نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس فيتونيا ( Fittonia) داراي چند گونه از گياهان چند ساله خوابيده و رونده است و متعلق به خانواده ي آکانتاسه (1) مي باشد. فيتونيا براي برگ هاي زينتي و رنگي خود مورد توجه براي پرورش در گلخانه و آپارتمان است. گياه بايستي درون گلخانه و آپارتمان در جاي گرم و مرطوب پرورش داده شود. فيتونيا گياه حساسي است بنابراين با کوچکترين تغييرات در شرايط رشد ممکن است رشد آن تحت تأثير قرار گيرد. دو گونه متداول آن يکي F. argyroneura که داراي برگ هاي تخم مرغي سبز تيره با رگبرگ هايي بارز و برجسته به رنگ کرم مي باشد. به اين صورت برگ توري به نظر مي رسد. گل هاي آن غيرنمايشي به رنگ زرد يا کرم و به صورت سنبله اي در انتهاي گياه توليد مي شوند. براي حفظ زيبايي گياه ساقه هاي گلزا بايستي قطع شوند. گونه ديگر که مناسبتر براي کشت آپارتماني است F.verschaffeltii است. اين گياه نيز شباهتي به گونه قبلي داشته با اين تفاوت که برگ ها و رگبرها بارز و ارغواني رنگ مي شوند. هر دو اين گونه ها بومي پرو هستند.
فيتونيا را در گلدان حاوي خاک پيت و کمپوست بکاريد و آن را در جاي مرطوب، سايه و گرم قرار دهيد. اجازه ندهيد دماي زمستان پايين تر از 13- 16 درجه سانتي گراد برود. در فصول رويش منظماً آبياري نماييد و برگ ها را اسپري کنيد. براي رشد سريعتر گلدان را در سيني يا جا گلداني بزرگتر که حاوي خزه و يا ابر خيس شده است قرار دهيد. از سال دوم آن را با کود مايع رقيق هر 10 روز يک مرتبه تغذيه نماييد. از سال سوم به بعد گياه زيبايي خود را از دست داده و بايستي حذف شود. در زمستان آبياري را متوقف نموده ليکن خاک گلدان را مرطوب نگاهداريد (شايد هفته اي يک بار آبياري کافي باشد).
ازدياد گياه از طريق تقسيم گياه و يا پاجست و جوانه هاي اطراف گياه صورت مي گيرد. گياهچه هاي کوچک را در پيت بکاريد آنها را در جاي مخصوص مرطوب و در دماي حدود 21 درجه سانتي گراد قرار داده تا ريشه ايجاد کنند. سپس آنها را به گلدان و خاک تازه انتقال دهيد.
فيتونيا معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت :

1. Acanthaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول