ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 33 ساله )

سلام.خانمی33ساله هستم که 5سال پیش عقد کردم.دوسال است که به دلیل رفتارهای همسرم از ادامه زندگی دلسرد شده بودم و از آن زمان تاکنون اجازه دیدار، پاسخ به تلفنش ، جواب به اظهارنامه هایش را نداده ام.مهریه را اجرا گذاشتم و دادگاه اقساطیش کرد . دارد میدهد.باکره هستم و از حق حبس استفاده میکنم.نفقه معوقه ایام عقد (سه سال اول زندگی که با هم مشکلی نداشتیم)را هم مطالبه کردم.شد حدود8ملیون که در تاریخ آذرماه93 (11ماه پیش)دادنامه صادر و به ایشان ابلاغ شد.در تاریختیرماه94(یعنی 4ماه قبل و 7ماه بعد از قطعی شدن حکم مجکومیت به پرداخت نفقه) برای صدور اجرائیه اقدام کردم که ایشان پش از ابلاغ شدن اجرائیه درخواست اعسار و تقسط داده که جلسه دادگاه افتاده برای آذرماه.درخواست طلاقی داده ام و خواستار صدور گواهی عدم امکان سازش شده ام.
الف)آیا با این تاریخ های ذکر شده در مورد نفقه ، میتوانم به دلیل عدم دادن نفقه طلاق بگیرم؟ایشان همیشه عنوان میکند که نیت دادن نفقه را دارد ولی به صورت قسطی ، 8ملیون 3ال را یکجا نمیتواند بدهد و عنوان میکند اگر سر زندگی مشترک برویم هم مشکلی بابت نفه دادن ندارد.اما بالاخره محکوم شد به دادن نفقه و با شرح فوق تاکنون ریالی نداده ولی باتوجه به زمان های ارائه شده فعلا درخواست اعسار و تقسیط داده. این شرایط برای طلاق گرفتنم محکمه پسند است؟
ب)در این دوسال چند اظهارنامه داده و جواب نداده ام . الزام به تمکینش هم بخاطر استفاده من از حق حبس رد شد. میتوانم به دلیل این که دوسال است بلاتکلیفم درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج کنم؟
ج)بهترین پیشنهاد شما برای این که از ایشان جدا شوم چیست؟ ایشان میگوید علاقه به خانم وزندگی اش دارد!چگونه عسر و حرج خود را ثابت کنم در صورتی که هیچ شرطی که درضمن عقد برای طلاق گرفتن زن وجود دارد را ظاهرا ایشان ندارد


مشاور (آقای سعید پور)

با توجه به مواردي که در سئوال به آن‌ها اشاره شده بعضي از محاکم آن موارد را عسر وحرج تلقي و مبادرت به صدور حکم طلاق مي‌نمايند و بعضي از محاکم بر اين عقيده نمي‌باشند در اين خصوص چون بين محاکم اختلاف در ميزان و کيفيت عسروحرج وجود دارد نمي‌توان نظر قاضي را عنوان نمود.