تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
ممکن است در مواردی دستگاهِ دارای بازو بند وجود نداشته باشد و یا گاهی فقط لوله‌ی داخل شریانی در دست رس باشد در این صورت بهتر است افراد روش اندازه‌ گیری فشار خون بدون بازو بند را آموزش ببینند. برای آگاهی بیشتر مقاله‌ی زیر را بخوانید...
فشار خون با عنوان فشاری تعریف می‌شود که در آن خون از قلب به درون عروق شریانی پمپاژ می‌شود. بنا بر این، فشاری است که بوسیله‌ی جریان خون بر دیواره‌های سرخ رگی وارد می‌شود. فشار خون شاخص مهمی برای تعیین هر گونه بیماری یا اختلال است که ممکن است در بدن رخ دهد. این پارامتر ساده می‌تواند شاخص حیاتی بسیاری از بیماریها اعم از بیماریهای قلبی، اختلالات گردش خون و خون باشد. بنا بر این، یاد گیری چگونگی کنترل فشار خون چه در منزل و چه در بیمارستان امری ضروری است. با این حال، فرد باید چگونگی اندازه ‌گیری فشار خون بدون بازو بند را در صورت نبودن دستگاه فشارسنج یا تجهیزات مهم دیگر، بداند. از طرف دیگر، به لطف پیش رفت‌های به وجود آمده در زمینه‌ی فن‌آوری، دستگاه‌هایی برای اندازه ‌گیری فشار خون به وجود آمده‌اند که بدون نیاز به بازو بند یا ترکیبات جا گیر فشار سنج و گوشی پزشکی کار می‌کنند. روش‌های ممکن برای اندازه گیری فشار خون بدون استفاده از بازو بند در زیر ذکر می‌شوند.

چگونگی اندازه ‌گیری فشار خون بدون بازو بند

استفاده از لوله‌ی داخل شریانی برای اندازه ‌گیری فشار خون
اگر چه این روش تهاجمی که زمانی برای کنترل فشار خون و بدون استفاده از بازو بند انجام می‌شد امروزه کار برد چندانی ندارد، اما قابل توجه است! در گذشته، روشی وجود داشت که در واقع تا امروز قابل اطمینان‌ترین و در عین حال تهاجمی‌ترین روش اندازه گیری فشار خون به شمار می‌رفت. این روش شامل قرار دادن لوله‌ی داخل شریانی به صورت مستقیم در داخل سرخ رگ و اندازه گیری فشاری است که خون بر دیواره‌ی سرخرگی وارد می‌کند. اگر چه این روش امروزه کار بردی ندارد، ولی گاهی در موارد استثنایی مثلاً معاینات قلبی خاص مانند کرونروگرافی یا سونداژ قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، ممکن است این روش در موارد استثنایی دیگری نیز به کار گرفته شود شامل مواردی که در آن فشار خون بسیار بالاست ولی بیمار هیچ گونه علامتی را نشان نمی‌دهد. این حالت می‌تواند در بیماری عروق کلسیفیه یا آهکی شده رخ دهد که در این صورت نمی‌توان فشار خون را با کمک دستگاه سنجش فشار خون و گوشی پزشکی با دقت اندازه گیری کرد. مورد استثنایی دیگر زمانی است که بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه است و نیاز به کنترل مداوم فشار خون دارد. در چنین مواردی، یک لوله‌ی داخل شریانی را به شریان ران وارد می‌کنند که به صورت مداوم فشار خون را اندازه گیری می‌نماید.

دستگاه کنترل فشار خون انگشتی

اختراع جدیدی که صورت گرفته است و به اندازه گیری فشار خون کمک می‌کند دستگاه کنترل فشار خون انگشتی نامیده می‌شود. دستگاه کنترل کننده‌ی انگشتی آخرین فن ‌آوری است که به اندازه گیری فوری فشار خون و با غیر تهاجمی‌ترین روش ممکن کمک می‌کند. این وسیله یک دستگاه کوچک دیجیتالی است که با باتری کار می‌کند و شامل یک مانیتور الکتریکی و یک حسگر فشار خون است. یک محفظه‌ی انگشتی کوچک بر روی این دستگاه وجود دارد که فرد باید انگشت اشاره‌ی خود را بر روی آن قرار ‌دهد. در عرض چند ثانیه، حسگر فشار خون انگشت را خوانده و اطلاعات را به شما ارائه می‌دهد. این وسیله کوچک و قابل حمل بوده و از این رو برای اندازه گیری منظم فشار خون در افراد ترجیح داده می‌شود، به خصوص زمانی که فرد باید به صورت دائم فشار خون خود را کنترل نماید.
به این ترتیب، با روش‌های اصلی کنترل فشار خون بدون استفاده از بازو بند آشنا شدید. با وجود این، هر از گاهی فن ‌آوری‌های جدیدی صورت می‌گیرند، مانند دستگاهی که به ثبت رسیده و از حسگر پَچ برای اندازه گیری فشار خون استفاده می‌کند. در این وسیله، یک پَچ چسب‌ دار بر روی سر بیمار قرار داده می‌شود، که علائم حیاتی بیمار را اندازه گیری می‌نماید. با این وجود، رایج‌ترین روش اندازه گیری فشار خون به صورت صحیح با کمک گوشی و فشار سنج انجام می‌شود. پس از بررسی همه‌ی جوانب، آن چه مهم است اندازه گیری درست فشار خون و تا حد امکان به دست آوردن اطلاعات دقیق است.