حرم رضوی در گذر تاریخ
گاهی که گردش روزگار باز به ماه ذیالحجه میرسد و تصویر خانه دوست و هزاران نفری که عاشقانه در طواف به سر میبرند، بر قاب شبکههای مختلف تلویزیونی نقش میبندد، دلت پر میکشد، پر میکشد که ای کاش تو هم در آن دیار
گاهی که گردش روزگار باز به ماه ذیالحجه میرسد و تصویر خانه دوست و هزاران نفری که عاشقانه در طواف به سر میبرند، بر قاب شبکههای مختلف تلویزیونی نقش میبندد، دلت پر میکشد، پر میکشد که ای کاش تو هم در آن دیار بودی و پروانه میشدی و ... . اینجاست که با خود زمزمه میکنی که خوب است حاجی حج فقیران شوی و بر گرد حرم یار بگردی.
نیایش فردی درکنار ضریح مطهر امام رضا(ع) : این تصویر مربوط به دوره قاجار است.
عكّاس: منوچهر خان عکاس باشی؛ تاریخ عکس : 1300قمری
گنبد و گلدسته حرم مطهر در دوره قاجار
عکاس : رضا عکاس باشی، تاریخ عکس : سال1283قمری
ضریح مطهردر دوره قاجار؛ عكّاس : عبدالله قاجار، تاریخ عکس : سال 1308قمری
صندوق چوبی مرقد مطهر حضرت رضا (ع)
محمد ولیخان اسدی نایب التولیه به همراه تعدادی از رجال سیاسی و نظامی مشهد در حال تعویض صندوق چوبی مرقد مطهر، تاریخ عکس: ۱۳۱۱
ضریح اول؛ ضریح چوبی صفوی: اولین ضریح، ضریح چوبی طلا و نقرهکوب، مربوط به اواسط قرن دهم بوده که در دورهی صفویه به سال957ه.ق ساخته و بر روی صندوق مرقد نصب شده است. در کتیبهی دور این ضریح سورهی «هل اتی» به خط ثلث نوشته شده و کتیبهی سردر ضریح که بر لوحهایی از طلا نوشته شده بود، سابقهی تاریخی و نصب ضریح را چنین نشان میدهد: «در عهد سلطنت بنده شاه ولایت، طهماسب بن اسماعیل صفوی این محجر مبارک در این مکان مقدس نصب گردید. سنه957».
ضریح دوم؛ ضریح نگیننشان نادری: ضریح فولادی مرصع، معروف به نگیننشان است که در سال 1160ه.ق به آستان قدس رضوی تقدیم شده و در همان سال نصب گردید. واقف ضریح، شاهرخ میرزا، فرزند رضا قلی میرزا، نوهی نادرشاه افشار بوده است. ضریح نگیننشان که اکنون در سرداب مقدس جای دارد، از فولاد ساخته شده و بالغ بر دو هزار قبهی مزیّن به یاقوت و زمرد، بدنهی آن را زینت دادهاند. ضریح دوم بیش از 260سال بر مرقد امام(ع) نصب بوده است.
ضریح سوم؛ ضریح فولادی قاجاری: ضریح سوم، ضریح فولادی سادهای است به ابعاد 4×3متر و ارتفاع حدود 2متر. این ضریح مربوط به عهد قاجاریه است و در عصر سلطنت فتحعلی شاه قاجار در سال 1238ه.ق روی ضریح نگیننشان در حرم مطهر جای گرفت. این ضریح نیز مزیّن به طوق و گوی طلای جواهرنشان است و درِ طرف پایینپای مبارک در مرصع تقدیمی فتحعلی شاه قاجار نصب شده بود.
ضریح چهارم، ضریح شیر و شکر: چهارمین ضریح به نام ضریح طلا و نقره، معروف به «شیر و شکر» است که در سال 1338ه.ش پس از برداشتن ضریح سوم و انتقال آن به موزه، روی ضریح نگیننشان نصب شد. این ضریح به اهتمام و نظارت مرحوم سیّد ابوالحسن حافظیان، توسط استاد هنرمند، مرحوم حاج محمدتقی ذوفن و تعدادی هنرمند و استادکار و قلمزن اصفهانی طراحی و ساخته شد.
ضریح پنجم؛ ضریح سیمین و زرین: در سال 1372ه.ش به دستور تولیت آستان قدس رضوی، مطالعات و بررسیهای مقدماتی ساخت ضریح جدید آغاز شد. ضریح پس از هفت سال کار مداوم با کیفیتی بسیار عالی و در نهایت استحکام به وزن 12 تن و ابعاد 78/4×73/3 و ارتفاع96/3 متر ساخته و آمادهی نصب شد.
صحن عتیق و سر در ایوان ساعت
این تصویر مربوط به روز عاشورا در حرم مطهر امام رضا(ع) می باشد. عكاس: عبدالله قاجار، سال1309قمری
نقاره خانه چوبی و سقاخانه اسماعیل طلایی صحن عتیق
عكّاس: عبدالله قاجار، سال1309قمری
صحن جدید (آزادی فعلی)
این تصویر مربوط به دوره قاجار، تاریخ عکس: سال1283قمری، عكّاس: رضا عکاس باشی
ضریح فولاد امام رضا(ع)
تاریخ عکس: سال ۱۳۱۵هجری شمسی
گروهی از خادمان و رجال حرم
عکس مرحوم محمدولی خان اسدی نایبالتولیه آستان رضوی و محمود جم استاندار خراسان به همراه عدهای از عوامل اجرایی آستان قدس در حال تفکیک و جداسازی ضریح و صندوق طلای مرقد امام رضا(ع) از پایههای چوبی
ضریح سوم امام رضا(ع)
گنبدوگلدسته مسجدگوهرشاد
عكّاس: علی اصغر ناصری، تاریخ عکس : سال 1355
کاشیکاری مسجد، نمونهای از شاهکارهای عهد تیموری است. طاقهای گنبدی شکل مسجد و منارههای آن با ویژگی و تزیینات خاص و با استفاده از سبک مقرنس، همچنین نقوش و خطوط دیواری بر روی زمینة گچی و معرقکاری ممتاز عصر تیموری، جلوههای بینظیری را به نمایش گذاشته است. این بنای باستانی، نمونه کامل و برجسته هنر ایرانی به شمار میرود که تمام خصوصیات و ویژگیهای معماری سنتی در آن بهکار رفته است. به ویژه ایوان جنوبی مسجد به نام ایوان مقصوره، با حدود 500 متر مربع مساحت، 37 متر طول و 5/25 متر ارتفاع، از باشکوهترین ایوانهای مسجد است.
دورنمای حرم مطهر و مسجدگوهرشاد از سمت خیابان تهران
تاریخ عکس : سال 1314 هجری شمسی
گنبد و بارگاه حرم امام رضا(ع)، تاریخ عکس : سال 1355
فلکه حضرت
راهپیمایی 29 دی 1357 / 20صفر 1399 / 19 ژانویه 1979
تصویر سمت چپ، محراب پیش روی مبارک: نوع اثر: کاشی زرینفام، ابعاد اثر: 260 در 215سانتیمتر، قدمت اثر: سال 612 هجری قمری، سازنده اثر: محمد بن ابیطاهر کاشانی، محل نگهداری: حرم مطهر رضوی، صحن کوثر، موزهی مرکزی، طبقه همکف، گنجینهی تاریخ مشهد آستان قدس رضوی؛ این محراب که به صورت نیمه برجسته از کاشی زرینفام ساخته شده، در گذشته بر دیوار جنوب غربی روضهی منوره و پیش روی مبارک نصب بوده است. این اثر ارزشمند به دستور عبدالعزیز بن آدم قمی و با همکاری «ابوزید نقاش» ساخته شد.
قدیمی ترین سنگ مرقد مطهر حضرت رضا علیه السلام
این سنگ که با نهایت ظرافت تراشیده شده است شامل یک متن محرابی در وسط و دو کتیبه در حاشیه به خط کوفی می باشد. در قسمت محرابی شکل نام بانی آن احمد علوی حسینی ذکر است شده.
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}