تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
ترس از امتحانات چیزی است که اکثر دانش آموزان قبل از شروع امتحانات با آن مواجه می شوند. با این حال، برای این که بتوان امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشت، باید بر اضطراب مربوط به آزمون غلبه کرد. این مقاله برخی نکات بسیار مهم را به دانش آموزان ارائه می دهد که به آنها در آماده شدن برای امتحانات کمک خواهد کرد.
امتحانات راهی برای ارز یابی آن چه که یک دانش آموز در طول سال تحصیلی یاد گرفته است می باشد. جدای از این، این یک روشی است که از طریق آن توانایی های یاد گیری و فهم دانش آموز توسط معلم ارز یابی و درجه بندی می شود. این باعث می شود یاد گیری دروس و دست یابی به نمرات خوب در امتحانات، برای دانش آموزان بسیار مهم شود. با این حال، برای اکثر دانش آموزان، امتحانات با تنش ، استرس و اضطراب بسیاری همراه است. دلیل اصلی این مسئله به خاطر افزایش فشاری است که دانش آموزان از پدر و مادر و معلمان خود در زمان امتحانات دریافت می کنند تا در امتحانات موفقیت بیشتری کسب نمایند. والدين نقشي کليدی در اضطراب شب های امتحان فرزندان خود دارند. انتظارات بيش از حد، مقايسه با دانش آموزان ديگر، تهديد براي دريافت نمره مورد نظر، تأثير زياد بر بروز اضطراب در دانش آموز دارد. اگر چه وجود کمی ترس و اضطراب برای مطالعه و یاد گیری قبل از امتحان مهم است، اما تنش بیش از حد می تواند توانایی دانش آموزان را در امتحانات کاهش دهد. در بسیاری از موارد، به علت ترس مربوط به امتحان، دانش آموزان برخی از آن چه که آموخته اند را فراموش می کنند، بنا بر این نمره ای کمتر از آنچه که می توانند کسب می کنند. از این رو، برای دانش آموزان بسیار مهم است که یاد بگیرند چگونه ترس خود را کاهش دهند. در این صورت آنها می توانند امتحانات خود را با اطمینان پشت سر گذاشته و نمرات خوبی کسب نمایند.

دانش آموزانی که از این ترس رنج می برند به احتمال زیاد مشکلاتی مانند عدم تمرکز در حین تحصیل، گیجی، احساس ناراحتی در مواجهه با سؤالات دشوار، احساس خلاء، سر گیجه، تعریق، بی خوابی و غیره را تجربه می کنند. همه‌ی این عوامل باعث می شود که دانش آموزان احساس اضطراب داشته باشند، و این می تواند برعمل کرد آنها در طول آزمون تأثیر بگذارد. از این رو، دانش آموزان باید بدانند که چگونه از ترس جلو گیری نموده و در امتحانات موفق شوند .

یکی از شایع‌ترین دلایل، احساس ترس دانش آموزان به علت عدم آمادگی است. بسیاری از دانش آموزان که کند درس می-خوانند، تمام مطالعاتشان به لحظه‌ی آخر می افتد. این مطمئناً باعث اضطراب دانش آموز می شود. در این صورت او نمی داند که از کجا شروع کند و چه بخواند. از این رو، ساده ترین راه غلبه بر این مشکل این است که خیلی قبل از امتحان شروع به مطالعه نماید. مطالعه‌ی منظمِِ آن چه که در کلاس تدریس می شود، زمان زیادی را برای مرور مطالب قبل از امتحان ذخیره می کند. هم چنین، اگر دانش آموز همه دروس را قبل از امتحان مطالعه نماید، هیچ گاه احساس نمی کند که در چنین موضوع مهمی آمادگی ندارد.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از دانش آموزان انجام می دهند این است که به جای این که درس را یاد بگیرند، آن را حفظ می کنند. دانش آموزان باید بدانند که این راه صحیحی برای مطالعه نیست. علاوه بر این، زمانی که کسی بدون درک مطلب درس را حفظ کند، احتمال فراموش کردن مطالب نیز بیشتر می شود. از این رو، ابتدا درک مطالب درسی که دانش آموز در حال مطالعه است بسیار مهم است، سپس خاطر سپردن آن. به این ترتیب، شما هرگز نکته مهمی را فراموش نخواهید کرد. هم چنین، شما قادر خواهید بود که نکات را با کلمات خود ارائه دهید، حتی اگر پاسخ را کلمه به کلمه به یاد نداشته باشید. درک مطلب قبل از به خاطر سپردن آن در واقع منجر به یاد گیری مناسب خواهد شد .

در زمان آزمون شما نباید تمام روز را در حال مطالعه کتاب خود باشید. در واقع باید از این مورد اجتناب شود و شخص باید به طور منظم استراحت نموده و یا ذهن خود را تازه نماید. برخی از ورزش ها مانند پیاده روی، آهسته دویدن و یا ورزش مورد علاقه خود را در زمان استراحت انجام دهید. جدای از این، گوش دادن به موسیقی، صحبت کردن با دوستان و خانواده، هم چنین به شما کمک خواهد کرد که در طول زمان امتحان آرامش خاطر داشته باشید. با این حال، بهتر است که از تماشای تلویزیون یا گشت در اینترنت در طول این زمان خود داری شود. این مسئله به این دلیل است که بسیاری از دانش آموزان به تلویزیون و اینترنت معتاد هستند و به احتمال زیاد زمان زیادی بیشتر از آن چه که باید در این خصوص تلف می کنند.

چند هفته قبل از امتحان باید زمانی برای مرور هر درس به منظور جلو گیری از اضطراب در دانش آموزان اختصاص داد. با برنامه ریزی و ایجاد یک جدول زمانی شما می توانید زمان مساوی به مرور هر درس اختصاص دهید. در طول این زمان، شما می توانید یاد داشت برداری کنید تا نکات مهم را راحت تر به یاد داشته باشید و برای دفعه بعد با سرعت بیشتری آنها را مرور نمایید. اگر شما نگران سرعت نوشتن خود هستید، حل تمرین های یک امتحان از سال قبل به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد. هم چنین به شما کمک خواهد که بدانید در حین نوشتن امتحان باید مراقب چه مواردی باشید.

صرف نظر از تمام راهنمایی های بالا، در ادامه چند نکته دیگر ارائه خواهد شد که با شروع فصل امتحانات به دانش آموزان برای مقابله با اضطراب کمک خواهد کرد.
یک مورد بسیار مهم این است که دانش آموزان باید به یاد داشته باشند که از مطالعه هر گونه مطلب جدید درست قبل از امتحان خود داری نمایند. این باعث اضطراب می شود و شما ممکن است آن چه را که تا کنون آموخته بودید فراموش نمایید .
هم چنین از گفتگو با دوستان خود در مورد آن چه که آنها مطالعه کرده اند و یا چه مقدار مطالعه کرده اند اجتناب کنید. این شما را ناراحت و عصبی خواهد کرد.
اگر شما احساس تنش و اضطراب زیادی می کنید، درست قبل از ورود به محل برگزاری آزمون، چند نفس عمیق بکشید تا به شما کمک کند که کمی آرام شوید.
در طول امتحان، اگر شما بعد از دیدن سؤالات سخت احساس نا راحتی و یا خلاء کردید، آنها را برای مدتی رها کنید و تلاش کنید که سؤالات آسان تر را پیدا کنید. پس از این که سؤالات آسان را حل کردید، سپس دو باره به سراغ سؤالات سخت بروید. به این ترتیب، شما قطعاً قادر خواهید بود به آن سؤالات با اطمینان بیشتری پاسخ دهید.
با این حال، در کنار دانش آموزان، حتی پدر و مادرها سعی دارند تا مطمئن شوند که فرزندشان هیچ گونه اضطراب و استرسی در طول امتحانات ندارد. در بسیاری از موارد، کودکان این ترس را به دلیل فشاری که پدر و مادر بر روی آنها قرار می دهند، به دست می‌آورند. اگر چه این مهم است، آنها نباید فرزندان خود را به گونه ای تحت فشار قرار دهند که آنها قادر به مطالعه درس خود نباشند. پدر و مادر باید درک کنند که هر دانش آموز دارای قابلیت های خاص خودش است و تشویق آنها به مطالعه برای امتحانات می تواند کمک کند که آنها با اطمینان بیشتری در امتحانات ظاهر شوند. تغذيه مناسب درشب های امتحان، استراحت و خواب کافي بسيار مؤثر است و به داشتن يک روحيه خوب سر جلسه امتحان کمک مي کند. صبح امتحان بهتر است دانش آموزان يک ساعت قبل از شروع امتحان کتاب را ببندند و از هم ديگر سؤال نپرسند تا بتوانند به خوبی روزها و شب های امتحان را پشت سر بگذارند.