تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
استفاده از درز گیر سقف، ماده‌ی آب بندی مهمی است که برای محافظت از سقف و خانه در برابر شرایط آب و هوایی شدید به کار می‌رود. اطلاعات بیشتری در مورد انواع درز گیرهای مورد استفاده در منزلتان کسب نمایید.
درز گیر ماده‌ی چسبناکی است که پس از استفاده به صورت جامد تبدیل شده و در مقابل آسیبهای ناشی از گرد و غبار، دود، گاز، هوا، آب، و دیگر عوامل نا خواسته از سطح محافظت می‌نماید. از آن جایی که انواع سقف‌ها از مواد مختلفی ساخته شده‌اند، درز گیری‌های هر نوع از آنها نیز متفاوت است. انواع این درز گیرها شامل: لاستیک، قیر، رنگ، بتون، و یا هر ماده پوششی با دوام دیگر که بتوانند در برابر فشار خارجی مقاومت کند، می‌شوند.

درز گیر برای خانه‌های ثابت

در خانه‌های ثابت هم سقف مسطح وجود دارد و هم سقف شیب‌ دار و در نتیجه، می‌توانند با یک درز گیر مناسب عایق بندی شوند. معمولاً وقتی که خانه ای ساخته می‌شود، پیمان کاران، افرادی هستند که به عنوان بخشی از کارشان در به سازی خانه، این درز گیرها را به کار می‌برند، اما شما نیز می‌توانید هر زمان که لازم شد، این کار را انجام دهید. فراوان‌ترین درز گیرهایی که در بازار موجودند، رنگ‌های درز گیری و یا مایعات دیگر هستند، به دلیل این که به راحتی استعمال می‌شوند، سریع‌تر خشک شده و می‌توانند به وفور استفاده شوند. بهترین گزینه جهت گرفتن نتایج بهتر استفاده مجدد از آنها است، بنا بر این استفاده از یک مایع می‌تواند بسیار مناسب باشد. چندین گزینه از درز گیرها جهت انتخاب موجودند که می‌توانند برای چنین خانه‌هایی به کار روند.
بتون، مخلوطی از موادی است که با دوام بوده و می‌تواند از هر سطحی در برابر هر گونه آسیب فیزیکی محافظت کند. برای خانه‌هایی که سقف مسطح دارند، عایقهای بتونی انتخاب بسیار خوبی است. این عایقها سقف را در برابر نشت آب و نفوذ بیش از حد آب باران محافظت نموده و به طور مؤثر می‌توانند به عنوان یک درز گیر برای نشتی‌ها استفاده شوند. با این حال، درز گیرهای بتونی نیز نیاز به یک پوشش ضد آب دارند که مانع از حل شدن مواد موجود در آن بر اثر نشتی‌ها شود.

درز گیرهای شفاف (بی‌ رنگ)

یکی دیگر از گزینه‌های عالی، درز گیرهای شفافی هم چون پلی یورتان، یورتان اکریلیک، سیلیکون، بوتیل، لاک‌ الکل‌ها و روغن‌های جلا می‌باشند. آنها را می‌توان جهت پوشش هم سقفهای مسطح و هم سقفها شیب ‌دار استفاده کرد. آنها هم چنین به شکل مایع در دست رسند و فراوان‌ترین درز گیرهایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این دلیل که بسیار آسان به کار می‌روند. این درز گیرها ضد آب بوده و می‌توانند از کاشی، فلز، سنگ تراشی، و دوغاب کاری، که اغلب در خانه‌ها وجود دارند، محافظت کنند.

درز گیری خانه‌های متحرک

در مورد خانه‌های متحرک، و یا وسایل نقلیه تفریحی، به کار بردن درز گیرها جهت محافظت از وسیله نقلیه در برابر شرایط آب و هوایی سخت (گرمای زیاد، باد و باران) بسیار مهم می‌باشند. همانند خانه‌های ثابت، تولید کنندگان این کاروان‌ها نیز می‌توانند از درز گیر استفاده کنند، اما جهت محافظت مضاعف، توصیه می‌شود که خودتان از یک عایق دیگر نیز استفاده نمایید. از آن جا که این سقف‌ها از فلز و فیبر ساخته شده‌اند، حساس بوده و می‌توانند به راحتی با آب و گرما آسیب ببینند. بنا بر این، شما می‌توانید از لاستیک، رنگ، و سایر چسب‌های مقاوم در برابر آب برای درز گیری و عایق بندی استفاده کنید. نگاهی به انواع درز گیرهایی که می‌توانید برای خانه‌ی متحرکتان استفاده‌ کنید، بیاندازید.

درز گیر لاستیکی

یکی از محبوب‌ترین عایقها برای سقف وسیله‌ی نقلیه از لاستیک مایع درست شده است. به همراه این درز گیر یک کتابچه آموزشی ارائه می‌گردد به گونه‌ای که استعمال آن را آسان می‌سازد. عایق لاستیک مایع برای خانه‌های متحرک بسیار مفید می‌باشد، به این دلیل که لاستیک مانند ماده‌ای است که سقف را هر از گونه آسیب محافظت می‌نماید. به صورت مایع بوده که بعد از استعمال جامد شده و به شیوه مؤثری از سقف محافظت می‌کند.

رنگ درز گیر

هنگامی که در مورد خانه‌های متحرک صحبت می‌کنیم، عوامل زیادی برای آسیب رساندن وجود دارند همانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرد و غبار، تماس مستقیم با بارش باران، وزش بادهای سخت، و غیره. بنا بر این، یکی از انتخاب‌های ارزان‌تر‌ درز گیر، رنگ طبیعی است. رنگها حتی از ترک خوردگی سقف نیز جلو گیری می‌نمایند. رنگهای ضد آب نسبت به رنگهای طبیعی اتومبیل انتخاب بهتریند و بیشتر ترجیح داده می‌شوند.