کنستانتینوس گاوراس، فیلم‏ساز یونانی‌تبار فرانسوی در تاریخ سیزدهم فوریه سال ۱۹۳۳ میلادی به‏دنیا آمد. گاوراس، فعالیت‌های سیاسی خود را از کودکی آغاز کرد و آن را از پدر به ارث برد چرا که پدرش یک ارتشی یونانی بود که در برابر هجوم ارتش نازی مقاومت کرد ولی پس از اتمام جنگ، دولت یونان، گاوراس را به اتهام کمونیست بودن از کشور تبعید کرد. او در ابتدا تمایل داشت که به امریکا برود و در آنجا سینما بخواند. ولی به‏واسطه کمونیست بودن مک‏کارتیسم امریکا از پذیرش او سر باز زد. گاوراس به فرانسه رفت و در سوربن ادبیات خواند و به‏عنوان دستیار کارگردان با بسیاری از فیلم‏سازان فرانسوی همکاری نمود. او در اولین تجربه فیلم‏سازی خود در سال ۱۹۶۶م، از تکنیک‌های خاص کارگردانانی که دوست داشت نظیر رنوار استفاده کرد که بیش‏تر به تعریف داستان فیلم توجه کرد تا به دغدغه فرم. پس از حکومت نظامیان بر کشور گاوراس، وی تمرکز خود را بر وقایع کشور مادری‏اش قرار داد و فیلم سینمایی «زد» را در سال ۱۹۶۹م کارگردانی کرد. این فیلم اشاره به قتل گریگوری لمبراکیس نماینده چپ‌گرای پارلمان یونان دارد که در ۱۹۶۳م به‏وسیله نیروهای راست‌گرا در یونان صورت گرفت. از دیگر آثار مطرح سیاسی گاوراس، «اعتراف» (۱۹۷۰م) درباره زندان‌های پشت دیوار آهنین، «حکومت نظامی» (۱۹۷۳م) درباره مبارزات گروه‌های ضد امریکایی اروگوئه، «گمشده» (۱۹۸۲م) درمورد کودتای ژنرال پینوشه در شیلی، «هاناک» (۱۹۸۳م) درمورد جنایات اسرائیل، «جعبه موسیقی» (۱۹۸۹م) بر محور حضور جنایتکاران نازی در امریکا و «آمین» (۲۰۰۳م) درمورد روابط نازی‌ها با واتیکان؛ به‏شمار می‏روند که موجب شدند تا فیلم‌های کم‏تر سیاسی او از قبیل «شهر دیوانه» (۱۹۹۷م) چندان به چشم نیایند. فیلم «بهشت غرب» نام یکی از تازه‌ترین اثر کوستا گاوراس است چرا که بعد از ساخت فیلم «ساطور» در سال ۲۰۰۵م، فیلمی نساخته بود. محور اصلی فیلم «بهشت غرب» مسئله مهاجرت است. گاوراس که در فهرست افتخاراتش جوایز معتبری نظیر اسکار بهترین فیلم خارجی، جایزه هیأت داوران جشنواره فیلم کن، جایزه گلدن‏گلوب بهترین فیلم خارجی، خرس طلایی جشنواره فیلم برلین و... وجود دارد؛ اکنون بیش‏تر به فیلم‌های اجتماعی گرایش دارد. کنستانتینوس گاوراس در سال‌های دهه هشتاد در بخش مدیریت سینماتک فرانسه فعال شد و از ماه ژوئن ۲۰۰۷م، مدیریت کل سینماتک را به عهده گرفت.