيد
« جُوان هريس » معتقد است که آنچه بيابان را واقعاً بيابان مي کند، گرماست؛ گرما همين بلا را بر سر موها مي آورد. دو منبع اصلي توليد گرماي شديد بابيليس و بيگودي هاي برقي اند. وي که يکي از آرايشگران شهر لوس آنجلس است، بازگشت به استفاده از همان بيگودي هاي پلاستيکي قديم را توصيه مي کند. براي صاف کردن مو، موي نمدار را ده دقيقه به دور بيگودي بپيچيد. براي بيشتر فر خوردن و حالت گرفتن موها مي توانيد از بيگودي هاي ابري يا بند يا قيطان هاي نمدار براي پيچيدن مو به دور آن ها در طول شب استفاده نماييد.
- در هواي بد از موهايتان محافظت نماييد
باد شديد قادر است مو را درست مثل يک رشته الياف خشک کند. نور خورشيد هم درست همين عارضه را به جاي مي گذارد. راه حل: گذاشتن کلاه هم در روزهاي خنک تابستان و هم در روزهاي سرد و توأم با وزش باد در زمستان.
- بدون کلاه شنا نکنيد
دکتر« دوچرتي » مي گويد: « کلر موجود در آب يکي از عوامل تخريب کننده ي مو است. پس گذاشتن کلاه شنا را به صورت جزئي از عادات شنا در آوريد. براي محافظت بيشتر از موها قبل از گذاشتن کلاه کمي روغن زيتون به موها بماليد. »
- آبجو مصرف کنيد!
به اعتقاد دکتر « دوچرتي » آبجو محلول فوق العاده اي است و به موها و حتي موهاي خشک، نمايي مجعد، درخشان و سلامت مي دهد. پس از شامپو زدن به موها و خشک کردن آن ها و قبل از سشوار و درست کردن موها، آبجو را به وسيله يک آبپاش به موها اسپري کنيد نگران اين که بوي آدم هاي مست را مي گيريد نباشيد - زيرا بوي آن به سرعت از بين مي رود(2).
- در فکر رفتن به يک سالن زيبايي باشيد
متخصصان معتقدند مرطوب کردن مو به طريق حرفه اي تأثير عجيبي بر انتهاي موهاي خشک شده دارد. اثر مرطوب کردن مو با روغن ها و کرم ها تا يک ساعت بر روي مو باقي مي ماند و پس از آن واقعاً متوجه تغيير حالت موها خواهيد شد.

روشي متفاوت

- يک درمان موضعي از نوع مناطق حارّه!
اگر همواره کنجکاو بوديد که آرايشگر ستاره هاي بزرگ هاليوود از چه چيزي براي حالت دادن و درست کردن موهاي خود استفاده مي کند، ديگر لازم نيست منتظر باشيد چون او مي گويد: « چند عدد موز مانده، لهيده و سياه شده را برمي دارم با يک آواکادوي لهيده مخلوط کرده و خوب له مي کنم. » « جّوان هريس » مي گويد: « يک روز از لب ساحل برگشتم و هيچ حالت دهنده اي در خانه نداشتم. اما در عوض يک موز و يک آواکادوي لهيده و مانده داشتم. امتحانشان کردم و جداً از آن ها خوشم آمد! با خود گفتم اين ها کلي ماده ي غذايي دارند و موهاي مرا تغذيه و از آن ها مراقبت مي کنند. » او توصيه مي کند پوره (تهيه شده از موز و آواکادو) را 15 دقيقه برروي موها بگذاريد و سپس سر را در ظرفشويي آشپزخانه آبکشي نماييد. البته بهتر است به منظور جلوگيري از گرفتگي لوله از يک صافي مخصوص ظرفشويي استفاده کنيد.

پي نوشت ها :

1. Conditioner.
2. با توجه به اين که به نظر مي رسد، الکل در اين قضيه نقشي نداشته باشد (الکل، حلال چربي است و مي تواند خشکي را تشديد کند) مي توان از آبجوهاي بدون الکل (ماءالشعير) استفاده کرد. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم