درگذشت محمد علي گلشن ابراهيمي گردآورنده آثار صوتي ايراني (1380ش)
گلشن ابراهیمى به سال 1299 در باختران (كرمانشاه) دیده به جهان باز كرد و از همان ایام جوانى به فرهنگ و ادبیات، بخصوص فرهنگ صوتى كشورش سرزمین ایران، عشق ورزیده و مىورزد و در منزلش همیشه به روى واردین باز و با كمال صمیمیت و صفا از مهمانان خود پذیرایى مىكند. وى گنجینهى عظیم خود را كه در تدارك آن بیش از 50 سال كوشیده وقف فرهنگ مردم نموده است. این گنجینه طبق وصیت او زیر نظر هیئت امنائى كه انتخاب شده با همكارى فرزندان ارشد ذكور و اناث او به كار خود ادامه خواهد داد. او هرگونه درآمد انتفاعى احتمالى را براى خود و خانواده از محل این گنجینه حرام كرده است. به خوبى قابل لمس است كه عشق باعث به وجود آمدن این گنجینه شده است. عشق به وطن، عشق به فرهنگ این آب و خاك و عشق به موسیقى. او از تولد و گاهواره با زمزمه شیرین لالائى پاىبسته موسیقى شد. پدرش كه تحصیلات قدیمى داشت مردى فوقالعاده متدین و باصفا بود. در كرمانشاه قدیم برادر ارشدش نزد تنها كسى كه ویولن زدن مىدانست تعلیم موسیقى مىدید، معلم برادر بارها توصیه كرد كه اجازه دهند به محمدعلى كوچك كه استعداد زیادى دارد تعلیم موسیقى داده شود ولى او كه پدر و مادر و خانواده خود را خیلى دوست مىداشت به احترام دستور پدر نپذیرفت؛ ولى با عشقى كه به موسیقى داشت از همان اوان نوجوانى به گردآورى صفحات موسیقى پرداخت. پس از فراغت از تحصیل در یكى از دستگاههاى دولتى مشغول به كار شد. او به كار خود كه خدمت به مردم بود هم عشق مىورزید و حدود سى سال با قدرت و صداقت و صمیمیت به كشور خود خدمت كرد. او در طول سنوات خدمت چندبار دچار سوانحى شد كه به جرأت مىتوان گفت قدرت روحى و اراده و عشقى كه به وطن داشت و دارد به صورت معجزهآسا شفا یافت. او داراى هشت فرزند است كه شش نفر آنها پس از خاتمه تحصیلات عالى به ثمر رسیدهاند و آرزوى او این است كه دو فرزند آخرش را هم به ثمر برساند. او در تمام مدت بمباران و موشكپرانى عراق، خانه خود را ترك نكرد. سال 1367 براى او سال خوبى نبود، مریضى و جراحى و سپس سكتهى مغزى... علت مریضى و سكته قابل ملاحظه است كه خارج از بحث این مقوله است. در شبانهروز بیست و دو ساعت كار مىكرد ولى پس از سكته با وجود گذشت 6 ماه هنوز قدرت كار خود را بازنیافته و از این جهت بسیار رنج مىبرد. او اتاق كار خود را بسیار دوست دارد. پس از سكته مدتى در بیمارستان بسترى بود كه در این مدت طرحهایى براى فرهنگ صوتى ایران تهیه نمود كه امیدوار است به اجرا درآید. یكى از این طرحها بازیافتن گوشههاى مفقوده موسیقى قدیم ایران است؛ او معتقد است براى این كار از مبناى موسیقى محلى خصوصاً موسیقى غرب ایران و مازندران و از بازمانده فرهنگ زرتشتیان پارسى مقیم هندوستان استفاده شود. این طرح با كمك چند نفر از اساتید موسیقى و علوم فیزیك و ریاضى اجرا مىگردد. تهیه طرحى بر اساس فركانسها پایه این خواهد بود. در گوشههایى از موسیقى ملى را كه از ارتفاعات دالاهو و مازندران تهیه نمود، بسیار باارزش مىداند. پس از انقراض سلسله ساسانى ارتفاعات صعبالعبور غرب و شمال كشور از دستبرد بیگانگان محفوظ ماند كه به عناوین مختلف و غیره سنتها و حتى زبان پاك و موسیقى تا حدود زیادى سالم باقى ماند و از جانبى دیگر ایرانیانى كه تاب تحمل تسلط اجنبى را نداشتند به هندوستان مهاجرت نمودند و سنتها و آئینها و موسیقى خود را نیز بدانجا منتقل نمودند. او مىخواهد با كمك اساتید و با استفاده از موسیقى غنى محلى ایران و موسیقى تقریبا پاك غرب و شمال كشور و آنچه كه به هندوستان منتقل شده، موسیقى را بر مبناى صحیح علمى و فنى استوار سازد كه ضمناً از مكتبسازى و چند دستگى و اظهارنظرهاى تعصبآمیز نجات دهد. او ادامهى حیات خود را اول به خواست خداوند، سپس مرهون عشق به وطن و فرهنگ آن و خانواده و مردم و دوستان خود مىداند. تنها سرگرمى او شنیدن موسیقى اصیل و سنتى ایران و مطالعه ادبیات و دیدار دوستان و آشنایان است.
تازه های تقویم
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}