تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
همان طور که ما مشغول بر داشتن گام های بلند توسعه در جهان هستیم، به میزان آسیبی که به محیط زیست وارد می کنیم، دقت نکرده‌ایم. این لیست از پرندگان منقرض شده به نظر می رسد اشاره ای بر همین مسئله باشد.
میزان انقراض حیوانات در دو قرن گذشته افزایش یافته است. در گزارش ها اشاره شده است که در 300 سال عجیب و غریب گذشته، حدود 42 گونه و 44 زیر گونه از پرندگان منقرض شده اند. فعالیت های بشر در یک سرعت غیر طبیعی، منجر به انقراض برخی از این گونه ها شده است. البته تعیین علل انقراض پرندگان کار مشکلی است، هر چند کار شناسان این پدیده را ناشی از عوامل بسیاری، از جمله تغییرات اقلیمی، اختلال زیستگاه و شکار می دانند.

پرندگان منقرض شده جهان

زمانی که ما در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم، اولین نامی که به ذهن می آید، دودو است. این حیوان، یک پرنده بزرگ بی پرواز بوده است که به وفور در ماداگاسکار یافت می شد. دودو که وابسته به فاخته و کبوتریان بود، در حدود یک متر ارتفاع و وزنی نزدیک به 20 کیلوگرم داشت. از میوه‌ها تغذیه و بر روی زمین آشیانه ‌سازی می‌کرد. منقار قلاب مانند دودو، توده چربی در قسمت تحتانی به همراه پرهای فر خورده و پف كرده، همگی تصويری از پرنده ای چاق و خپل را ارائه می كند كه به راحتی می توانسته است شكار انسان های گرسنه شود. دودوها در فصل های مرطوب و پر باران به صورت گسترده از ميوه گياهان تغذيه می كردند و چربی زيادی را در بافت های خود به ويژه توده چربی قسمت انتهايی بدن ذخيره می كردند تا بتوانند، فصل های خشك را كه غذا به سختی يافت می شود، پشت سر بگذارند. وزن پرنده در طی دوره پر باران به 25 كيلوگرم نيز می رسيده است. این پرنده به علت فعالیت های بشر مانند شکار بیش از حد و اختلال در زیستگاه از بین رفت.
در جزایر سواحل ماداگاسکار هم چنین برخی از پرندگان منحصر به فرد دیگر نیز وجود داشت. از 28 گونه ای که در این دو جزیره وجود داشت، تنها 4 یا 5 مورد آن امروز باقی مانده است. همان طور که ما رشد و پیش رفت می کنیم، باید از سیاره خود و همه موجودات مختلفی که در آن ساکن هستند، مراقبت کنیم. اما تا کنون، در این زمینه شکست خوردیم. دودو یک نمایش نمادین از این شکست قریب به اتفاق است و این مسئله علاقه مندان به طبیعت در سراسر جهان را دچار ناراحتی و نا رضایتی می نماید.
برخی از گونه های منقرض شده دیگر از پرندگان به شرح زیر می باشد:

طوطی کوچک دراز دم کارولینای

سولیتیر

ماهی گیرک بزرگ (بزرگترین پرنده در نوع خود)

اردک لابرادور

کبوتر وحشی آمریکای شمالی

مرغ هث
مامو سیاه
کیپی

غواص بزرگ دندان

فرورهاکوس
موا غول پیکر
دینورنیس ماکسیموس (Maximus)

گونه های منقرض شده هاوایی

حدود 6 گونه و 4 زیر گونه از پرندگان بومی هاوایی در 200 - 100 سال گذشته و یا بیشتر منقرض شده اند. تجاری سازی و امکانات گردشگری که به سرعت در این جزیره ساخته شد، تمام زیستگاه های طبیعی را به طور کامل تغییر داد. متأسفانه، برخی از گونه های پرندگان قادر به سازگاری با این تغییرات نبودند. از جمله این پرندگان عبارتند از . . .
لایسان ریل
برفک لانای
برفک مولوکای
لایسان میلربرد
Bishop's O'o
Hawai'i O'o
کاوای اکیالوا
کاکاواهی
خزنده لانای
هاوایی در واقع، یکی از مناطقی است که موجودات آن به طور جدی تحت خطر انقراض می باشند. در گزارش ها عنوان شده است که حدود 30 در صد از پرندگانی که در 100 سال گذشته منقرض شدند، عمدتاً در هاوایی می زیستند. با افزایش میزان تخریب زیستگاه طبیعی، این فاجعه نیز در این منطقه به شدت افزایش یافت.
در گزارشات تخمین زده شده است که از 10000 گونه پرنده ای که امروز در این سیاره یافت می شود، حدود 1500 مورد در خطر انقراض قرار دارند. بنا بر این ما موظف هستیم که از گونه های پرندگان و حیواناتی که در معرض خطر انقراض هستند، حفاظت نماییم. در وهله اول این تقصیر ما است که آنها با چنین معضلی رو به رو هستند، بنا بر این، مسئولیت حفاظت از این گونه ها و از دست ندادن آنها نیز در درجه اول بر عهده ما است. انقراض این پرندگان، سابقه ما را به عنوان نگهبانان این سیاره لکه دار می کند. در این صورت زمان زیادی برای از بین بردن این لکه ننگ لازم است.