ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
این مقاله، به طور خلاصه، راجع به حیواناتی که در دشت‌های بی درخت پوشیده از گل‌ سنگ زندگی می‌کنند، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد. سازگاری‌های متفاوت این حیوانات با محیط اطراف‌شان نیز در این مقاله، عنوان شده است.
حیوانات و گیاهان مناطق قطبی، به سبب سازگاری که با محیط دارند، شناخته شده‌اند. این سازش با محیط همان چیزی است، که آن‌ها را در برابر آب و هوای خشن قطب، در امان نگه داشته است. ما در مورد موجوداتی مانند خرس‌های قطبی و گوزن‌ها، اطلاعاتی داریم. به هر حال انواع مختلفی از موجودات در این منطقه از زمین زندگی می‌کنند. اجازه دهید در چندین پاراگراف زیر اطلاعات بیش‌تری در رابطه با این موجودات و بوم تندرای قطبی، فرا بگیریم.

حیوانات تندرای قطبی

شرحی از حیوانات مهم تندرای قطبی، به اضافه‌ی لیستی کوتاه از چندین موجود دیگر، در زیر آمده است.

روباه قطبی

روباه قطبی در لانه‌ها و تونل‌های زیر زمینی زندگی می‌کند. آلاسکا و شمال کانادا، جزو مناطق رایجی هستند که این روباه در آن‌ها یافت می‌شود. این روباه، اندازه‌ای کوچک در حدود ۱۰ تا ۱۲ اینچ دارد. وزن آن در حدود ۶ تا ۱۲ پوند است. روباه قطبی لانه‌ی خود را در مناطق به دور از یخ زدگی و سرمای شدید، می‌سازد. این حیوان دم پر پشت طولانی‌ای دارد و زمانی که این دم را به دور بدن خود می‌پیچد، سبب حفظ بدن او از سرمای مناطق تندرای قطبی می‌شود. لاش خور بودن این حیوان سبب شده که، با مشکل پیدا کردن غذا مواجه نشود. روباه قطبی در صورتی که احتیاج به غذا داشته باشد، خرس قطبی را دنبال می‌کند تا باقی مانده‌ی غذای او را بخورد. این حیوانات همه چیز خوارند و از پرندگان، جلبک‌های دریایی، تخم پرندگان، ماهی‌ها، تخم ماهی، انواع توت‌ها، پستان ‌داران کوچک، حشرات و غیره، تغذیه می‌کنند. طول عمر روباه قطبی در حدود ۱۵ سال است.

گوزن کانادایی

گوزن کانادایی، یک حیوان اهلی از مناطق تندرای قطبی است، که با عنوان گوزن شمالی نیز شناخته می‌شود. گوزن کانادایی از تیره‌ی آهوهای کوهی (deer) می‌باشد. (انواع نش خوارگران تیره‌ی Cervidae از قبیل آهو و غزال و الک و موس و گوزن شمالی). وجود شاخ در این خانواده، مختص این جانور است. پوست گوزن شمالی در تابستان سبک‌تر می‌شود. این جانوران، پاهایی کوتاه و محکم دارند. وزن متوسط گوزن‌های نر در حدود ما بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ پوند می‌باشد، در حالی که جنس ماده، وزنی در حدود ۱۷۵ تا ۲۲۵ پوند دارد. قد این حیوان از شانه به پایین، در حدود ۳۵ تا ۵۵ اینچ می‌باشد. این حیوان، یال‌های خاصی در زیر قسمت گردنش دارد.

گاو مشک

این تنها حیوانی است که در دورترین نقاط قطب شمال زندگی می‌کند. مناطق مختلفی که گاو مشک در آن‌ها یافت می‌شوند، عبارت‌اند از سوئد، نروژ، سیبری، گرینلند، کانادا، جزیره‌ی اِلِسمر و آلاسکا. موهای ۲۴ اینچی این حیوان، آن را از آب و هوای خشن و سرد تندرای قطب شمال، محافظت می‌کند. طول بدن یک گاو مشک نر، می‌تواند تا ۷ اینچ نیز برسد، در حالی که محدوده‌ی وزنی آن بین ۳۹۶ تا ۸۸۰ پوند می‌باشد. این حیوان گیاه خوار است و از بید، توت، سنگ روی سیاه، و غیره، تغذیه می‌کند. گاو مشک به صورت گله‌ای زندگی می‌کند و هر گله، یک سر دسته از جنس نر دارد.

خرس قطبی

این حیوان بزرگ‌ترین گوشت خوار روی زمین است و دو لایه پوستی که دارد، او را در برابر سرمای شدید مناطق قطبی حفاظت می‌کند. طول بدن خرس قطبی در حدود ۸ تا ۱۱ پا است؛ طول قدش تا شانه‌ها به کمی بیش‌تر از ۵ فوت می‌رسد. خرس قطبی نر وزنی در حدود ۸۸۰ تا ۹۹۰ پوند دارد، در حالی که جنس ماده، وزنی در حدود ۶۶۰ تا ۷۷۰ کیلو گرم دارد. فک‌های حلقه دار، غذای اصلی خرس قطبی را تشکیل می‌دهد. فک حلقه دار نام یک گونه از سرده فک‌های خزر قطبی است. خرس‌های قطبی هم چنین از لمینگ‌ها ( انواع موش های صحرایی قطبی از تیره ی Cricetidae که دم کوتاهی دارند)‌، اردک‌ها، روباه‌های قطبی و لاشه‌ی شیر ماهی‌ها، تغذیه می‌کنند. جمعیت خرس‌های قطبی، به سبب شکار زیاد، به حدود ۵۰۰۰ عدد کاهش یافته است. با این حال، با ایجاد مناطق شکار ممنوع و محافظت شده، تعداد آن‌ها به ۴۰۰۰۰ عدد افزایش یافته است. نام دیگر حیواناتی که در مناطق قطب شمال زندگی می‌کنند، در زیر عنوان شده است.

حیوانات تندرای قطب شمال

قاقم
جغد برفی
اردک مسخره
خرس قهوه‌ای
لمینگ
خرگوش قطبی
دله
سنجاب زمینی قطبی
باقرقره صخره

سازگاری

گیاهان و حیوانات تندرای قطبی، برای زنده ماندن، باید خود را با شرایط سخت این منطقه وفق دهند. به عنوان مثال، گوزن شمالی سم‌های بزرگ و پهنی دارد که تعادل بدنش را به هنگام عبور از مرداب‌ها و مناطق پوشیده از برف، به واسطه‌ی همین سم‌ها، حفظ می‌کند. یکی از ویژگی‌های خاص این حیوانات این است که، میزان سوخت و ساز بدن‌شان در آب و هوای خشن، می‌تواند کاهش یابد. این موضوع نوعی از شرایط نیمه خواب زمستانی می‌باشد. پوست ضخیم پر از چربی خرس‌های قطبی که ۵ر۴ اینچ ضخامت دارد، آن‌ها را در برابر آب و هوای فوق العاده سرد قطبی، که گاهی اوقات به منفی ۳۴ درجه‌ی فارنهایت نیز می‌رسد، محافظت می‌کند. موهای خرس‌های قطبی تو خالی و باریک است و نور خورشید را به سطح پوست آن‌ها هدایت می‌کند تا گرم شوند و به عنوان یک عایق خوب حرارتی رفتار می‌کند. این لوله به این منظور ساختاری آینه کاری شده دارد و از بیرون به نظر سفید رنگ می‌رسد. البته این به نفع خرس‌های قطبی است، چون هم گرم می‌شوند و هم می‌توانند در برف بهتر پنهان شوند.
توضیحاتی که در این مقاله، در رابطه با حیوانات مختلف تندرای قطبی ارائه شد، باید اطلاعاتی را در رابطه با ویژگی‌ها، زیستگاه و رژیم غذایی آن‌ها، در اختیارتان گذاشته باشد. تعدادی از این جانوران، به سبب مساله‌ی گرمای جهانی و نیز دخالت‌هایی که انسان در منطقه‌ی زندگی آن‌ها می‌کند، در معرض خطر قرار گرفته‌اند. از این رو، مهم است که از اکوسیستم آسیب پذیر تندرای قطبی و نیز از کل کره‌ی خاکی، محافظت کنیم.