نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

12روش پاکيزه و خوشبو شدن

برخي از دانشمندان معتقدند شايد بوي بدن نيز مانند آپانديس از بقاياي تکامل تاريخي بشر باشد. بدين معنا که شايد پراکنده شدن بو از بدن - به ويژه از نقاطي مانند زيربغل و کشاله ي ران - زماني در خدمت اعلام جنسيت فرد بوده است. بوي بدن صرف نظر از هر نقشي که در گذشته به عهده داشته، در حال حاضر از نظر آمريکايي ها قبيح و ناخوشاينداست(1). در خصوص اين موارد اخير بين اکثر پزشکان يا افراد ديگر اتفاق نظر وجود دارد. البته گفتن اين مطالب، ساده تر از انجام آن است و در واقع راه هاي متعددي براي رفع بوي نامطبوع بدن و همچون گل رز خوشبو شدن وجود ندارد.
- شستشوي بدن
اساسي ترين و مهم ترين روش براي براي تحت کنترل درآوردن بوي بدن، شستن بدن - به ويژه نقاطي مثل زيربغل و کشاله ي ران که بيشتر بو مي گيرند - با آب و صابون است. در اکثر مواقع بوي بدن ناشي از ترکيب شدن عرق و باکتري ها است. از طريق شستشو با آب و صابون هر دو عامل مولد بو را مي توان از پوست دور کرد. بهترين نوع صابون براي افرادي که با مشکل بوي بدن مواجهند صابون هاي معطرند. زيرا اين صابون ها بازگشت باکتري ها را متوقف مي سازند. فواصل زماني شستشوي بدن، به ترکيب شيميايي بدن هر فرد، ميزان فعاليت، حالت و وضعيت هر فرد و فصل بستگي دارد. اگر مطمئن نيستيد که به مقدار کافي بدن خود را مي شوييد مي توانيد از يک دوست در مورد بوي بدن خود سؤال کنيد. به خاطر داشته باشيد که غدد عرق و باکتري ها هم روزها و هم شب ها فعالند و اين بدان معناست که لازم است هم صبح ها و هم شب ها دوش بگيريد.
- به شستشوي لباس ها بيش از بدن توجه کنيد
ممکن است پوستتان را آنقدر بشوييد که مثل آلو چروکيده شود. اما باز هم به دليل اين که لباس هايتان تميز نيستند بوي نامطبوعي بدهيد. هفت روز متوالي پوشيدن يک زيرپوش و تعويض نکردن آن مطمئناً باعث آزار و اذيت ديگران خواهد شد. هرچند روز بايد زيرپوش را جهت شستشو تعويض کرد؟ اين زمان بسته به افراد مختلف متفاوت است. در مورد بيشتر افراد روزي يک بار تعويض لباس زير کافي است. اما در روزهاي گرم تابستان شايد تعويض لباس هاي زير بيش از يک بار ضرورت داشته باشد.
- استفاده از لباس هاي نخي و غير مصنوعي
الياف طبيعي مانند نخ و کتان عرق بدن را بهتر از الياف مصنوعي جذب مي کنند. عرق جذب شده توسط لباس هاي نخي به راحتي قابل تبخير است.
- استفاده از محلول هاي ضد باکتري
دکتر « هاو » مي گويد: « مواقعي که زياد عرق مي کنيد و عرق با بوي نامطبوعي همراه است ممکن است صابون هاي معطر معمولي جوابگو نباشند. در اين صورت مي توانيد از محلول هاي ضد باکتري مخصوص جراحي که بدون نسخه در داروخانه ها به فروش مي رسند استفاده نماييد(2). مي توانيد از داروساز خود در خصوص محل فروش اين محلول ها کمک بگيريد ».
- ضد عرق ها بهترين وسيله براي حمله به عرق
به اعتقاد دکتر « بارگاوا » در مورد اکثر مردم دئودورانت هاي مخصوص زير بغل در کاهش بوي نامطبوع مؤثرند. اين دئودورانت ها داراي ترکيباتي هستند که باعث مرگ باکتري هاي توليد کننده ي بو مي شوند. اما اگر مشکل تعريق شما جدي است و دوست و دشمن با آن آشنايي دارند شايد نياز به استفاده از يک ضد عرق داشته باشيد. اين ضد عرق ها عمدتاً حالت دارويي دارند و ميزان تعريق بدن را کاهش مي دهند. بسياري از ضد عرق هايي که در بازار يافت مي شوند مخلوطي از دئودورانت و ضد عرق مي باشند. دئودورانت ها به تنهايي قادر به کنترل و کاهش تعريق نيستند.
- استفاده از کرم هاي آنتي بيوتيک موضعي
اگر به دئودورانت ها و ضد عرق ها حساسيت داريد مي توانيد از يک کرم آنتي بيوتيک موضعي که در داروخانه ها يافت مي شود استفاده کنيد. اين کرم ها به دليل آن که فاقد عطر هستند عملکردي کاملاً شبيه به دئودورانت ها دارند. بدون اين که موجب خارش و حساسيت پوستي شوند.
- استفاده از يک محصول فرانسوي
يک راه ديگر در صورت عدم تحمل دئودورانت ها و ضد عرق هاي معمول استفاده از يک محصول فرانسوي به نام کريستال طبيعي (Le crystal naturanl) است. اين ماده ترکيبي از نمک هاي معدني متبلور است که بدون تحريک پوست به کنترل و محدود کردن عملکرد باکتري ها کمک مي کند. اين محصول از فروشگاه هاي لوازم آرايشي قابل خريداري است.
- استفاده از روش هاي طبيعي
مصرف جديدترين عطرهايي را که از فرانسه آمده اند فراموش کنيد. شکارچيان شيوه ي خاصي براي غلبه بر بوي بدن خود دارند. شکارچي حين شکار بايد مراقب باشد که مبادا بوي بدن او به آهو يا خرس رسيده و حيوان پا به فرار گذارد. شکارچيان چگونه اين کار را انجام مي دهند؟ يک روش معمول براي مخفي بوي بدن استفاده از صابون کاج است که در فروشگاه هاي لوازم شکار به فروش مي رسد. صابون کاج نه تنها بوي بدن را پنهان مي کند، باعث مي شود بدن فرد مانند درختان کاج جنگل بوي کاج دهد. اگر علاقه نداريد که شبيه جنگل کاج شويد مي توانيد از همان صابون هاي ساده ي گليسيرين قديمي استفاده کنيد.
- دقت در انتخاب نوع غذا
عصاره و شيره ي پروتئيني و روغن غذاها و ادويه هاي خاصي تا چندين ساعت پس از مصرف غذا در مدفوع و ترشحات بدن باقي مي مانند و مي توانند باعث توليد بوي نامطبوع شوند. ماهي، زيره، کاري و سير از جمله اين مواد هستند.
- حفظ خونسردي و آرامش
تهييج جنسي و يا نگراني و عصبي شدن موجب افزايش تعريق مي گردند. اگر داراي موقعيت ناخوشايندي هستيد، صرف نظر از اين که به چه ميزان از روش هاي تمرکز و آرام سازي و تنفس عميق بهره مي گيريد، از مقدار بيشتري دئودورانت استفاده نماييد.
- شما هم از همان کلک قديمي استفاده کنيد
پس گفتيد که همه ي روش ها را به کار برده ايد و هيچيک مؤثر واقع نشده اند؟ ولي شايد واقعاً همه ي روش ها را امتحان نکرده ايد. يک روش قديمي براي سگ هايي که بوي راسوهاي متعفن آمريکايي را مي دهند، خوشبو کردن سگ هاي بيچاره با آب گوجه فرنگي است. چه حدسي مي زنيد؟ بله. به گفته ي پرستار « آليس کيلپاتريک » اين روش در مورد انسان هم مؤثر است. خانم « کيلپاتريک » ابتدا اين روش را روي سگ خود و سپس بر روي بيماري که بدنش بو مي داد و آنگاه در مورد فرد ديگري به مورد امتحان گذاشت. او مي گويد: « اين روش صد درصد جواب مي دهد و مؤثر است ». البته لازم نيست وان حمام را پر از آب گوجه فرنگي نماييد. کافي است يک فنجان آب گوجه فرنگي را در وان محتوي آب ريخته و 15 دقيقه در وان بنشينيد.

هشدار پزشکي

افرادي که بدنشان به شدت بو مي دهد مي توانند از يک وسيله الکترونيکي به نام « دريونيک »(3) که در واقع موجب بسته شدن مجاري عرق به مدت 6هفته مي شود استفاده نماييد. غلبه بر تعريق زيربغل ها آنقدر که به نظر مي رسد ناراحت کننده نيست. آزمايش هاي باليني انجام شده در سه دانشگاه نشان مي دهند که تأثير اين وسيله از طريق متوقف کردن خروج عرق از غدد عرق است. قيمت اين وسيله 125دلار است که در مقايسه با هزينه اي که براي خريد ضد عرق ها و لباس ها به فرد تحميل مي شود زياد نيست. جهت کسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با پزشک خود مشورت کنيد و يا با شرکت سازنده اين وسيله تماس حاصل نماييد(4).

پي نوشت ها :

1. فقط از نظر آمريکايي ها؟! (و-پ)
2. محلول بتادين قهوه اي براي اين منظور مناسب است. « و-پ »
3. Drionic.
4. آدرس شرکت: 1935Armacost Ave,. Los Angeles, CA 90025

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم