نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي





 

زيرعنوان: عوامل تحکيم خانواده (3)

نقش دين در همسرداري

يکي از عوامل مهم در تحکيم روابط زن و مرد، اعتقادات و پاي بندي هر دو به مسايل ديني، شرعي و احکام مقدس اسلام است. لذا وقتي حضرت زهرا عليها السلام با حضرت علي عليه السلام ازدواج کردند و پيامبر صلي الله عليه و آله روز بعد از عروسي به ديدار دخترشان رفتند و سؤال کردند که دخترم همسرت را چگونه يافتي، حضرت فاطمه عليها السلام عرض کردند: « خير بعل » او بهترين همسر است. همين سؤال را از دامادشان، حضرت علي عليه السلام پرسيدند و پاسخ را شنيدند: « نعم العون علي طاعه الله »(1) بهترين کمک دهند در اطاعت از خدا.
در خانوده هايي که زن و مرد به فرايض ديني و مسايل شرعي پايبندي دارند به خاطر دينداري در هيچ زماني به يکديگر ظلم نمي کنند.
امام صادق عليه السلام:
« مردي که با زني به خاطر دينداريش ازدواج کند خداي متعال به او خير و جمال و کمال عطا خواهد نمود ». (2)
از امام علي عليه السلام نقل شده است: مردي خدمت پيامبر صلي الله عليه و آله آمدند و سؤال کرد:
« يا رسول الله، نظر شما درباره ي ازدواج چيست؟ »
حضرت فرمودند:
« سفارش مي کنم همسر دينداري را برگزيني ». (3)
بدون ترديد از مهم ترين عوامل پيوند پايدار ازدواج موفق و زندگي آرام، هم سويي بينش ها و باورهاي ديني و پاي بندي عملي زوجين به ارزش ها و فرايض عرشي است. بر همين اساس مردان و زنان خداباور و پاک انديش، در آرزوي داشتن همسري مؤمن و نيک سيرت و عامل به ارزش هاي قرآني هستند. چنين گرايشي در امر ازدواج، برخاسته از نهاد پاک و فطرت کمال جوي انسان است و از همين روست که خداوند متعال بهترين ازدواج را وصلت پاکان و متقيان با يکديگر مي داند و در سوره ي نور آيه ي 26 مي فرمايد:
( وَ الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ ).
زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاکند.
« خصلت هاي پاک بشري- اين عظيم ترين سرمايه هاي وجود- ناشي از خداباوري و تقوا پيشگي است و تقوا پيشگي نيز حاصل توحيد و معاد انديشي. به بيان ديگر در نزد زنان و مردان پاکدل، ارزشمندترين معيار براي انتخاب همسري همراه و همدلي نيک سرشت، خداپرستي و معادباوري است، و اين خصايص از گران قدرترين و پايدارترين جاذبه ها در زندگي زناشويي است. (4)
محبت، عشق و علاقه در سايه ي ايمان به خدا حاصل مي گردد، زيبايي، پول و امکانات مادي و پست و مقام، محبت ايجاد نمي کند؛ بلکه خداوند براي زني که عفيف، پاکدامن، متين و تقوا پيشه باشد زمينه اي به وجود مي آورد که شوهرش او را دوست بدارد و متقابلاً براي مرد متدين، با تقوا و دين باور، متعهد و پاکدامن که چشم خود را از نامحرم بپوشد، خداوند کاري مي کند که همسرش او را دوست داشته باشد. گناه و بي تقوايي عامل تنفر است. خدا مي فرمايد:
( وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْکاً . . . )(5)
دوري از ياد و ذکر خدا زندگي را بر انسان سخت مي کند.
در مقابل، ايمان به خدا و تقواي الهي و عمل صالح ايجاد محبت مي نمايد:
( إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْم?نُ وُدّاً ). (6)
به درستي که، کساني که ايمان به خدا مي آورند و عمل صالح انجام مي دهند، خدا آنان را نزد مردم محبوب قرار مي دهد.
زن و مردي که در محيط خانواده به ارزش هاي اخلاقي و ديني پايبندي دارند و به نماز اول وقت اهميت داده، و اهل دعا و مناجات با خدا و اهل بيت عليهم السلام هستند و مرتب قرآن قرائت مي کنند، حضرت حق نسبت به آن ها عنايت خاصي دارد. اما خانواده هايي که زن و مرد پايبندي به اصول ديني و ارزشهاي اخلاقي نداشته و دايم با پخش نوار موسيقي و فيلم هاي مبتذل احساس سرخوشي کاذب مي کنند به هيچ وجه روي خوشي و صحت واقعي را نمي بينند. لذا يکي از عوامل تحکيم خانواده ايمان به خدا و دين داري زن و مرد است:
« نوروا بيتکم بتلاوه القرآن ». (7)
خانه هايتان را به تلاوت قرآن نوراني کنيد.

پي نوشت ها :

1. بحارالانوار، ج 43، ص 117.
2. المقنعه، شيخ مفيد، ص 513.
3. کافي، ج 5، ص 336.
4. غلامعلي افروز، همسران برتر، صص 66-65.
5. سوره طه، آيه ي 124.
6. سوره مريم، آيه 96.
7. کافي، ج 2، ص 610.

منبع مقاله :
رفيعي محمدي، علي محمد؛ (1389)، نسيم عشق: عوامل تحکيم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله عليه و آله و سلم )، چاپ هفتم