لزوم شناخت نيازهاي جنسي انسان
شناخت انسان از مسائلي است که از دير باز ذهن بسياري را به خود مشغول داشته است و انديشمندان تاکنون نتوانسته اند تعريف جامعي پيرامون آن ارائه نمايند.
نويسندگان: ريحانه هاشمي و سيد محمد حسن هاشمي زاده
شناخت انسان از مسائلي است که از دير باز ذهن بسياري را به خود مشغول داشته است و انديشمندان تاکنون نتوانسته اند تعريف جامعي پيرامون آن ارائه نمايند.
اسلام دين جامعي است که انسان را از ديدگاه الهي تعريف نموده و او را ترکيبي از روح و جسم معرفي کرده و هدف از خلقت انسان را رشد و کمال انساني دانسته است. بنابراين از ديدگاه ديني، نيازهاي جسمي و روحي انسان بايد هم آهنگ ارضا گردد تا بتواند به اين هدف والا برسد.
انسان در دوره هاي مختلف، با ديدگاه ها و به شکل هاي گوناگون مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
برآوردن نيازهاي انسان به شناخت صحيح آن نيازها در وجود آدمي بستگي دارد و اين مهم نيز چنانچه از مجراي صحيح صورت نپذيرد، سرانجامي نخواهد داشت.
نيازهاي انسان به شکل هاي گوناگون و تقريباً در همه انسان ها و با شدت و ضعف متفاوت ظهور و بروز مي کنند؛ از جمله ي اين نيازها، نياز برخاسته از غريزه جنسي است که نيازمند شناخت صحيح و برآوردن آن از طريق مناسب است.
اولين گام براي شناخت صحيح اين غريزه، بررسي جايگاه آن در نظام خلقت و در وجود آدمي است. شناخت سير تحولات جنسي و نگرش هاي مختلف به اين غريزه، موجب جهت يابي آن در مسير مشخص شده گرديده و در صورت ره يابي صحيح، به هدف مورد نظر خواهد رسيد وگرنه انحراف از مسير صحيح آن، ساير جوانب انساني را تحت تأثير قرار داده و موجب انحراف انسان از هدف عالي انسان خواهد گرديد. در اين راستا شناخت انسان با رويکرد جنسي و با در نظر گرفتن ديدگاه هاي مختلف، لازم و ضروري است.
تفاوت پيش فرض ها در مورد نياز جنسي، موجب تفاوت نگرش ها در کيفيت ارضاي آن گرديده است. شناخت جايگاه انسان در عالم خلقت و هدف مندي اين نياز جنسي، علت وجود و بروز چنين پديده اي را براي ما روشن تر مي نمايد.
ديدگاه اسلامي، اين نيازها را به خوبي بر ما شناسانده و علت ايجاد اين نياز و هدف آفرينش از اين غريزه ي جذاب را معرفي مي نمايد و بررسي سير تحول آن، موجب ارائه راه کارهاي مناسب با ساختار انسان مي گردد، ولي چنانچه جايگاه حقيقي اين نياز شناخته نشود و راه ارضاي صحيح فراهم نگردد، موجب آسيب هاي فراوان فردي و اجتماعي خواهد گرديد.
در ديدگاه اسلامي اين سؤال مطرح است که غريزه ي جنسي در انسان چه جايگاهي دارد و آيا اسلام با اين غريزه به مبارزه پرداخته و آن را سرکوب نموده، يا در صدد کنترل آن برآمده است. و اگر هدف اسلام کنترل غريزه ي جنسي است، چه مواردي را مطلوب و چه مواردي را نامطلوب دانسته است و روش هاي کنترل آن از ديدگاه اسلامي چيست.
عدم شناخت کافي نسبت به غريزه ي جنسي، زمينه انحرافات و کج روي هاي فردي را در پي دارد و به دنبال آن فساد، فضاي جامعه را خواهد گرفت.
عومل انحراف جنسي متعدد و مختلف مي باشند که هر يک سهم خود را در ايجاد مفاسد فردي و اجتماعي ايفا مي کنند. شناخت اين عوامل براي افراد و جامعه لازم به نظر مي رسد، زيرا همواره براي رفع يک مشکل، شناخت عوامل آن ضروري مي باشد.
سلامت و سعادت افراد در گرو تربيت صحيح ممکن مي باشد که يکي از عوامل مؤثر در تربيت، جامعه ي سالم و به دور از انحرافات است.
جامعه ي سالم، جامعه اي است که در آن افراد با رعايت قوانين، زندگي خوب و آرام، همراه با عدالت و امنيّت داشته و به سوي کمال ره يابند، (1) ولي معمولاً افرادي در جامعه وجود دارند که نظم جامعه را به هم زده و موجب اختلال در آن مي گردند.
يکي از معضلات جوامع بشري وجود انحرافات از جمله انحراف جنسي است. انحراف جنسي در سنين مختلف و به ابعاد گوناگون در اجتماعات کوچک و بزرگ رخ مي نمايد و موجبات نگراني ساير افراد را فراهم مي آورد.
قرآن کريم به معرفي برخي انحرافات جنسي پرداخته و براي جلوگيري از انحرافات بعدي، زمينه هاي مقدماتي هر يک از انحرافات را نهي کرده و براي کنترل اين گونه انحرافات راهکارهاي مؤثري ارائه داده است.
براي مؤثر واقع شدن اين راهکارها، فرد و اجتماع هر دو مورد توجه قرار گرفته و هر يک به سهم خويش بايد در اين ميدان عمل نمايند.
انسان موجودي مختار است که در مواجهه با مسائل گوناگون، توانايي انتخاب راه صحيح بر اساس عقل و شعور را دارد و اين تفاوت اساسي انسان با ساير موجودات مي باشد، زيرا ساير موجودات از طريق غريزه يک مسير را انتخاب مي نمايند.
قرار گرفتن انسان بر سر دو راهي و انتخاب بر اساس عقل و تدبير، نشان گر توانايي انسان در مقابله با خواست هاي متفاوت است و از همين باب، مبارزه با خواهش هاي نفساني مطرح شده و امکان کنترل و مهار خواست هاي متفاوت فراهم مي آيد.
انساني که در مقابل خواهش هاي نفساني قدرت انتخاب نداشته و يا در صورت انتخاب صحيح، توانايي عمل بدان را نداشته باشد، از حد حيوانيت پا فراتر ننهاده است.
هدف انسان رسيدن به کمال مي باشد و هر گام که به خطا برداشته شود، انسان را از اين هدف مهم باز مي دارد، لذا در اين مسير بايد از وقوع خطا جلوگيري نمود و در صورت ارتکاب اشتباه، درصدد جبران و تصحيح آن برآمد.
اجتماع از مجموعه ي افراد تشکيل مي شود و حفظ اجتماع به مصونيت افراد برمي گردد و مي توان گفت زمينه هاي مصونيت فردي و اجتماعي از درون انسان ها نشئت گرفته و پيرامون خود را متأثر مي سازد. تأثيرپذيري افراد از يک ديگر موجب مي گردد که به کارگيري يک سري اصول و قوانين در جامعه لازم گردد تا از انحراف افراد و فساد جامعه پيش گيري شود.
يکي از مسائل جامعه ي انساني، توليد نسل و بقاي نوع است که از طريق غريزه ي جنسي تداوم مي يابد، ولي در صورت عدم کنترل صحيح اين غريزه، نه تنها به هدف مورد نظر دست نمي يابد، بلکه عوارض ناشايست ديگري به بار آورده و سقوط جامعه انساني را فروتر از حد حيواني در برخواهد داشت، لذا براي حصول نتيجه ي مطلوب، شناسايي طريقه ي کنترل آن ضروري به نظر مي رسد.
عمل کرد اجتماعي در مرحله اول بايد به صورت مصون سازي و پيش گيري مورد توجه قرار بگيرد و در مرحله ي آخر به پاک سازي محيط اجتماع از کج رفتاري و افراد کجرو بپردازند.
پي نوشت :
1. محمد جواد نوروزي، درآمدي بر نظام سياسي اسلام، ص 49.
منبع مقاله :هاشمي، ريحانه؛ هاشمي زاده، محمد حسن؛ (1389)، شيوه هاي کنترل غريزه جنسي از نگاه اسلام، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}