نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس گاستريا ( Gasteria ) داراي حدود 70 گونه از گياهان هميشه سبز و بيشتر گلخانه اي متعلق به خانواده ي سوسني ها (1) است. برخي نمونه هاي آنها مناسب آپارتمان مي باشند. برگ هاي آنها دراز گوشتي نوک تيز فشرده و به صورت مارپيچي نظم گرفته اند. گاه برگ ها سبز با لکه هاي سفيد مي باشند مانند گونه ي G.maculata. آنها کلاً گياهان کوتاهي را تشکيل مي دهند. گل هاي آنها نسبتاً کوچک قرمز و لوله اي است که بر روي ساقه گلزايي توليد مي شوند.
گاستريا گياه تابستاني است و در تابستان رشد خوب و ظاهر زيبايي را پيدا مي کند. آن را در جايي قرار دهيد که بيشترين نور را داشته باشد. اگر چه سايه را نيز تحمل مي کند.
ازدياد گياه از طريق بذر امکان پذير است و هم از طريق تقسيم گياه و يا قلمه زدن برگ ها. شما مي توانيد برگ هاي بالغ را در تابستان از بن قطع نموده آنها را در هواي آزاد 3- 2 روز قرار دهيد و سپس آنها را در گلدان حاوي کمپوست بکاريد تا ريشه ايجاد نمايند. سپس آنها را به گلدان هاي کوچک منتقل نماييد.
گياه ممکن است مورد حمله حشرات کوچک قرار گيرد و به برگ ها و ريشه آسيب برسانند. ليکن گاستريا معمولاً عاري از بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Liliaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول