شرح نامهی 53 نهج البلاغه
ویژه خواری ممنوع!
خودگزینی و امتیازجویی از آفت های بزرگ مدیریت است، که از عوامل مهم آسیب زننده به سرمایه ی اجتماعی و اعتماد عمومی و سازمانی است، و باید از آن - هر گونه که باشد - سخت پرهیز نمود، چنان که امام علی (ع) به مالک اشتر
نویسنده: مصطفی دلشاد تهرانی
« إِیِّاکَ وَ الاِستِئثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أسوَةٌ ؛ بپرهیز از برتری طلبی و امتیازجویی در چیزی که مردم در آن حقّی یکسان دارند.»
خودگزینی و امتیازجویی از آفت های بزرگ مدیریت است، که از عوامل مهم آسیب زننده به سرمایه ی اجتماعی و اعتماد عمومی و سازمانی است، و باید از آن - هر گونه که باشد - سخت پرهیز نمود، چنان که امام علی (علیهالسلام) به مالک اشتر فرموده است: « إِیِّاکَ وَ الاِستِئثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أسوَةٌ. » ( بپرهیز از خودگزینی وامتیازجویی در چیزی که مردم در آن حقّی یکسان دارند ).
در حقوق و بهره مندی های عمومی - از هر سنخ که باشد - و در قوانین عمومی، هیچ کس حقّ خودگزینی و امتیازجویی ندارد، و آنان که چنین تمایلاتی دارند، نباید در جایگاه مدیریت قرار گیرند.
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) در فرمان های حکومتی خود پیوسته بر پرهیز از خودگزینی و امتیازجویی تأکید می کرد و سازوکار مدیریتی خود را چنان سامان داده بود و چنان عمل می کرد که این راه گشوده نشود، و در صورت بروز مواردی از این دست، با سرعت و به شدّت آن را می زدود. آن حضرت در عهدنامه ی محمدبن ابی بکر، به وی چنین سفارش کرده است:
« وَ آسِ بَینَهُم فِی اللَّحظَةِ وَ النَّظرَةِ، حَتَّی لَا یَطمَعَ العُظَمَاءُ فِی حَیفِکَ لَهُم، وَ لَا یَیأسَ الضُّعَفَاءُ مِن عَدلِکَ عَلَیهِم. » (1)
و به یک چشم بنگر به همگان، خواه به گوشه ی چشم نِگرَی و خواه خیره شوی به آنان، تا بزرگان در تو طمع ستم بر ناتوان بنندند، و ناتوانان از عدالتت مأیوس نگردند.
هر گونه خودگزینی و امتیازجویی، روابط لطیف مدیریتی را سخت می سازد، و مناسبات انسانی را از ماهیت خود بیرون می برد، و جامعه و سازمان را به اختلال اساسی می کشاند. امام علی (علیهالسلام) در تحلیل ماجرای شورش بر خلیفه ی سوم، عثمان بن عفّان، چنین سخن رانده است:
« وَ أنَا جَامِعٌ لَکُم أمرَهُ، اِستَأثَرَ فَأسَاءَ الأثَرَةَ، وَ جَزِعتُم فَأسَأتُمُ الجَزَعَ. » (2)
من پیشامد عثمان را با تعریفی جامع برای شما می گویم: عثمان خودگزینی و امتیازجویی و تمامت خواهی پیش گرفت تا آن جا که این خوی در او قوی شد و از حدّ تجاوز کرد؛ شما هم به هراس آمده بیتابی کردید و کارتان از حدّ تجاوز کرد.
پیدایش خودگزینی و امتیازجویی در مدیریت، و ظهور احساس آن، چنان مخّرب است که روابط متقابل مدیران و اداره شوندگان را از رابطه ی متقابل و مبتنی بر دوستی، تفاهم، اعتماد و مشارکت، به رابطه ای یک سویه و عاری از دوستی، تفاهم، اعتماد و مشارکت تبدیل می سازد، و این پدیده ای است خطرناک که مدیریت را ناتوان می گرداند و به سوی نابودی سوق می دهد.
دلشاد تهرانی، مصطفی؛ (1390)، رایت درایت: اخلاق مدیریتی در عهدنامه ی مالک اشتر، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول
خودگزینی و امتیازجویی از آفت های بزرگ مدیریت است، که از عوامل مهم آسیب زننده به سرمایه ی اجتماعی و اعتماد عمومی و سازمانی است، و باید از آن - هر گونه که باشد - سخت پرهیز نمود، چنان که امام علی (علیهالسلام) به مالک اشتر فرموده است: « إِیِّاکَ وَ الاِستِئثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أسوَةٌ. » ( بپرهیز از خودگزینی وامتیازجویی در چیزی که مردم در آن حقّی یکسان دارند ).
در حقوق و بهره مندی های عمومی - از هر سنخ که باشد - و در قوانین عمومی، هیچ کس حقّ خودگزینی و امتیازجویی ندارد، و آنان که چنین تمایلاتی دارند، نباید در جایگاه مدیریت قرار گیرند.
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) در فرمان های حکومتی خود پیوسته بر پرهیز از خودگزینی و امتیازجویی تأکید می کرد و سازوکار مدیریتی خود را چنان سامان داده بود و چنان عمل می کرد که این راه گشوده نشود، و در صورت بروز مواردی از این دست، با سرعت و به شدّت آن را می زدود. آن حضرت در عهدنامه ی محمدبن ابی بکر، به وی چنین سفارش کرده است:
« وَ آسِ بَینَهُم فِی اللَّحظَةِ وَ النَّظرَةِ، حَتَّی لَا یَطمَعَ العُظَمَاءُ فِی حَیفِکَ لَهُم، وَ لَا یَیأسَ الضُّعَفَاءُ مِن عَدلِکَ عَلَیهِم. » (1)
و به یک چشم بنگر به همگان، خواه به گوشه ی چشم نِگرَی و خواه خیره شوی به آنان، تا بزرگان در تو طمع ستم بر ناتوان بنندند، و ناتوانان از عدالتت مأیوس نگردند.
هر گونه خودگزینی و امتیازجویی، روابط لطیف مدیریتی را سخت می سازد، و مناسبات انسانی را از ماهیت خود بیرون می برد، و جامعه و سازمان را به اختلال اساسی می کشاند. امام علی (علیهالسلام) در تحلیل ماجرای شورش بر خلیفه ی سوم، عثمان بن عفّان، چنین سخن رانده است:
« وَ أنَا جَامِعٌ لَکُم أمرَهُ، اِستَأثَرَ فَأسَاءَ الأثَرَةَ، وَ جَزِعتُم فَأسَأتُمُ الجَزَعَ. » (2)
من پیشامد عثمان را با تعریفی جامع برای شما می گویم: عثمان خودگزینی و امتیازجویی و تمامت خواهی پیش گرفت تا آن جا که این خوی در او قوی شد و از حدّ تجاوز کرد؛ شما هم به هراس آمده بیتابی کردید و کارتان از حدّ تجاوز کرد.
پیدایش خودگزینی و امتیازجویی در مدیریت، و ظهور احساس آن، چنان مخّرب است که روابط متقابل مدیران و اداره شوندگان را از رابطه ی متقابل و مبتنی بر دوستی، تفاهم، اعتماد و مشارکت، به رابطه ای یک سویه و عاری از دوستی، تفاهم، اعتماد و مشارکت تبدیل می سازد، و این پدیده ای است خطرناک که مدیریت را ناتوان می گرداند و به سوی نابودی سوق می دهد.
پی نوشت ها :
1- نهج البلاغه، نامه ی 27
2- همان، کلام 30
دلشاد تهرانی، مصطفی؛ (1390)، رایت درایت: اخلاق مدیریتی در عهدنامه ی مالک اشتر، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}