نويسنده: علي صدرايي نيا (1)




 

9. الطبقات الجلالية و الصدرية

به مجموع پنج حاشيه اي که بين جلال الدين محمّد بن اسعد دواني مشهور به ملا جلال دواني (907 ق) و سيّد صدرالدين محمّد بن منصور دشتکي شيرازي مشهور به صدر دشتکي رد و بدل شده است، طبقات الجلالية و الصدرية، گفته مي شود.
دواني سه حاشيه بر شرح تجريد قوشچي نوشته که به حاشيه ي قديم، حاشيه ي جديد، حاشيه ي اجدّ مشهور است و سيد صدر دو حاشيه نگاشته که به حاشيه ي قديم و جديد مشهور هستند. بعد از آن نيز يک حاشيه پسر وي (غياث الدين منصور) در جواب حاشيه ي اجدّ دواني نگاشته که در مجموع شش حاشيه مي شود.

9/1. حاشيه ي قديم دواني

از جلال الدين محمّد بن اسعد دواني (908ق). دواني اين حاشيه را به نام سلطان يعقوب بايندري آق قوينلو (896-883ق) نوشته و بعد همان را به سلطان بايزيد تقديم داشته است.
در نسخه ي (ش 467) آستان قدس در حاشيه ي صفحه 191 مرقوم شده که «من ههنا الي آخر الکتاب ليس في اکثر الحواشي القديمة و تدعي بالملحقات اللارية» و بنا به استظهار فهرستنگار محترم از اين عبارت معلوم مي شود که تراوش خامه ي محشي تا اوائل مبحث فلکيات بوده و از آن جا تا آخر نسخه ي ملحقات لاري (گويا کمال الدين حسين لاري شاگرد دواني) مي باشد.
آغاز: يا من وفقنا لتجريد الکلام في تقرير عقايد الاسلام... قوله في الحاشية قيل لم يرد به معيناً الخ، أقول مراده بالزيادة في الجملة الزيادة بوجه ما و ذلک ليس معني ثالثاً کما ظنه.
بر حاشيه ي قديم دواني، حاشيه هاي زيادي نوشته شده که عبارتند از:
-حاشيه ي جمال الدين محمود بن يعقوب شيرازي (قرن 10 ق)، آغاز: قوله لم يرد به معناه، إعلم ان سيد المحققين لما رأي أنّ المتعارف في الخطب توجيه الصلاة بعد النبي الي المتعدد.
-حاشيه ي شاه قوام الدين حمزه نسابه شيرازي، آغاز: قال المصنف رحمة الله أَمّا بعد واجب الوجود علي نعمائه الخ قدم فصل الخطاب للايجاز و التبليغ رعاية لنوع من براعة الاستهلال.
-حاشيه ي حيدربن محمد خوانساري (1050ق)
-حاشيه ي ميرزا محمّد باقر بن ابو محمد معزّالدين حسني حسيني رضوي (قرن 11)، به فارسي و عربي، آغاز: بسمله و به نستعين.
دوشم به حريم قدس افکند خيال *** گفتم که بگوييد نه از روي جدال
در علم کرا بزرگ تر ساخت خداي *** برخواست فغان ز قدسيان جل جلال
متن کدام خاطر از رقم اخلاق حاشيه ي قديم عاريست... اما بعد حمدالله واجب الوجود...
-حاشيه ي ميرزا محمّد باقر بن ابو محمّد معزّالدين حسني حسيني رضوي (قرن 11)
آغاز: بسمله قال المنصف رحمة الله رحمة واسعة أمّا بعد حمدالله واجب الوجود علي نعمائه... قدم فصل الخطاب الايجاز رعاية لنوع من براعة الاستهلال و لغرابة الاسلوب فيکون جديداً لذيذاً.
-حاشيه ي مولي ميرزا جان حبيب الله بن عبداللّه دهلوي باغنوي شيرازي (994ق)(2)
آغاز قال المصنف أمّا بعد حمدالله واجب الوجود علي نعمائه، اَقول لعل ترک الموصوف ههنا ايماء لطيف الي ما سيجيء ما ان صفاته عين ذاته ففيه نوع من براعة الاستهلال و.
-حاشيه ي کمال الدين حسين بن ميرزا علي مشهور به چلپي (زنده در 996 ق)
آغاز نسخه:... و بعد فيقول ... کمال الدين حسين بن ميرزا علي المشتهر بچلپي عفي عنهما بمحمد و علي لما کانت الحاشية علي الشرح الجديد للتجريد الموسومة بالقديمة المنسوبة الي ... الدواني... قوله لا يبعد ان يحمل اسم التضيل ههنا.... اقول يمکن حمل کلام السيد.
-حاشيه ي سلطان العلماء حسين بن رفيع الدين محمّد حسين مرعشي (1094ق)
-حاشيه ي مولي جلال الدين استرآبادي صدري (قرن 10). شيخ آغاز بزرگ تهراني در الذريعة عنوان نموده که عده اي معتقدند حاشيه ي صدري بهترين حواشي بر حاشيه ي قديم دواني است. (3)
آغاز: نحمدک اللهم يا من نور قلوبنا بلوامع شرح تجريده عن المهية و لواحقها...قال المصنف أمّا بعد حمد واجب الوجود، أمّا هنا للاستيناف أي هو واقع في ابتداء الکلام من غير ان يکون ههنا مجمل هو يفصل له کما ان الواو يقع في الابتداء کثيراً.
-حاشيه ي مولي عبدالغفار بن محمد بن يحيي جيلاني (قرن 11).
-حاشيه ي شهاب الدين عبداللَّه بن حسين يزدي شاه آبادي (981ق).
آغاز: قوله: اي بذلک الحال، أراد به أن المقوم ان اجري علي ظاهره اعني الاستغناء.
-حاشيه ي ميرزا عبدالله بن ميرزا عيسي افندي تبريزي (1130 ق).
-حاشيه ي سيّد شاه فتح اللَّه بن حبيب اللّه شيرازي (997ق).
آغاز: بسمله الحمدالله رب العالمين و الصلوة و السلام الاتمام الاکملان علي نبينا سيد المرسلين و علي و آله و صحبه الکرام اجمعين قال المصنف أمّا بعد حمد واجب الوجود علي نعمائه فيه ايماء الي کمال عنايته بالاختصار.
-حاشيه ي مولي عطاءاللَّه گيلاني رودسري بن محمّد سعيد (قرن 11)
-حاشيه ي آقا حسين بن جمال الدين محمّد خوانساري (1098 ق). تأليف اين حاشيه در روز پنج شنبه 15 ربيع الثاني 1064 به پايان رسيده است.
آغاز: الحمدلله رب العالمين... قوله اما بعد حمد واجب الوجود لا يبعد ان يقال في ترک الموصوف ايماء لطيف الي آخر الحاشيه، يمکن توجيه هذه الحاشيه بوجوه اذ يمکن ان يکون المراد.(4)
-حاشيه ي مولي شمس الدين محمّد گيلاني، مشهور به مولي شمسا (قرن 11)
-حاشيه ي ميرزا محمّد بن حسن شيرواني، مشهور به مدقق شيرواني (1098)
آغاز: قوله لا يبعد ان يقال في ترک. آه. الظاهر ان جميع ما ذکره من اولها الي آخرها وجوه ثلاثه لترک الموصوف تقرير الاول فيها ان معني عينية الصفات عندهم ان يکون الذات فرد المبدء الاشتقاق الذي مشتق منه الصفة يکون الذات.
-حاشيه ي مير معزالدين بن فخر الدين مشهدي (قرن 11)
-حاشيه ي مير محمّد معصوم بن حسين قزويني (1091ق)
-حاشيه ي شهيد قاضي نوراللَّه مرعشي شوشتري (1019 ق)، فقط بر بحث جواهر.
حاشيه ي مصلح الدين محمد بن صلاح الدين عبادي لاري (979 ق).
حاشيه ي کمال الدين حسين بن محمد بن فخر بن محمد بن علي لاري (908ق).
آغاز: بسمله قال الشارح في الحاشية اعني من اتصف من محبوبيه بزيادة الکرم في الجملة اقول اراد بالزيادة علي بعض ما عداه الذي هو المضاف اليه فاشار بقيد في الجملة.

9/2. حاشيه ي قديم دشتکي

بعد از حاشيه ي قديم دواني، امير سيد صدرالدين محمد دشتکي شيرازي (مقتول در 903)، معروف به سيد سند، حاشيه اي بر حاشيه ي دواني نگاشت و اعتراضاتي بر وي وارد ساخت و آن را به سلطان بايزيد عثماني و مولي ابن المؤيد تقديم کرد. اين حاشيه به حاشيه ي قديم سيد صدر شهرت دارد.
آغاز: صدر کلام ارباب التجريد و ختم مقال اصحاب التوحيد حمد فرد تفرد بالابتداء و الانتهاء... قوله هو العلم باحوال بالمبدأ و المعاد. اراد بالمبدأ مبدأ کل ما يوجد اوله و يقابله منتهاه و آخره کما ان الاول بهذا المعني منحصر في الباري تعالي... .
بر حاشيه ي دشتکي فرزندش غياث الدين منصور دشتکي (948 ق)، حاشيه نوشته است. اين حاشيه را غياث الدين منصور در تصحيح نظريات پدر خود در حاشيه ي شرح تجريد، پيرامون مسأله نفس و هيولي نگاشته است.
آغاز: بسمله. يا غياث الوري صيرنا منصوراً علي العدي... و بعد فان الفقير الحقير غياث المشهور بمنصور يقول ان ابي و سيّدي ... قد علق علي الشرح الجديد تعليقات.

9/3. حاشيه ي جديد دواني

بعد از حاشيه ي جديد سيد صدر، دواني حاشيه ي ديگري نگاشته و در آن آراي سيد صدر، را مورد نقد قرار داد که به حاشيه ي جديد معروف است.
آغاز: اللهم اهدنا الصراط المستقيم و جنّبنا عن الباطل الذميم و صلّ علي نبيک المنعوت بالخلق العظيم المبعوث لاقامة الدين القويم... فانا قد کتبنا في سالف الزمان حواشي علي الشرح الجديد للتجريد فلما تادلتها الالسن نبض في بعض اهل البلد عرق العصبية و الحسد... في ان قوله، و ذلک ليس معنا ثالثاً غير مسلم. إذ في کلا المعنيين يعتبر الزيادة في مدلول اللفظ.

9/4. حاشيه ي جديد دشتکي

سيد صدر دشتکي در دفاع از نظرات خود و رد اشکالات دواني حاشيه ي دوم خود را نگاشت که به حاشيه ي جديد شهرت دارد.
آغاز: صدر کلام ارباب التجريد و ختم مقال اصحاب التوحيد حمد احمد منه الابتداء و اليه الانتهاء... قوله أي علي آله و اصحابه الذين هم موصوفون بزيادة الکرم... قال الشارح في ما کتب علي الحاشية قيل لم يرد به معيناً بل ما يتناول متعدداً... و فيه نظر لان افعل التفضيل اذا اضيف فله معنيان.

9/5. حاشيه ي سوم دواني (حاشيه ي اجد)

دواني در رد جوابهاي سيّد صدر و دفاع از نظرياتش حاشيه ي سوم خود را نگاشت که به حاشيه ي اجدّ مشهور است. و در اثناي نگارش اين حاشيه سيّد صدر از دنيا رفت.
آغاز: قال اما بعد واجب الوجود علي نعمائه اما هنا للاستيناف اي هو واقع في ابتداء الکلام من غير ان يکون ههنا مجمل هو تفصيل له... قال الشارح قيل لم يرد الخ صاحب قيل هو السيد الشريف و حاصل کلامه علي ما فهم الشارح ان المراد من اسم التفضيل المضاف ههنا هو الزيادة بالمعني الاعم.

9/6. تجريد الغواشي و تشييدات الحواشي (عربي)

غياث الدين منصور دشتکي (949 ق) بعد از فوت پدرش سيّد صدر، به دفاع از آراي پدرش پرداخت و کتاب حاضر را در ردّ حاشيه ي اجدّ دواني تأليف نمود.
آغاز: يا من کشف جمالک علي الاعالي کنه حقائق المعالي.

10. حاشية خفري

شمس الدين محمد بن احمد خفري شيرازي (متوفاي 957ق) دو حاشيه بر شرح تجريد قوشچي (شرح جديد) نوشته، که عبارتند از:

10/1. حاشيه بر مقصد اول امور عامه: اين حاشيه مورد پسند علما واقع نگرديده و نسخ خطي آن اندک مي باشد. تا به حال سه نسخه از اين حاشيه شناسايي شده است.(5)

آغاز: خير مبادي الکلام ما زيّن بحمداللَّه خالق الانام فنحمده مصلياً علي ممهد قواعد الاسلام محمّد و آله الکرام... قوله في الحاشية قيل لم يرد معيناً بل يتناول متعدداً اعني من اتصف من محبوبته بزياده الکرم...
10/2. حاشيه بر مقصد سوم الهيات: اين حاشيه مورد توجه متکلمان شيعه و سني واقع گرديده و نقد و تحليلهاي زيادي بر آن نوشته شده که در اينجا حدود بيست حاشيه آن شناسايي و معرفي شده است. اين حاشيه بر مقصد سوم شرح تجريد (بخش الهيات) نوشته شده و داراي سه فصل است: فصل اوّل: اثبات واجب، فصل دوم:صفات واجب، فصل سوم: افعال واجب.
آغاز: الحمدالله رب العالمين... فيقول الفقير الي الله محمّد بن احمد الخفري هذه تعليقات اتفقت مني علي شرح الهيات تجريد... استدل علي وجود الواجب الخ اختار المصنف قدس سره في اثبات الواجب منهج الحکماء الالهين.
بر حاشيه ي دوم خفري بيش از چهل حاشيه نوشته شده که عبارتند از:
-حاشيه ي ابراهيم بن صدرالدين محمّد شيرازي (1070 ق). اين حاشيه در مقابل حاشيه ي خفري که حواشي خفريه ناميده مي شود، به حواشي فخريه مشهور است و در سال 1407 ق در حاشيه ي شرح تجريد قوشچي در هند به چاپ رسيده است.
آغاز: يا هو لا اله الا هو يا من لا اله الّا هو و لا يعلم ما هو الا هو کلت الالسن عن تفسير صفتک و انحسرت العقول عن کنه معرفتک ... و بعد فيقول ابن صدرالدين محمد الشيرازي... هذه تعليقات لتبيين مطالب اقصي المقاصد من کتاب التجريد و شرحه الجديد و حواشيه للمحقق الخفري کتبتها اثناء مباحثتها... المقصد الثالث في اثبات الصانع الخ انما لم يعنون باثبات الواجب کما هو الشايع في العنوان.
-حاشيه ي محمّد اسماعيل بن محمد حسين مازندراني خواجويي اصفهاني (1173ق)
آغاز: بعد حمدالله المنفرد بالقدم و الازلية المتوحد بالبقاء.
-حاشيه ي مير محمّد باقر داماد حسيني استرآبادي (1041ق)
آغاز: بسمله قوله اذ تحقق ايجاد ما يتوقف ايضاً علي تحقيق موجود ما لان الشي مالم يوجد لم يوجد الخ طبيعة الايجاد متأخرة عن طبيعة الوجود لانها طبيعة ناعتية يستحيل قيامها بذاتها.
-حاشيه ي آقا محمّد باقر بن محمد اکمل وحيد بهبهاني (1206 ق)
-حاشيه ي شيخ احمد بن محمّد ابراهيم اردکاني يزدي (قرن 13). مؤلف اين حاشيه را در عصر هشتم جمادي الثاني 1228 ق در شيراز به پايان رسانده است.
آغاز: الحمد لوليه رب العالمين... هذه تعليقات اتّفقت مني علي حاشية العلامة الخفري علي بحث العلم...
-حاشيه ي حسين بن ابراهيم تنکابني (قرن 11)
آغاز: الحمدلله المتفرد في الديمومة و السلطان المتوحد بالقاء و الدوام.
-حاشيه ي سيد حسين بن حسن حسيني خلخالي (1014ق)
-حاشيه ي سلطان العلما خليفه سلطان سيّد حسين بن محمّد مرعشي (1064ق)
آغاز: الحمدلله رب العالمين ... فهذه تعليقات کتبها العبد الغريق ... قوله و أوثق لان صورة الطرق الاخر شبيهة بصورة الان لانه انتقال من الممکن الي الواجب... .
-حاشيه ي شمس الدين محمّد گيلاني مشهور به ملا شمسا (قرن 11)
آغاز: الحمدلله ذي المجد و البهاء و الصلاة و السلام علي سيد البشر و الانبياء و عترته الاطهار و الاصفياء...هذه تعليقات اتّفقت مني بفضل اللَّه سبحانه علي مبحث الهيات التجريد و شرحه الجديد و الحاشية التي عقلها العلامة الخفري عليها... .
-حاشيه ي شمس الدين محمّد کشميري به ملا شمسا (قرن 11)
آغاز: الحمدلله العليم الحکيم و الصلوة و السلام علي خاتم المرسلين و آله المعصومين قال المصنف المقصد الثالث الصانع في اشارة لطيفة الي ان العالم باسره متعلق الصنع... .
-کحل الابصار و نور الانظار، از رضي الدين محمّد بن حسن قزويني (1096ق)
آغاز: الهي کيف ادعوک و أنا أنا فکيف لا ادعوک و أنت أنت... و بعد فيقول المستکين المدعو رضي الدين محمد قزويني ... ان الحاشية المشهورة للعلامة الخفري... قال المصنف قدس سره المقصد الثالث.
-حاشيه ي رضي الدين محمد بن الحسين بن جمال الدين خوانساري (1113 ق)
-حاشيه ي ملا عبدالرزاق بن علي فياض لاهيجي (1072ق)
آغاز خطبه: الحمد لصانع السموات العلي و خالق الارضيين السفلي و له الاسماء الحسني و الصفات العليا و هو الغاية القصوي و العمدة الوثقي في البدو و الرجعي... قال المصنف اعلي اللَّه مقامه المقصد الثالث في اثبات الصانع اقول اي صانع العالم علي ان اللام للعهد أو لانه المتبادر عند الاطلاق.
-حاشيه ي محمد اسماعيل اصفهاني
-حاشيه ي ميرک موسي موسوي (زنده در 1057ق)
آغاز: قوله و کلما وجود لذاته فهو مدرک لذاته اه لما عرفت ان الوجود هو الظهور.
-حاشيه ي مولي عبد الغفار بن محمّد بن يحيي گيلاني (1051ق)
-حاشيه ي مولي محمّد قاسم بن محمّد صالح اصفهاني (قرن 12)
آغاز: الحمد الله ربّ العالمين... امّا بعد فيقول الفقير الي اللَّه الغني محمّد قاسم بن محمد صالح الاصفهاني هذه تعليقات علي الحاشية التي علقها العلامة الخفري... قال المنصف المقصد الثالث في اثبات الصانع انما قال اثبات الصانع و لم يقل في اثبات الصانع انما قال اثبات الصانع و لم يقل في اثبات الواجب اشارة الي ان المسئلة.
-حاشيه ي ميرزا محمّد بن حسن شيرواني مشهور به مدقق شيرازي (1098ق)
آغاز: بسمله، قوله فناسب ذلک الخ، حاصل وجه المناسبة أنه لما کل وجود العرض متوقفاً علي وجود الجوهر فکان الجوهر مقدماً بالطبع علي العرض...
-حاشيه ي ميرمحمّد معصوم بن فصيح حسيني قزويني (1091ق)
آغاز: الحمدلله الداعي علي وجوده بخلقه... و بعد يقول المفتاق الي رحمة اللَّه تعالي محمد الملقب بمعصوم ...قوله اختار المصنف قدس سره في اصبات الواجب منهج الحکماء الالهيين اقول لابد قبل الشروع.
-حاشيه ي عبدالباقي بن محمّد حسين (قرن 12ق)(گويا خاتون آبادي). اين حاشيه در روز جمعه 26 جمادي الثاني 1130ق پايان يافته است.
آغاز: الحمدالله رب العالمين .... ان هذه تعليقات علي الحواشي الخفرية علي الشرح الجديد لتجريد.
-حاشيه ي مولي محمّد مسيح بن اسماعيل فدشکويي فسايي شيرازي (1130ق)
آغاز: نحمدک يا من هو لسلوک مقاصد التجريد نصير و بمصالح اتقان الامور بصير... قال المصنف المقصد الثالث في اثبات الصانع... انما عنونه به دون اثبات الواجب کما هو الشايع.
-حاشيه ي محمّد بن رضا قمي
آغاز: الحمدلله رب العالمين... اما بعد فيقول... ميرزا محمّد بن رضا القمي هذه تعليقات اتّفقت مني علي الحاشية المعلقة للعلامة الخفري علي الهيات التجريد... قال المصنف فصل في اثبات.
-حاشيه ي ميرزا ابوطالب فندرسکي نوه ميرزا ابوالقاسم فندرسکي (قرن 12)
-حاشيه ي خوانساري
-آقا جمال الدين محمد بن حسين خوانساري (1125ق)، معروف به آقا جمال، حاشيه اي بر حاشيه ي خفري نوشته که به نام حاشيه ي جماليّه ي نيز ناميده مي شود.(6)
آغاز: حمد له. قوله اعتبر فيه حدوث الخلق هذا اشارة الي طريقة جماعة من المتکلمين الذين قالوا علة الحاجة الي المؤثر انما هي الحدوث.
بر حاشيه ي آقا جمال چند حاشيه، نوشته شده که عبارتند از:
-حاشيه ي ملاهادي بن مهدي سبزواري (1289 ق)، اين حواشي به ضميمه حاشيه ي آقا جمال به چاپ رسيده است.
آغاز: الحمدلله الذي تجلي لعباده في کلامه و هم لا يبصرون.
-حاشيه ي ملا علي بن جمشيد نوري اصفهاني (1246ق).
-حاشيه ي محمّد بن محمّد علي هرندي (قرن 13)
-آغاز: الحمدلله رب العالمين... و بعد فان... محمّد بن محمّد علي هرندي يقول هذه رسالة شريفه فيها هدي و نور مبين....
-حاشيه ي مولي احمد بن محمّد بن ابراهيم اردکاني يزدي (قرن 13ق). اردکاني حاشيه را به نام امين الدّوله حاج محمّد حسين خان صدر اعظم اصفهاني (1339) تأليف نموده و در دهم شعبان 1225 ق در شيراز آن را به پايان رسانيده است.
آغاز: الحمدلله رب العالمين... فيقول العبد الفقير الي اللَّه الغني اعني من التجأ الي باب فيضه السبحاني هذه تعليقات اتّفقت مني علي الحاشية المنسوبة الي جمال الملة و الدين الخوانساري المعلقة علي الحاشية المشهورة للعلامة الخفري... قوله اعلي الله مقامه في العليين و انت خبير بان دعوي الي آخره يمکن ان يقال...
-حاشيه ي سيد محمّد بن فتح اللَّه موسوي (1225ق). مؤلف اين حاشيه را به نام شاهزاده محمّد ولي حکمران يزد تأليف نموده است.
آغاز: سبحانک يا من دل بذاته علي ذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته يا من نصب رايات آيات قدرته علي هياکل الممکنات.
-حاشيه ي مولي اسماعيل بن سميع اصفهاني واحد العين (1277ق)
-حاشيه ي ابوعبدالله محمّد بن حاج محمّد زمان کاشاني اصفهاني (زنده در 1172ق)
آغاز: بسمله يقول احوج المربوبين الي الله المستعان ... ابو عبداللَّه يدعي الشيخ و هو محمّدبن الحاج محمّد زمان... اما بعد التحميد للحميد المجيد القديم... فقد قال جمال الدين محمّد خوانساري فيما کتبه علي التجريد و ما يتعلق به قال المصنف وجود العالم بعد عدمه الخ قال الفاضل المعاصر سلمه اللَّه في الحواشي الفخرية يعني به البعدية الزمانية.

پي نوشت ها :

1. پژوهشگر حوزه کلام، فهرست نگار.
2.باغنوي حاشيه اي هم بر شرح الاشارات نگاشته که نسخه اصل آن به خط مؤلف در دانشگاه اصفهان به شماره 906 نگهداري مي شود. ر.ک: فهرست نسخه هاي خطي کتابخانه ي دانشگاه اصفهان، ج3، ص 727.
3.الذريعه، ج6، ص 68.
4.همان، ج6، ص 68، که در آن آغازي که براي کتاب نقل شده آغاز نسخه است نه آغاز کتاب.
5.فهرست نسخه هاي خطي کتابخانه ي مجلس، ش 87 و 1736، (ج2، ص44، ج5، ص 139)؛ فهرست نسخه هاي خطي کتابخانه ي گوهرشاد، ش 813(فهرست چهار کتابخانه ي مشهد، ج1، ص 271).
6.اين حاشيه از سوي کنگره ي محقق خوانساري به ضميمه بخشي از حاشيه ي خفري و حاشيه ي ملاهادي بر حاشيه ي آقا جمال و حاشيه ي ملا علي نوري بر حاشيه ي آقا جمال و حواشي آقا جمال بر همين حاشيه ي خودش، در سال 1378ق در 370 صفحه، در قطع وزيري، با عنوان الحاشية علي حاشية الخفري علي شرح التجريد، با تصحيح رضا استادي به چاپ رسيده است.

منبع مقاله :
صلواتي، عبدالله؛ (1390) خواجه پژوهي (مجموعه مقالاتي به قلم گروهي از نويسندگان) تهران: خانه کتاب، چاپ اول