نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

17روش درمان سکسکه

سکسکه حقيقتاً تجربه اي بي فايده است اما بيشتر ما، قبل از تولد سکسکه مي کرديم و پس از تولد نيز در طول زندگي گاه گاهي به آن دچار مي شويم. چرا؟ هنوز هيچ کس به درستي به علت آن پي نبرده است. برخي از دانشمندان معتقدند سکسکه از آخرين بقاياي واکنش هاي اوليه اي است که روزي مفيد بوده اند و اکنون ديگر سودي ندارند. علت سکسکه چيست؟ دلايل بي شماري براي آن ذکر مي شود ولي بيشتر متخصصان تند خوردن و بلع هوا به همراه غذا را از اولين علل سکسکه معرفي مي کنند. به نظر مي رسد اين عامل نقطه ي خوبي براي آغاز اين بحث باشد. احتمالاً مواقعي را به ياد داريد که سکسکه ي شما تا چند دقيقه ادامه يافته و حتي با حالتي شبيه به حالت تهوع همراه بوده باشد. حتماً فکر مي کنيد سکسکه ي شما خيلي شديد بوده اما نه، اين طور نيست.
سکسکه ي «چارلز اوزبورن» در سال 1922 آغاز شد و به مدت 65سال ادامه يافت. «اوزبورن» 430ميليون بار سکسکه کرد. سابقه ي درمان سکسکه به صدها و يا شايد هزاران سال قبل باز مي گردد. در تمام روش هاي درماني سکسکه؛ هدف اصلي افزايش دي اکسيد کربن خون و يا قطع يا غلبه بر تحريک عصبي مولد سکسکه است. آيا روش هاي درماني واقعاً مؤثرند؟ برخي از پزشکان سکسکه را مشکلي جدي تلقي نمي کنند چرا که بيشتر مواقع پس از چند دقيقه به خودي خود متوقف مي شود. احتمالاً اين همان جوابي است که پزشکان به «چارلز اوزبورن» مي دادند. با اين حال از خواندن ادامه ي مبحث منصرف نشويد شايد يک يا چند مورد از موارد زير باعث درمان قطعي سکسکه ي شما شود.

درمان حتمي سکسکه با شکر

يکي از متخصصان گوارش به نام دکتر «آندره دوپيس»، خوردن يک قاشق چاي خوري شکر را مؤثر مي داند. وي اضافه مي کند اکثر مواقع خوردن شکر ظرف چند دقيقه سکسکه را متوقف مي سازد. به محض رسيدن شکر به دهان تحريک هاي عصبي تعديل مي شوند در حالي که نخوردن آن باعث ادامه انقباضات عضلات و ديافراگم مي شود. «استيو لالي» مي گويد: «من از کودکي از اين شيوه استفاده کرده ام و تاکنون هميشه مؤثر بوده است». «لالي» يک قاشق غذاخوري شکر را توصيه مي کند اما مقدار بيشتر آن بستگي به ذائقه ي افراد دارد. در هر حال بعضي پزشکان مصرف شکر را درمان قطعي سکسکه مي دانند. (در مورد کودکان يک دوم قاشق چاي خوري شکر در 125ميلي گرم آب مي تواند مفيد باشد).

روش تضميني پروفسور مک کالوم

پروفسور «مک کالوم» مي گويد: «من هميشه سکسکه ام را با نوشيدن يک ليوان آب، در حالي که به جلو خم شده ام برطرف مي کنم. اين روش هميشه مؤثر است و من به افرادي که مشکل خاصي نداشته باشند اين شيوه را توصيه مي کنم». اين روش در مورد «مارک گولين» موسيقيدان نيز که پس از اجراي يک برنامه در نيويورک دچار سکسکه شد کارساز افتاد. او مي گويد: خانمي به من گفت«هنگامي که سکسکه داشتم، از کمر به جلو خم شده و از لبه ي سمت مقابل يک ليوان آب نوشيدم، اين کار باعث قطع سکسکه ي من شد و از آن پس ده ها بار از اين روش استفاده کرده ام و نتيجه گرفته ام».

روش دريس بچ

«کريستين دريس بچ» که از محققان سخت کوش و پرتلاش يک شرکت انتشاراتي بزرگ است، مي تواند خوب معني کار کردن حين صرف ناهار و در نهايت به عوارضي از قبيل دچار شدن به سکسکه را درک کند.
وي مي گويد: «پيش از اين براي رفع سکسکه نفسم را حبس مي کردم. اما اخيراً سعي مي کنم هوا را به آرامي و به صورت يک جريان يکنواخت از بدن خارج کنم. اين روش تاکنون برايم مؤثر بوده است».

روش بتي شِيور

«بتي شيور» در يک سخنراني در خصوص داروهاي گياهي و درمان هاي خانگي در نيويورک، صحبت نکردن و رعايت سکوت حين خوردن غذا را راه مؤثري براي پيشگيري از سکسکه معرفي کرد. به نظر مي رسد اين توصيه عاقلانه باشد ولي تنها براي افرادي که دچار سکسکه مي شوند. شيور مي گويد: نفس خود را تا حد امکان نگه داريد و در همان حال غذا را قورت دهيد و فکر کنيد هم اکنون سکسکه خواهيد کرد. اين کار را دو تا سه بار تکرار کرده، سپس نفس عميقي بکشيد و دوباره همان کار را تکرار کنيد. با انجام اين کار احتمالاً سکسکه ي شما برطرف خواهد شد.
اين درمان براي يکي از نويسندگان معروف هنگام قرائت نوشته ي خود، در حضور همکلاسي هايش، در دوران مدرسه دچار سکسکه مي شد، و از آن زمان تاکنون همواره از ابتلا به سکسکه در مجامع عمومي رنج برده، مؤثر بوده است. او مي گويد: «من هميشه به روشي نياز داشتم که سريعاً نتيجه دهد، چون تا وقتي نوبت به خواندن من برسد چند دقيقه فرصت داشتم. بنابراين بلعيدن تنها چاره ي کار من بود».

روش نيم دقيقه اي ضد سکسکه

«دان هورواث» مي تواند اختلالات گوارشي را با زبردستي خاصي تشخيص دهد. او هم مانند «دريس بچ» يک محقق است و شغلش ايجاب مي کند که ناراحتي هاي گوارشي او هرگز پاياني نداشته باشد. زيرا مجبور به صرف غذا حين کار است. او روش خود را چنين توصيف مي کند: «يک فنجان را پر از آب کنيد و روي پيشخوان کابينت قرار دهيد، سپس انگشتان اشاره خود را محکم داخل گوش هايتان فرو بريد.
خم شويد و با انگشت شست و کوچک هر دو دست فنجان را برداريد و در حالي که نفس خود را حبس کرده ايد دو جرعه از آب را بنوشيد».(1)

غلغلک دادن

وقتي بچه ها در مهد کودک خنده کنان به اين سو و آن سوي اتاق مي دوند مي توان با آن ها شرط بست که سکسکه شان بزودي خواهد ايستاد. «راني فرن» مسئول يکي از مهد کودک هاي پنسيلوانيا مي گويد: «از بچه ها مي خواهم نفسشان را نگه دارند بعد آن ها را غلغلک مي دهم. اين کار سکسکه ي آن ها را بند مي آورد زيرا احتمالاً باعث بريده نفس زدن و در نتيجه بازگشتن ديافراگم به حالت اوليه ي خود مي شود. به هر حال اين روش با آنکه کمي خنده دار به نظر مي رسد، اما مؤثر است.

استفاده از يک کيسه ي کاغذي به روش پت

چيزي نمانده بود که روش تنفس در يک کيسه کاغذي به خاطر شناخته شده بودن آن در بين مردم و بي تأثير بودنش به کلي به فراموشي سپرده شود. اما يک کارمند اداره پست به نام «پت لي من»، با به کار بستن اين روش تمامي همکاران خود را از سکسکه نجات داد، آن هم تنها به کمک يک کيسه ي کاغذي قهوه اي رنگ کهنه.

فهرستي از روش هاي درماني سکسکه

حقيقت اين است که پزشکان هم مانند شما براي درمان سکسکه هاي معمولي، روش هاي مختلف را يک به يک امتحان مي کنند تا سرانجام يکي از آن ها مؤثر واقع شود. مجله دستگاه گوارش با دقت و ملاحظه ي بسيار، فهرستي از روش هاي مختلف درمان سکسکه را براي آن دسته از پزشکاني که به همه ي روش هاي درماني سکسکه واقف نيستند، به چاپ رسانده است که در ذيل به آن ها اشاره مي شود:
0 تکان تند و شديدي به زبان خود بدهيد.
0 زبان کوچک را به کمک يک قاشق بلند کنيد.
0 سقف دهان را درست در نقطه اي که سخت کام به نرم کام متصل مي شود توسط يک تکه پنبه غلغلک دهيد.
0 يک تکه نان خشک را بجويد و سپس ببلعيد.
0 يک لغزه ليمو را که در آنگوستورا (2) خيسانده ايد، بمکيد.
0 با بالا آوردن زانوها روي قفسه ي سينه و يا خم شدن به سمت جلو، قفسه ي سينه را تحت فشار قرار دهيد.
0 مقداري آب را در دهان غرغره کنيد.
0 نفس خود را حبس کنيد.
در زير به دو روش ديگر که در مجله ذکر نشده است اشاره مي کنيم.
0 يک تکه يخ را بمکيد.
0کيسه اي از يخ روي ديافراگم يعني زير آخرين دنده قرار دهيد.

پي نوشت ها :

1. هرچند شايد بعضي از اين روش ها خنده دار به نظر برسند ولي احتمالاً از راه تأثير بر ريتم تنفسي در توقف سکسکه مؤثر خواهند بود. «ويراستار پزشکي»
2. نوعي ماده تلخ که از نوعي درخت به دست مي آيد. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم