ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
کار یک زیست شناس حیات وحش شامل تجزیه و تحلیل نمونه های زیستی از گیاهان و حیوانات و مطالعه جنبه های مختلف آن مانند ترکیب ژنتیکی، بیماری های مرتبط و رفتار آنها می باشد.
برخی از معروف ترین زیست شناسان حیات وحش در جهان مانند استیو ایروین و جف کروین با ایجاد کانال رسانه ای مانند 'سیاره حیوانات' عموم مردم و رسانه ها را متوجه این حرفه نمودند.
جزئیات کاری یک زیست شناسان حیات وحش بسیار متفاوت است؛ از مطالعه نمونه در آزمایشگاه تا کار بر روی پروژه های حفاظتی. برای موفق شدن در این حرفه، داشتن دانش در مورد شاخه های مختلف زیست شناسی ضروری است. زیست شناسان حیات وحش نقشی اساسی در حفاظت از گونه هایی که در آستانه انقراض قرار دارند، بازی می کنند.
این کار بسیار جالب و هیجان انگیز به نظر می رسد و قطعاً هست. اما این کار شامل مقدار زیادی کار سخت و هم زمان است. آنها باید تحت شرایط سخت و خطرناک در طبیعت کار کنند.

آموزش و حقوق و دست مزد

نیاز اساسی آموزشی این حرفه داشتن مدرک لیسانس در رشته زیست شناسی حیات وحش و یا رشته های مرتبط مانند جانور شناسی، بوم شناسی، و غیره می باشد. دانش جویانی که دارای دانش اولیه در زمینه فیزیک، شیمی، و زیست شناسی هستند برای گذراندن دوره های زیست شناسی حیات وحش توسط کالج ها ترجیح داده می شوند.
با این حال، برای پیش برد حرفه خود در این زمینه، باید حد اقل مدرک کار شناسی ارشد یا دکترا داشته باشید. دانش جویان هم چنین می توانند زمینه هایی مانند حفاظت از حیات وحش و یا زیستگاه های دریایی را به عنوان تخصص خود انتخاب کنند. چشم انداز شغلی در این حرفه به شرایط آموزشی و هم چنین سازمان استخدام کننده بستگی دارد.
پس از اتمام آموزش، این متخصصان می توانند درآمدی در حدود 35000 USD تا USD 60000 (دلار، واحد پول ایالت متحده آمریکا) در سال کسب نمایند. میزان حقوق و دست مزد بستگی به آموزش و سابقه کار افراد دارد. زیست شناسانی وجود دارند که سالانه بیش از 100.000 USD حقوق می گیرند. آنها توسط دولت های فدرال برای کار در پروژه های حفاظتی و هم چنین باغ وحش ها و پارک های دریایی استخدام می شوند.

شرح وظایف

وظایف یک زیست شناس حیات وحش مطالعه موجودات زنده مانند گیاهان و حیوانات و یافتن ارتباط آنها با محیط زیست و هم چنین تأثیر آنها بر انسان است.
زیست شناس حیات وحش باید به انجام پژوهش های تحقیقاتی و توسعه راه حل های جدید برای به بود محیط زیست طبیعی بپردازد.
بررسی نمونه های گونه های مختلف گیاهی و حیوانی، در شرایط آزمایشگاهی، از جنبه های مهم این کار است.
آنها برای مطالعه نمونه های خود نیازمند استفاده از تجهیزات علمی، مانند میکروسکوپ خواهند بود.
استفاده از کامپیوتر نیز برای تفسیر داده ها و حفظ سوابق اطلاعات جمع آوری شده برای تحقیقات آینده و یا برای ایجاد گزارش، مورد نیاز خواهد بود.
آنها برای انجام تحقیقات در زمینه مربوطه، به مهارت های خود نیاز خواهند داشت. آنها باید نمونه خون و بافت از حیوانات وحشی جمع آوری نمایند.
سفر به مکان های راه دور برای مطالعه رفتار حیوانات در طبیعت نیز بخشی از کار آنها خواهد بود. نه فقط حیوانات، بلکه مشاهده گیاهان در طبیعت نیز بخشی از وظیفه آنها می باشد.
آنها هم چنین آزمایش هایی انجام می دهند که باعث بهبود اکو سیستم و یافتن راه حل هایی برای مشکلات مربوط به گونه های حیوان و یا گیاه خاص می شود.
یکی از وظایف مهم یک زیست شناس حیات وحش نوشتن گزارش، مقالات علمی و مقالات مربوط به مواردی مانند اثرات شرایط آب و هوایی بر اکو سیستم می باشد.
زیست شناسی که برای سازمان هایی مانند موزه ها و باغ وحش کار می کند، نیز باید به انجام وظایف اداری مانند روابط عمومی و نظارت بر کار کنان پشتیبانی دیگر بپردازد.
مطالعه بیماری ها و کنترل بیماری در زندگی جانوری و گیاهی نیز یکی از وظایف یک زیست شناس حیات وحش می باشد.
آنها هم چنین به مطالعه و بررسی و جمع آوری گیاهان و حیوانات تحت شرایط کنترل شده مثل آزمایشگاه یا باغ وحش ها می-پرازند، تا با مطالعه جنبه های رفتاری آنها به فرآیندهای حفاظتی کمک نمایند.
این کار بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد، اما ممکن در ساعت غیر عادی و در شرایط کاری سخت و احتمالاً خطرناک در طبیعت انجام شود. افرادی که به حیات وحش و همه موجودات در زیر آسمان عشق می ورزند، در این حرفه موفق خواهند شد.