نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10 روش رضايت بخش اصلاح مو

شعر « ايگي »، موي داخل پوست مانده، اين است:
« ايگي » يه روز صبح زود
وقتي سپيده داشت مي زد
از خواب خوش بيدارشد
گوشش پر از صدا شد
صداي ريش تراش اومد
داد « ايگي » دراومد
صدا نزديک و نزديک تر شد
چشماي ايگي تر شد
استخوناشو لرزوند
آره. تيغا چشماشو بردند
آره. گريه شو در آوردند
آره. ايگي هم سرشو دزديد
اما اين پايان ماجراي « ايگي » نيست. نه آقا. « ايگي » سر کوچک پشمالوشا را مثل شتر مرغي که سرش را زير شن ها ببرد، زير پوست مخفي کرد و همانجا زير پتوي کوچکي از چرک گرم و نرم باقي ماند. او و دوستانش فکري مي کردند که در بيابان فراخ گردن درامانند. اما يک روز آقاي موچين آمد و مثل سينه سرخي که کرم هاي خاکي را از خاک بيرون مي کشد، شروع به چيدنشان کرد. جناب موچين با آن آرواره هاي فولادي و با چنگال هاي گيره مانندش جناب « ايگي » را محکم از ريشه بيرون کشيد. آقاي « آيگي » فرياد دلخراشي زد و با بي اعتنايي به آقاي موچين گفت: « مي تواني مرا با آب بشويي تا بروم. اما من دوباره برمي گردم. قسم مي خورم. من برمي گردم! »
متخصصان پوست مي گويند کمک گرفتن از آقاي موچين تقريباً تنها راه خلاص شدن از شر « ايگي » موي توي پوست مانده است. اما راه هاي ديگري هم وجود دارند که مانع از برگشت او شوند.
- آقاي موچين را براي کمک اعزام کنيد
به اعتقاد دکتر « رادني باسلر » اگر موي کوچکي مي بينيد که زير سطح پوست مخفي شده، براي نرم کردن پوست، به مدت چند دقيقه از کمپرس گرم و مرطوب استفاده کنيد. سپس يک سوزن يا موچين را استريل کنيد و مو را بيرون بکشيد. آنگاه مقداري ماده ي ضد عفوني کننده مثل آب اکسيژنه و يا الکل بر روي محل بماليد.
- آوردن موي زيرجلد به سطح
به گفته ي دکتر « باسلر » اگر موي زيرجلدي قابل رويت نيست بي جهت بدنبال آن نگرديد. چرا که ممکن است اين مو اصلاً موي زيرجلدي نباشد. به جاي اين کار آن قسمت از پوست را کمپرس کنيد تا سرو کله آن پيدا شود. پس از رسيدن به اين مرحله از يک سوزن يا موچين استريل و سپس يک محلول ضد عفوني کننده استفاده کنيد.
- در فکر ريش گذاشتن باشيد
دکتر« باسلر » مي گويد: « هرچه جعد مو بيشتر باشد احتمال رويش زيرجلدي آن بيشتر است. اگر اين مسأله واقعاً برايتان مشکل ايجاد کرده، پس بطور جدي به فکر ريش گذاشتن باشيد؛ زيرا اين کار يک راه چاره ي منطقي و عاقلانه است. چنانچه گذاشتن ريش با توجه به شغلي که داريد مقبول و مورد پسند نيست، از پزشکتان درخواست کنيد تا در خصوص ضرورت گذاشتن ريش از لحاظ پزشکي با مديرتان گفتگو نمايد. »
- موها را نرم کنيد
اگر به هيچ عنوان نمي توانيد ريش بگذاريد، خوب آماده کردن موها قبل از تراشيدن کمک زيادي به جلوگيري از ظهور موهاي زيرجلدي کوچک مي کند. صورت خود را 2 دقيقه با آب و صابون بشوييد. زيرا اين کار باعث نرم شدن موها مي شود. به دقت صورت را آبکشي کنيد. سپس خمير يا ژل ريش را به صورت بماليد و 2 دقيقه صبر کنيد تا باعث نرم شدن بيشتر موها شود.
- پنهان کردن « ايگي » زيرسايه ي ته ريش
دکتر« باسلر » توصيه مي کند که خودتان را راضي کنيد هر روز ساعت 5 صبح صورتتان را بتراشيد. ريش ها را خيلي از ته نزنيد. بهترين روش براي از ته نزدن ريش استفاده از ماشين هاي صورت تراشي است.
- از خودتراش هاي دو تيغه استفاده نکنيد
دکتر « ليت » مي گويد: « شايد از ماشين صورت تراشي خيلي خوشتان نيايد. ولي بايد بدانيد که خودتراش هاي دو تيغه مشکل را دو چندان مي کنند. تيغه ي اول مو را بريده و تيز مي کند؛ تيغه ي دوم مو را درست از روي سطح پوست مي برد. نتيجه آن که: سر موها که در اين حالت تيز شده اند فرخورده و دوباره به داخل پوست باز مي گردد. پس از خودتراش هاي يک تيغه استفاده نماييد و ريش ها را از ته نتراشيد. »
- ريش ها را تعليم دهيد
آيا ريش هايتان هر کدام در يک جهت مي رويند؟ دکتر « ليت » توصيه مي کند که به موهاي خود صاف روييدن را آموزش دهيد. اين کار را با تراشيدن موها در دو جهت انجام دهيد: در صورت به سمت پايين و در گردن به سمت بالا. موها را در جهات مختلف و يا به صورت عقب و جلو نتراشيد. در ابتدا ممکن است پس از تراشيدن ريش خيلي احساس رضايت نکنيد. ولي اگر به اين روش يعني تراشيدن موهاي صورت به سمت پايين و موهاي گردن به سمت بالا ادامه دهيد، ريش ها طبعاً بايد ظرف چند ماه صاف و در يک جهت برويند.
- لوسيون هاي مخصوص پس از اصلاح
گذاشتن يک حوله ي نم دار براي چند دقيقه بر روي صورت پس از تراشيدن ريش بسيار مفيد است. اين کار باعث مي شود موها نرم شوند و کمتر قادر به خم شدن و برگشتن به داخل پوست باشند. به جاي پاشيدن لوسيون هاي رايج حاوي الکل به صورت، از لوسيون هاي کرم دار مخصوص اصلاح (1) استفاده نماييد. اين لوسيون ها خاصيت تسکين دهنده گي دارند و موها را مرطوب نگه مي دارند.
- مبارزه با عفونت
اگرعليرغم همه ي توجهات و مراقبت ها باز هم ريش ها زيرپوست روييدند، مي توانيد از تعداد باکتري هايي که همراه اين موها هستند بکاهيد. محلول 10% بنزوييل پراکسايد تا حدودي خاصيت آنتي بيوتيکي دارد. لوسيون هاي پس از اصلاح معمولي نيز حاوي مقدار زيادي الکل اند و به کاهش باکتري ها کمک مي کنند.
- خانم ها موها را رو به پايين بتراشيد
دکتر « ليت » مي گويد: « خانم ها اغلب موهاي پاها را رو به بالا يعني از مچ پا به سمت زانو مي تراشند؛ به جاي اين کار موها را از زانو به سمت مچ پا بتراشيد. »

پي نوشت :

1. Creamy aftershave Lotion.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم