قضاياي محصله و معدوليه و عدميه از نظر خواجه نصير در اساس الاقتباس (3)
قضایای محصله و معدولیه و عدمیه از نظر خواجه نصیر در اساس الاقتباس (3)
دو لوح محصورات
لوح اول محصورات |
لوح دوم محصورات |
|||
موجبه کلیه محصله (1) |
سالبه جزئیه محصله (4) |
|
موجبه جزئیه محصله (7) |
سالبه کلیه محصله (10) |
همه مردم دانااند |
همه مردم دانا نیست |
|
برخی مردم دانا اند |
هیچ مردم دانا نیست |
در یک صورت که همه دانا هستند صادق و در باقی صورت ها کاذبند |
در همه صورتها صادق اند الا یک صورت که «همه دانا اند» کاذب است |
|
در 16 صورت که همه یا بعضی دانااند صادق است در شانزده صورت باقی کاذب |
در شانزده صورت که ذکر دانا نیست صادق است و در 16 صورت که همه یا بعضی دانا اند کاذب |
سالبه کلیه معدولیه (2) |
موجبه جزئیه معدولیه (5) |
|
سالبه جزئیه معدولیه (8) |
موجبه کلیه معدولیه (11) |
هیچ مردم نادان نیست |
برخی مردم نادانند |
|
همه مردمان نادان نیستند |
همه مردم نادانند |
در دو صورت صادق است که همه دانااند یا معدومند و در باقی صورت ها کاذب است |
در همه صورت ها صادقست الا دو صورت که همه دانا یا معدومند. در این دو کاذب است |
|
در 17 صورت صادق است که 16 صورت آن همه یا بعضی دانااند و یکی همه معدومند و در پانزده صورت باقی مانده کاذبند |
در پانزده که ذکر دانا و معدوم نیست صادق است و در هفده صورت که همه یا بعضی دانا و همه معدومند کاذب است |
سالبه کلیه عدمیه (3) |
موجبه جزئیه عدمیه (6) |
|
سالبه جزئیه عدمیه (9) |
موجبه کلیه عدمیه (12) |
همه مردم جاهل نیست |
برخی مردم جاهلند |
|
همه مردم جاهل نیستند |
همه مردمان جاهلند |
در 16 صورت که ذکر جاهل نیست صادق است و در شانزده صورت که همه یا بعضی جاهلند کاذبست |
در شانزده صورت که همه یا بعضی جاهلند صادق است و در 16 مورد باقیمانده کاذبست |
|
در همه صورت ها صادق است الا در یک صورت که همه جاهلند، در آن صورت تنها کاذب است |
در یک صورت که همه جاهلند صادق است و در همه صورت های دیگر کاذب است |
اخصیت: |
رابطه طولی خانه های دو لوح |
اخصیت: |
|
اخصیت: |
|
اخصیت: |
روابط عرضی خانه های دو لوح |
موجبه کلیه محصله (1) متناقض با سالبه جزئیه محصله (4) |
روابط قطری خانه های دو لوح |
موجبه کلیه محصله (1) اخص از موجبه جزئیه معدولیه (5) |
روابط قطری خانه دو لوح |
سالبه کلیه معدولیه (2) متناقض با موجبه جزئیه عدمیه (6) |
پي نوشت :
1- پژوهشگر حوزه های منطق و فلسفه؛ کتاب شناس و فهرستنگار.
منبع مقاله :صلواتي، عبدالله؛ (1390) خواجه پژوهي (مجموعه مقالاتي به قلم گروهي از نويسندگان) تهران: خانه کتاب، چاپ اول
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}