تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

یکی از روشهای محدود کردن استفاده از آفت کش‌های شیمیایی سمی این است که آفت کش‌های موجود در طبیعت، مانند کفش دوزک، را به زندگی در حیاط یا باغ ترغیب کنیم. شما می‌توانید این حشرات مفید را خریداری کرده و در حیاط منزلتان رها کنید.
آفت کش‌ها برای از بین بردن گروه خاصی از موجودات زنده طراحی می‌شوند. بسیاری از آنها طیف محدودی از گونه‌های حشرات، کنه‌ها یا نماتودها را هدف قرار می‌دهند. این بدان معنا نیست که آنها نمی‌توانند، موجودات دیگر از جمله زنبورهای عسل یا حتی مردم را مسموم کنند.
آفت کش‌هایی که برای مصارف خانگی به فروش می‌رسند نسبتاً غیر سمی هستند یا در غلظت‌هایی که بیش از حد قوی نیستند مخلوط می‌گردند. آنها نباید خطری برای انسان داشته باشند، حد اقل زمانی که به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما کودکان کوچکتر از بزرگ سالان هستند، به این معنی که یک دوز کوچکتر از آفت کش در داخل بدن یک کودک تأثیر می‌گذارد. به نقل از آکادمی اطفال آمریکا (AAP) حتی مقادیر کمی از آفت کش‌ها می‌توانند منجر به بروز نا هنجاری‌های رفتاری، مشکلات تمرکز یا حتی سرطان گردند.
آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید: این مسئله نگران کننده است، زیرا کودکان هر روز در معرض طیف گسترده‌ای از آفت کش‌ها قرار دارند. این مواد شیمیایی توسط کفش‌ها به منازل ما وارد می‌شوند. باد آنها را در پشت مزرعه یا باغ پراکنده می‌کند. برخی از جونده یا حشره کش‌ها برای استفاده در منزل طراحی می‌شوند. و حتی مقادیر کمی از آفت کش‌ها می‌توانند مواد غذایی را آلوده کنند.
به همین دلیل آکادمی اطفال آمریکا روش‌هایی پیشنهاد می‌کند که کمتر در معرض آفت کش‌ها قرار بگیریم. یکی از این روشها مصرف غذاهای ارگانیک است. روش دیگر مدیریت تلفیقی آفات یا آی پی ام است. این روش یک روی کرد طبیعی برای کنترل آفات به شمار می‌رود.
به عنوان مثال، صاحبان باغ یا کشاورزان می‌توانند کفش دوزک یا طعمه خواران طبیعی دیگر را بر روی گیاهان خود آزاد کنند. کفش دوزک‌های خوب حشرات را با سر و صدا می‌جوند. یا پرورش دهندگان می‌توانند چیزهایی را بکارند تا پرندگان و دیگر گونه‌های حیوانات طعمه خوار را به سمت خود جذب کنند. این نمونه‌ها شامل گیاهانی است که سته‌ها و دانه‌های خوش مزه تولید می‌کنند، یا آنهایی که پوشش محافظ را برای طعمه خواران طبیعی فراهم می‌کنند. آن گونه‌ها می‌توانند به صورت طبیعی حشرات را کنترل کنند. آنها در حیاط یا مزرعه می‌چرخند و از کرم‌ها، ملخ‌ها و سایر جانورانی که می‌توانند برای گیاهان خطرناک باشند تغذیه می‌کنند.
به تازگی، برخی از دانشمندان محصولات کشاورزی به این نتیجه رسیده‌اند که گونه‌های خاصی از گیاهان به صورت طبیعی بخاری را تولید می‌کنند که به عنوان آواهای هشدار دهنده‌ی شیمیایی عمل می‌کنند. حشرات مختلف و سایر حیوانات طعمه خوار در حین تکامل آموخته‌اند که وقتی گیاهی در معرض حمله‌ی آفات قرار می‌گیرد این بوها به آنها هشدار می‌دهند. اغلب یک حشره‌ی طعمه خوار آن سته‌های خوشمزه را می‌یابد. گیاهانی که این بوهای اضطرار را تولید می‌کنند اساساً ناجیانشان را به سمت خود می‌کشند.
هم چنین مردم می‌توانند گونه‌های خاصی از محصولات یا گیاهان باغ را انتخاب کنند که ریشه‌های آنها علف کش‌های مخصوص به خود را ترشح می‌کنند. چمن‌ها و درختچه‌های باغ از جمله‌ی این گیاهان به شمار می‌روند. گیاه شناسان این نوع دفاع شیمیایی را با عنوان آلیلوپتی می‌خوانند (Ah LEE lo path ee)
در روش‌های IPM(مدیریت تلفیقی آفات) اجازه‌ی استفاده از آفت کش‌های شیمیایی تنها به عنوان آخرین چاره داده می‌شود. بنا بر این برای جلو گیری از نیاز به علف کش‌های سمی مقداری علف هرز را در چمن بکارید (یا با دست بپاشید). برای جلو گیری از ورود عنکبوت‌ها، جیر جیرک‌ها و موش‌ها و سایر حشرات آجرهای اطراف خانه و جاهایی که حشرات در آن وجود دارند را درز گیری کنید. لوله‌های دارای سوراخ را تعمیر کنید تا آبی که حشرات را به داخل ساختمان می‌کشاند خشک گردد.
به کار بردن روش‌های IPM (مدیریت تلفیقی آفات) می‌تواند هر گونه نیاز به آفت کش‌ها را به حد اقل برساند. که به نوبه‌ی خود به ایجاد محیط زیست سالم‌تر برای مردم، و حیوانات خانگی می‌انجامد و به استقبال حیات وحش – از جمله زنبورهای عسل می‌رود.

واژه‌های کلیدی
آلیلوپتی: فرآورده‌های شیمیایی یک گیاه است که به رشد و بقای گونه‌های گیاهی دیگر آسیب می‌رساند.
گیاه شناسی: رشته‌ای از زیست شناسی است که بر روی گیاهان تمرکز می‌کند. به دانشمندی که در این زمینه فعالیت می‌کند گیاه شناس می‌گویند.
تکامل یافتن: به تغییر تدریجی در طول نسلها یا یک دوره‌ی طولانی از زمان تکامل می‌گویند.
مدیریت تلفیقی آفات: (به صورت اختصاریIPM ) فرایند استفاده از روشهای غیر شیمیایی در وهله‌ی اول برای کاهش مشکلات مربوط به آفات است. روش‌های IPM اجازه‌ی استفاده از آفت کش‌ها را تنها به عنوان آخرین چاره می‌دهد.
کنه: موجود هشت پای ریزی است که با عنکبوتها و دیگر انواع کنه‌ها ارتباط دارد. این موجود حشره نیست.
ارگانیک یا طبیعی (در کشاورزی): محصولات زراعی رشد یافته بدون استفاده از مواد شیمیایی غیر طبیعی و به صورت بالقوه سمی به ویژه آفت کش‌ها، مواد ارگانیک نامیده می‌شوند.
پزشکی اطفال: با کودکان و به ویژه سلامتی کودکان ارتباط دارد.
آفت کش: یک ماده‌ی شیمیایی یا مخلوطی از ترکیبات است که برای از بین بردن حشرات، جوندگان یا سایر موجودات زنده‌ی مضر برای گیاهان زیر کشت، حیوانات خانگی یا دامها، یا موجوداتی که آفتِ منازل، ادارات، خانه‌های سر مزرعه و دیگر ساختمانهای محافظت شده هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حیوان طعمه خوار (صفت: طعمه خوار): موجودی که جانوران دیگر را به عنوان تمام یا بخشی از غذای خود به دام می‌اندازد.