ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 32 ساله )

با سلام
همسرم حدود ده سال است که به مشکل روده دارد اما چندماه است که متوجه شده به عفونت کولیت روده مبتلا شده است. از انجایی که تمایلی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارد سه ماه است که تحت نظر طب سنتی بیمارستان ابن سیا مشهد قرار گرفته منتها دکتر بهشون پیشنهاد کولونوسکوپی را داده تا از بدخیم بودن یا خوش خیم بودن ان مطلع شود اما همسر من به خاطر ترس از سرطانی بودن حاضر به اینکار نیست.
2 سوال دارم
ایا کولونوسکوپی را انجام دهیم یا نه؟
ایا با توجه به درد تهوع و خونریزی که برای اولین بار دیروز در مدفوع شان دیده شد خطر ابتلا به سرطان روده هست یا نه
ضمنا طی این سه ماه درمان با طب سنتی وضع شان نسبت به قبل بهتر شده ولی چون در استرس زیادی هستند خیلی شرایط شان امیدوارکننده نیست
لطفا راهنمایی بفرمایید


مشاور (خانم دکتر محمدی زاده)

بجاي تمام نگراني‌هايتان يک کولونوسکوپي براي همسرتان کارگشاست. در بيماري که با خون در مدفوع مراجعه مي‌کند بدون انجام کولونوسکوپي هيچ تشخيص قطعي نمي‌تواند گذاشت. کولونوسکوپي دو مزيت مهم دارد: 1- راه تشخيص بيماريهاي کولون (روده‌ي‌ بزرگ) است. 2- اگر عامل خونريزي پوليپ باشد، حين کولونوسکوپي آن را برمي‌دارند و براي پاتولوژي هم مي‌فرستند يعني هم تشخيص است و هم درمان. خون در مدفوع فقط يک علتش سرطان است و علل مختلف ديگري مثل انواع کوليت‌ها دارد. يا پوليپ‌هاي روده‌ي بزرگ يا سندرم روده‌ي التهابي تحريک‌پذير که در افراد استرسي تشديد مي‌شود. با انجام کولونوسکوپي و تشخيص قطعي شما و همسرتان آرامشتان را باز مي‌يابيد.