آشنایی با نام های خداوند: المحیط
المحیط به معنای داننده و مستولی بر هر شیء است و مداومت بر این اسم برای حصول علم و معرفت و غلبه بر همگنان نافع است
عدد ابجدی: 67 المحیط به معنای داننده و مستولی بر هر شیء است و مداومت بر این اسم برای حصول علم و معرفت و غلبه بر همگنان نافع است و همراه داشتن مکسَّر آن به صورت زیر نیز همین فایده را دارد:
م |
ح |
ی |
ط |
ط |
م |
ی |
ح |
ح |
ط |
ی |
م |
پژوهه در مفهوم المحیط از مترجم
این واژه از اسمای خداوند به معنی دربرگیرنده می باشد که هشت مرتبه در قرآن کریم ذکر گردیده است. مصدر این اسم-احاطه- اگرچه به معنی دربرداشتن است و به ظاهر از آن در بردارندگی مکانی یعنی اختلاف در گنجایش مادّی استفاده می گردد، ولی چون خداوند دارای جسم نیست از این دربردارندگی به احاطه ی علمی و قدرتی تعبیر شده است. گرچه تفسیر این اسم و تعلّق آن به علم و قدرت صحیح است ولکن اختصاص آن به همین دو معنا نابخردانه به نظر می آید زیرا اگر خداوند "علّت مُقومّ و مُبقیه ی" موجودات باشد و آنها در معنی امکانی به او نیازمند باشند پس احاطه ی قیّومی و وجودی خداوند بر احاطه ی علمی و قدرتی وی پیشی دارند، به خصوص اگر در تحلیل مسأله ی اشتراک وجود، وحدت وجود در عین کثرت قائل شده و اشتراک را از مفهوم به مصداق از جهت اتّحاد حقیقت با تسامح تعمیم دهیم، احاطه ی خداوند به موجودات احاطه ی اطلاقی و دربردارنده ی تمام کمالات خواهد شد. و امّا بنابر تفسیر مشهور اگر احاطه ی خداوند به جزئیات و افعال عباد نیز می باشد که همین مطلب در پاره ای از آیه ها به وضوح قابل رؤیت است مانند «وَ کانَ اللهُ بِکُلِّ شَیءِ محیطاً».(نساء/126)نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}