نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

توت فرنگي ( Strawberry ) با نام علمي Fragaria متعلق به خانواده ي گل سرخ (1) است. توت فرنگي يکي از ميوه هايي است که آن را به سادگي مي توان در باغچه منزل کاشت و مورد استفاده قرار داد. شما مي توانيد از يک بته توت فرنگي شروع کنيد و حتي پس از يک يا دو سال تعداد زيادي بته را تکثير نماييد. توت فرنگي به هوايي نسبتاً خنک و سرد عادت دارد. بنابراين در هواي گرم محصول خوبي نمي دهد و ممکن است تلف شود. زمين توت فرنگي بايستي کاملاً آماده شده باشد به آن مقدار قابل ملاحظه اي کود حيواني و خاک برگ اضافه نماييد. خاک بايستي طوري باشد تا در عين حالي که به طور کامل نشت صورت مي گيرد رطوبت را نيز در خود حفظ نمايد. براي کاشتن توت فرنگي زمين را شيار بندي نموده و گياهچه هاي جوان را به فواصل 15- 10 سانتي متر در بازوها بکاريد. در آبياري جوب ها را پر آب نموده به طوري که آب تا بالاي ريشه ها قرار گيرد. در مکان هايي که زمستان هاي سختي ندارند آن ها را مي توانيد در زمستان و يا اواخر آن بکاريد. حداقل يک سال بايستي از زمان نشا گياهچه ها بگذرد تا بربدهند.
در توت فرنگي انواع و اقسام واريته ها را ايجاد نموده اند که از جهات مختلف طعم و مزه، بزرگي و کوچکي، مقاومت و غيره با هم اختلاف دارند. بنابراين براي هر نوع آب و هوايي واريته هاي مناسب وجود دارد. معمولاً توت فرنگي در ابتداي بهار گل و ميوه توليد مي نمايد. پس از آن که ميوه توليد نمود رشد رويشي کرده و استولن و جوانه رويشي توليد مي نمايد. استولن ساقه هاي رونده اي است که در سطح خاک ايجاد مي شوند، هر کدام از ساقه ها يک يا بيشتر جوانه و يا گياهچه کوچک توليد مي نمايد. شما مي توانيد از همين جوانه ها براي تکثير توت فرنگي استفاده نماييد. اگر آنها را در سطح خاک مرطوب قرار دهيد به زودي ايجاد ريشه نموده و ريشه ها در خاک فرو مي روند در اين حالت شما مي توانيد آنها را از گياه مادر جدا نموده و در گلدان و خاک مناسب بکاريد تا تدريجاً به گياه بزرگتري تبديل شوند. در انتهاي زمستان يا اوايل بهار مي توانيد گياهچه هاي گلدان را به خاک باغچه منتقل نماييد. به اين صورت شما مي توانيد از يک بته توت فرنگي بالغ براي سال بعد چندين بته توت فرنگي جوان آماده کاشت داشته باشيد.
به طوري که اشاره شد توت فرنگي به هواي نسبتاً سرد و خنک نياز دارد لذا در برخي نقاط در طول زمستان نيز رشد نموده و سرسبز است. برخي واريته ها ممکن است خيلي زود و حتي در زمستان گل بدهند، گل هاي آنها را مي توان با پوشاندن پلاستيک يا روزنامه از يخ زدن محافظت نمود. همچنين به خاکي نياز دارند که با کمپوست، کود حيواني و خاک برگ مخلوط شده باشد که بتواند رطوبت را در خود حفظ نمايد.
توت فرنگي در برخي از کشورها به خصوص کشورهاي اروپايي و کانادا يکي از محصولات مهم کشاورزي محسوب شده و صنايع و خدمات بزرگي را در خدمت گرفته است.
بسياري از آفات و بيماري ها ممکن است به توت فرنگي صدمه وارد نمايند و اين بيشتر بستگي به شرايط آب و هوايي و کيفيت کشت و پرورش آن دارد. بنابراين بايستي به موقع با آنها مبارزه نمود.
توت فرنگي علاوه بر اين که ميوه اي لذيذ و خوشمزه را در دسترس ما مي گذارد گفته مي شود که بسياري از ناراحتي ها و بيماري ها از قبيل کم خوني، يبوست، نقرس، فشارخون، اختلالات کليوي و مجاري ادراري و رماتيسم را نيز معالجه مي نمايد. بنابراين ميوه بسيار با ارزشي است ليکن عمر کوتاهي دارد و نگهداري آن براي مدت طولاني مشکل است.

پي نوشت ها :

1. Rosaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول