نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

7 روش زدودن رنگيزه هاي دنداني

يک فنجان چيني زيبا را در نظر بگيريد آن را هر روز از قهوه و نوشابه پر کنيد. فنجان را در معرض سرما، گرما، دود و الکل قرار دهيد. حال داخل آن غذا يا ماده اي که مختصر رنگي دارد بريزيد. بعد فنجان را با يک مايع ظرفشويي قوي بشوييد. در نهايت ترک هاي نازک و ظريفي بر روي سطح آن ظاهر خواهند شد و قبل از آنکه متوجه شويد فنجاني که زماني کاملاً سفيد بود، کثيف و کهنه جلوه مي کند. دندان هاي شما هم درست مانند آن فنجان چيني زيبا هستند. هنگامي که براي نخستين بار مي رويند سفيد و درخشانند. اما روزي سه بار يا بيشتر با چاي، نوشابه، نوشيدني هاي اسيدي و غذاهاي رنگي در تماسند. در نتيجه ي تأثير اين عوامل را به شکل رنگين شدن بروز مي دهند. منظور از اين نيست که دندان ها بايد کاملاً سفيد باشند. در واقع رنگ طبيعي دندان از زرد روشن تا زرد مايل به قرمز متغير است. اما با افزايش سن رنگ دندان ها تيره و تيره تر مي شود. ميناي دندان به تدريج ترک خورده و فرسايش مي يابد. در نتيجه ي فرسايش مينا، عاج دندان که درجه سختي آن از ميناي دندان کمتر است و رنگ مواد غذايي را به خود جذب مي کند، در معرض مواد مختلف قرار مي گيرد. رنگيزه ها (1) هم چنين بر روي پلاک و جرم دندان و شيارها، گوشه و زاوياي دندان جاي مي گيرند. رنگيزه ها انواع مختلفي دارند. گاهي در اثر مصرف آنتي بيوتيک ها ايجاد مي شوند، گاه تغيير در سوخت و ساز بدن، عامل ايجاد رنگيزه بر روي دندان است و گاه تب بالا منجر به ايجاد رنگيزه بر روي دندان مي شود. به هر حال عامل ايجاد اين ضايعه هرچه باشد بايد توسط دندان پزشک برطرف گردد. اما رنگيزه هاي شايع - که در اثر مصرف قهوه و کشيدن سيگار ايجاد مي شوند - را مي توان با استفاده از روش هاي زير برطرف نمود:
- شستن دندان ها بعد از هر وعده غذا
اگر تميز کردن و شستشوي دندان ها به طور مرتب و دايم انجام شود احتمال ايجاد رنگ بر روي دندان ها بسيار کمتر است.
- شستشوي دندان ها با جوش شيرين
مقداري جوش شيرين را با آب اکسيژنه مخلوط کنيد به طوري که ترکيب خميرمانندي حاصل شود. سپس به مسواک زدن دندان ها رنگ گرفته بپردازيد به نحوي که اين ترکيب با لثه ها برخورد نکند. دقت نماييد مقدار آب اکسيژنه بيش از حد لازم نباشد زيرا زيادي آب اکسيژنه موجب سوختگي مي شود.
- دقت در شستشوي دندان هايي که پلاک بر روي آن ها تشکيل شده
پس از مسواک زدن دندان ها را با يک محلول رنگي بشوييد تا نقاطي که هنوز پلاک روي آنها وجود دارد مشخص شود. اگر روش مسواک زدن خود را اصلاح نکنيد اين نقاط، براي تشکيل رنگيزه مستعد خواهند بود.
- بشوييد، بشوييد، بشوييد
پس از صرف هر وعده غذا، خرده هاي غذاي باقي مانده در دهان را بشوييد. اگر امکان رفتن به دستشويي و شستشوي دهان برايتان وجود ندارد همين کار را مي توانيد با يک ليوان آب، يعني شستن دهان با آب و سپس قورت دادن آن انجام دهيد.
- استفاده از مسواک برقي
مسواک هاي برقي بيش از مسواک هاي معمولي پلاک هاي مستعد رسوب رنگ بر روي آن ها از روي دندان ها مي شويند. مطالعات نشان مي دهند که مسواک هاي برقي پلاک دندان را به ميزان 98/2% از روي دندان ها برمي دارند.
- محلول حلال پلاک
محلول هاي دهانه شويه ي حاوي مواد ضد باکتري احتمال تشکيل پلاک و در نتيجه رنگيزه را کاهش مي دهند.
- خود را از خنديدن محروم نکنيد
اگر مي خواهيد دندان هايتان را با يکي از سفيدکننده هاي قوي دندان، درخشان کنيد، دست نگه داريد. البته اين محلول ها اثر فوري دارند. ولي استفاده از آن ها مثل آن است که سطح پيشخوان کابينت را با سيم بساييد. اين محلول ها رنگ را از روي دندان ها پاک مي کنند. اما ميناي دندان را نيز از بين مي برند. هرچه ميناي دندان نازک تر شود، عاج دندان از پس ميناي دندان بيشتر رؤيت مي شود. هنگامي که از قطر ميناي دندان کاسته مي شود، عاج دندان به دليل داشتن رنگ تيره تر سايه مي اندازد و چنين به نظر مي آيد که دندان ها رنگي شده اند.
- در مسواک زدن و شستشوي دندان ها افراط نکنيد
محکم تر مسواک زدن نشانه ي بهتر مسواک زدن نيست. يک مسواک زبر که با صرف نيروي عضلاني زياد بر روي دندان کشيده مي شود، درست به اندازه يک خمير دندان قوي مي تواند موجب خورده شدن و از بين رفتن ميناي دندان شود.

پي نوشت :

1. Stains.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم