تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
با افزایش قیمت همیشگی نفت و گاز خام، کسب و کارهای کوچک که از سوخت بسیار استفاده می کنند از هزینه های اضافی به وجود آمده در اثر افزایش قیمت، رنج می برند.
بسیاری از صاحبان کسب و کار بزرگ و کوچک، در اثر افزایش قیمت بنزین در سال گذشته تحت فشار قرار گرفتند. نرخ جدید نفت خام به بیش از 75 دلار در هر بشکه رسیده و این افزایش به معنی افزایش قیمت های نفت و گاز در پمپ بنزین-هاست و دو باره این به معنی افزایش هزینه در کسب و کار است. برای صاحبان کسب و کار کوچک، که اجرای کسب و کارشان وابسته به بنزین است، چشم پوشی از افزایش هزینه مرتبط با فعالیت های روزمره غیر ممکن است.
برخی از کسب و کارها، افزایش قیمت در خدمات و یا کالاهای خود را برای مقابله با تأثیر افزایش قیمت بر سود به دست آمده انتخاب می کنند. اما انجام این کار مخاطره آمیز است، چرا که اگر مشتریان اعتراض نمایند، ممکن است مجازات شوند. مقاله-ای در مجله قانون اساسی - آتلانتا (Atlanta Journal-Constitution)، توضیح داده است که چگونه گرمایش و تهویه مطبوع در آتلانتا، به علت افزایش قیمت سوخت، به مقدار 10 دلار به صورت حساب های آنها افزوده است. یک شرکت لوله کشی اکنون به جای ارسال کامیون های پر مصرف، از کامیون های با سوخت کار آمد برای انجام خدمات استفاده می کنند. برخی از شرکت ها نیز در حال اضافه کردن اضافه بهای سوخت به مقدار محاسبه شده هر ماه هستند.
ماهیت کسب و کارهای کوچک، که به عنوان ستون اصلی اقتصاد هستند، متنوع و فراوان است. به همین دلیل است که به طور کلی، اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تأثیر افزایش هزینه های سوخت بر کسب و کارهای کوچک وجود ندارد. اما مشتریان شاهد اضافه بهای بیشتر و بیشتر در قیمت ها هستند. اگر چه مشتریان ممکن است فرض کنند که اگر هزینه های سوخت کاهش پیدا کند، این اضافه قیمت از بین می رود، البته ممکن است این اتفاق هم نیافتد. در نهایت، آنها ممکن است در جای دیگر به دنبال پیدا کردن شرکتی باشند که خدمات مشابه را بدون اضافه کردن قیمت سوخت، ارائه دهد.
شرکت هایی که در اثر افزایش قیمت سوخت تحت فشار بیشتری هستند، شرکت هایی هستند که خدمات خود را از طریق کامیون ها، ون ها، حامل های انرژی و وسایل حمل و نقل انجام می دهند، یا شرکت های سیار هستند و یا کسب و کارهایی هستند که مسئولتشان تحویل محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان است. برخی از کسب و کارها، در تابستان امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش هزینه بنزین داشتند. اگر هر کسب و کار به نوبه خود شرکت های دیگر را مجبور به پرداخت اضافه بهای سوخت خود کند، این زنجیره در نهایت به مصرف کننده نهایی ختم خواهد شد. دیر یا زود، مالکان کسب و کار کوچک باید با این حقیقت مواجه شوند و میزان کسری سود خود را در اثر افزایش هزینه ها محاسبه نمایند و بهترین راه را برای مدیریت این هزینه ها بدون از دست دادن مشتریان خود، پیدا کنند.
ریچارد راسل از شرکت Dow Theory Letters معتقد است که قیمت نفت خام به احتمال زیاد ثابت می شود و پس از مدتی بالا می‌رود. راسل می گوید "من باور دارم که نفت در حال تبدیل شدن به یک مشکل است". "بیشترین ذخایر نفت جهان در کشورهای بی طرف و یا متخاصم ایالات متحده قرار دارند. (پنج رتبه اول در میزان ذخایر نفتی از آن عربستان صعودی، کانادا، ایران، عراق و کویت می باشد). از طرفی کشورهای چین و هند وجود دارند. این دو کشور به شدت نفت مصرف می کنند، به عبارت دیگر به محض تولید، نفت را می بلعند! نبرد عظیمی بر سر ذخایر نفت است، و این موضوع به راحتی می-تواند به یک مسئله ناگوار تبدیل شود. حفظ سر سختانه قیمت نفت بالای 70 دلار در هر بشکه در حال حاضر برای بسیاری از تحلیلگران تعجب آور است. با این تفاسیر شما ممکن است با خود بگویید، چه می شود اگر اتفاق غیر منتظره ای در نفت جهان رخ دهد، مثلاً "آدمهای شرور" برخی از تاسیسات نفتی را منفجر کنند؟"
بسیاری از صاحبان کسب و کار کوچک فکر می کنند که اگر کمی صبر کنند، و امیدوار باشند که قیمت نفت کاهش پیدا می-کند، به موقعیت بهتر بر خواهند گشت. اما حتی اگر چنین اتفاقی بیافتد، صاحبان کسب و کار نباید کاهش قیمت ها را به طور چشم گیر در هزینه های خدمات به مشتریان لحاظ کنند، که از این طریق مشتریان خود را راضی نگه دارند و یا بر تعدادشان بیفزایند. این کار یک عمل تعادلی پر از حدس و گمان و نظریه پردازی است، و استدلال های دقیق برای حفظ سود آوری و ماندن در کسب و کار ضروری است. در صورتی که این تعادل موفقیت آمیز باشد، صاحبان کسب و کار کوچک قادر به حفظ همه یا بیشتر مشتریان خود می شوند. احتمالاً رقبایی که قیمت ها را خیلی زیاد افزایش می دهند، تعدادی از مشتریان خود را از دست می دهند و هم چنین سود خود را حفظ می کنند، در حالی که امیدوار هستند که قیمت ها دو باره کاهش یابد.
کارهای همراه با صبر و مشاهده همیشه سخت است، و سخت تر از آن کارهای حدس زدنی است، در حالی که روزانه همه متغیرها در حال تغییر هستند. (مثلا از آن جا که فروش نفت در جهان بر مبنای دلار آمریکا سنجیده می‌شود، تغییر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهان بر تصمیمات اوپک در خصوص میزان تولید نفت تأثیر می‌گذارد. برای مثال، وقتی دلار در مقایسه با دیگر ارزهای رایج افت نسبی دارد، عایدات حاصل از نفت کشورهای عضو اوپک در برابر ارزهای دیگر کاهش می‌یابد و در نتیجه توان خرید آنها تا حد معتنا بهی کاهش می‌یابد؛ چرا که آنها کماکان نفت خود را به دلار می‌فروشند). اگر فرض کنیم که مصرف کنندگان آمریکایی با افزایش قیمت بنزین برنامه تعطیلات خود را کم می کنند، به تبع آن صاحبان کسب و کار کوچک آمریکایی نیز بیشتر تحت فشار قرار می گیرند. آنها در حال تلاش برای یافتن راهی برای حفظ کسب و کار خود بدون افزایش بیش از حد هزینه ها به مشتریان هستند. دیر یا زود، صاحبان ستون اصلی آمریکا باید در شرایط دشوار تصمیمات خوبی اتخاذ نمایند، به طوری که مصرف کنندگان دیگر نگران پرداخت قیمت های بالاتر، حداقل در پمپ بنزین نباشند.