نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس سينداپسز (Scindapsus) با 40 گونه از گياهان هميشه سبز بالارونده متعلق به خانواده ي گل شيپوري (1) است. اين گياهان از نظر عادت رشد شبيه فيلودندرن هستند. آنها بومي آسياي جنوب شرقي مي باشند. تنها يک گونه از آنها با نام S. aureus با نام مترادف Rhaphidophora aurea به صورت زينتي کشت مي شود.
اين گياه بالارونده است که در صورت شرايط مناسب ممکن است تا ارتفاع 8- 7 متر رشد نمايد. سينداپسز مانند فيلودندرن داراي ريشه هاي هوايي است. برگهاي جوان آن تخم مرغي شکل بوده و داراي رنگ سبز روشن و لکه هاي زرد مي باشند. برگ هاي بالغ قلبي شکل بوده و بزرگ مي شوند. يک واريته آن به نام « ملکه طلايي » (2) است که برگ هايي کاملاً به رنگ زرد دارد.
گياه را در خاک کمپوست و پيت بکاريد و در جايي قرار دهيد که نور کامل به آن برسد. در تابستان آن را از نور مستقيم دور نگه داريد. گياه به آب زيادي نياز ندارد. طوري آبياري نماييد که خاک هميشه مرطوب بماند و ليکن از آبياري زياد اجتناب نماييد. گياه را به تکيه گاه يا چوب متصل نماييد و در صورت امکان ريشه هاي هوايي آن را به وسيله خزه بپوشانيد و نمناک نگهداريد. هر دو يا سه سال يک مرتبه گلدان و خاک آن را تعويض نماييد و هر ماه يک بار با کود مايع تغذيه نماييد. در زمستان به دماي 13- 10 درجه سانتي گراد نياز دارند.
گياه سپنداپسز را مي توان از طريق قلمه تکثير نمود. قلمه ها را به طول تقريبي 10 سانتي متر از نوک گياه به پايين ايجاد کنيد و يا مي توانيد قلمه ها را از انشعابات پايين گياه ايجاد نماييد. آنها را در مخلوطي از پيت و شن بکاريد و در محوطه مرطوب و در دماي 25- 20 درجه سانتي گراد قرار دهيد. قلمه ها را مي توانيد در بهار و تابستان بکاريد آنها به زودي ريشه توليد نموده و آماده انتقال به گلدان مي شوند. به جاي قلمه زدن مي توانيد از جوانه هاي برگي نيز استفاده نماييد. يک قطعه ساقه همراه با يک جوانه و يک برگ را تهيه نموده و به طور سطحي در مخلوط بالا بکاريد.
گياهاني را که بلند مي شوند مي توانيد در بهار و تابستان هرس نموده و کوتاه نماييد.
گياه سينداپسز معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Araceae
2. Golden Queen.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول