آشنایی با نام های خداوند: الهادی
الهادی به معنی "راه نماینده" است و «شیخ بُرسی» (ره) می فرماید هر کس پس از بیداری و در حال گرسنگی این اسم را با «اَلخَبیر المُبین» بسیار گوید بر سرائر غیب مطلع گردد
عدد ابجدی: 20 الهادی به معنی "راه نماینده" است و «شیخ بُرسی» (ره) می فرماید هر کس پس از بیداری و در حال گرسنگی این اسم را با «اَلخَبیر المُبین» بسیار گوید بر سرائر غیب مطلع گردد و همچنین است «النّور الهادی» و بعد از آن «اِهدِنی یا هادی وَاخبِرنی یا خَبیرُ وَ بَیِّن لی یا مُبینُ» و در بعضی کتب است که هر کس به اسم «الهادی»، «اَلعلیم و الخبیر» را اضافه کند و آن را صد مرتبه بخواند و بعد از آن بگوید «یا هادی اِهدِنی اِلی کَذا یا عَلیمُ عَلِّمنی کَذا یا خَبیرُ خَبِّرنی بِکَذا یا مُبینُ بیِّن لی کَذا» و اسم آن امر را بگوید پس بخوابد، خداوند حقیقت امر را بر او آشکار و مکشوف نماید.
پژوهه در مفهوم اَلهادی از مترجم
«هادی» اسم فاعل از مادّه ی «هدایت» است.«راغب» می گوید: هدایت یعنی راهنمایی و دلالتی که همراه با لطف و دقت باشد. هدایت پروردگار نسبت به انسانها چهار نوع است:
1) هدایت عام و تکوینی که بر عقل و هوش و جوارح انسان می نماید.
2) هدایت تشریعی که توسط انبیا و ائمه (علیهم السلام) و نزول قرآن و امثال آن انجام می گیرد.
3) هدایت خاص که توفیق چنین هدایتی نصیب اشخاص مؤمن و متّقی خواهد شد.
"هر کس به خدا ایمان آورد خداوند قلبش را هدایت می کند". «تغابن/11»
4) هدایت اخروی و آن عبارت از هدایت به بهشت می باشد.
این هدایتهای چهارگانه به ترتیب نصیب انسان می شود و اگر کسی از مرتبه ی نخست محروم باشد به مرحله ی دوم راه نمی یابد و به همین ترتیب در مورد مراحل بعدی.
یک نگاه اجمالی به آیات قرآن به خوبی روشن می سازد که قرآن هدایت و ضلالت را فعل خدا می شمارد و هر دو را به او نسبت می دهد مثلاً در آیه ی 93 سوره نحل آمده است: «ولی او هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه»، و شبیه این تعبیر در مورد هدایت و ضلالت در آیات زیادی از قرآن مجید به چشم می خورد که مفسران راههای مختلفی را در توضیح و تفسیر این آیات انتخاب کرده اند، اما دقیق ترین تفسیری که با همه ی آیات هدایت و ضلالت سازگار است، این است که بگوییم: "هدایت تشریعی" به معنی ارایه طریق، جنبه ی عمومی و همگانی دارد و هیچ قید و شرطی در آن نیست، چنان که در آیه ی 3 سوره ی دهر آمده: «ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکرگزاری کند یا کفران» و نیز در آیه ی 51 سوره ی آل عمران می فرماید: «تو همه ی انسانها را به صراط مستقیم دعوت می کنی» بدیهی است دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مظهر دعوت خداست، چرا که هرچه او دارد از خدا دارد.
اما «هدایت تکوینی» به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از تمامی پیچ و خمهای راه و حفظ و حمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات که موضوع بحث بسیاری دیگر از آیات قرآن است این نوع هدایت هرگز بی قید و شرط نمی باشد.
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}