نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

کلروفايتوم

کلروفايتوم ( Cholorophytum ) که به گياه برگ گندمي و انکبوتي (1) نيز معروف است. جنس کلروفيتوم داراي بيش از 200 گونه و متعلق به خانواده ي سوسن (2) است. اين گياهان هميشه سبز چند ساله با برگ هاي دراز گراس مانند زيبا براي پرورش در گلخانه و منزل ايده آل مي باشند. کلروفايتوم را به سادگي مي توان تکثير نمود. آنها به شرايط مختلف خاک و نور حساسيت چنداني ندارد. تنها يک گونه از آنها به عنوان گياه زينتي کشت مي شود به نام C.elatum که مترادف با C.comosum و C.capense است. آنها داراي برگ هاي باريک خطي گراس مانند بوده که به بلندي 30- 25 سانتي متر مي رسند. برگ ها معمولاً سبز يا سبز کم رنگ بوده با نوارهاي سفيد. در برخي نمونه ها ممکن است حاشيه برگ ها سفيد و بقيه برگ سبز باشد. در تابستان گياه ساقه گلزاي درازي به طول 30 سانتي متر يا بيشتر توليد نموده که گل هاي ريز ستاره اي شکل به صورت خوشه اي توليد مي نمايد. در ساقه گلزا گياهک هاي کوچکي نيز ايجاد مي شود. در شرايط مناسب چنانچه ساقه گلزا گياهک هاي کوچکي نيز ايجاد مي شود. در شرايط مناسب چنانچه ساقه گلزا به پايين رشد نموده گياهک ها در تماس با خاک رشد نموده و توليد گياهچه مي نمايند. گياهچه ها را مي توان از ساقه ها قطع نمود و درگلدان جداگانه رشد داد. از هر کدام از گياهک ها مي توان گياه تازه اي به عمل آورد.
کلروفايتوم را در گلدان درون مخلوط پيت کاشته و خاک را در طول بهار و تابستان مرطوب نگهداريد. دما در زمستان نبايد پايين تر از 7 درجه سانتي گراد بيافند. گياه به نور کافي و هوا نياز دارد. براي رشد بهتر گياه هر سال گلدان وخاک را تعويض نموده و در فصول رشد هر هفته با کود مايع تغذيه نماييد و در مکاني که هوا ساکن و کوران وجود ندارد قرار دهيد.
براي تکثير از گياهک هايي که در ساقه گلزا توليد مي شوند استفاده نماييد. آنها را با دقت قطع نموده در خاک مرطوب قرار دهيد تا ريشه ايجاد نمايند سپس به گلدان انتقال دهيد. گلدان ها را بر حسب بزرگي يا کوچکي گياه انتخاب نماييد. براي تکثير همچنين مي توان از گياه بالغ استفاده نمود. در ابتداي بهار آن را تقسيم نموده و هر تقسيم را در گلدان جداگانه بکاريد. اين گياهان معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي هستند. گاه ممکن است در نتيجه ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي نوک برگ ها قهوه اي شده و يا آنها شکاف بردارند.

پي نوشت ها :

1. Spider Plant.
2. liliaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول