محمد ( تحصیلات : دیپلم ، 28 ساله )

با عرض سلام
بنده زمینی در یکی از شهرستان ها داشته ام که بنا به شرایط خاص جسمی سالها نتوانستم به آنجا مراجعه کنم و بعد از چندین سال متوجه شدم که زمین طبق قانون زمین شهری ماده ۹ توسط دولت موات اعلام شده ، تصرف گردیده و در انجا ملکی ساخته و واگذار شده است.

وکیل گرفتم و شکایت کردم دوبار در دادگاه کارشناس 1 نفره و 3 نفره حکم را به نفع ما دادند ولی با تغییر دادگاه قاضی جدید بدون درنگ و مطالعه پرونده رای را به ضرر ما اعلام کرد!
بنده قصد داشتم شکایت را از راه های دیگر پیگیری کنم که وکیل اداره مذکور (طرف مقابل) عنوان کرد چون مالکیت شما برای ما اثبات شده شما دادخواست را پس گرفته و درخواست زمین کنید تا حد نصاب به شما واگذار شود.

لطفا در این موارد راهنمایی فرمایید:

- آیا من با قبول این حد نصاب متضرر می شوم؟ چون اطلاعی از قیمت و میزان آن ندارم

- این موضوع که 4 سال وقت دارم تا آنجا را بسازم چه؟ چون من به هیچ وجه امکان مالی چنین کاری را ندارم.

- آیا این زمین های را می توان بدون ساختن به فروش گذاشت؟!

با تشکر و سپاس از شما


مشاور (آقای سعید پور)

اگر رأي قطعي برحقي شما صادر گرديده مي توانيد با در دست داشتن اسناد و مدارک خود آن را به شهرداري براي تحويل زمين يا معوض آن بخواهيد در غير اين صورت مي توانيد به رأي صادره اعتراض نماييد. شما با قبول حد نصاب متضرر مي شويد چرا که شما مالک زمين مي باشيد شهرداري مکلف است يا زمين را به شما بازگردانده يا معوض آن که با زمين خود بايد برابر کند يا قيمت روز کارشناسي زمين را به شما پرداخت نمايد. مراد از ساختن ايجاد آثار تصرف است شما مي توانيد با محصور کردن زميني به وسيله ديوارکشي عنوان ساختن را بر آن زمين بار کنيد.