ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

با سلام و عرض وقت بخیر
من یک قرار داد کار به صورت درصدی (30 درصد از هر کاری (قرارداد مشتریان شرکت) که به اینجانب ارجاع میشود) به مدت یک سال با شرکتی را امضا کرده بودم , قبل از آن هم یک قرار داد معمولی قانون کار با این شرکت داشتم که یک ماه مانده به اتمام آن, این قرار داد جدید را بستیم , در قرار داد اول از اینجانب سفته ای برای حسن انجام کار دریافت شده بود و ذکر شده بود که این سفته تا دو سال بعد از اتمام قرارداد , جهت عدم افشا اسرار در نزد شرکت باقی خواهد ماند , در قرار داد دوم (درصدی و دورکاری) همین سفته جهت حسن انجام کار در قرار داد نوشته شده بود و شرط دو سال و ... نداشت .
من حدود 3 تا 4 ماه بعد از اتمام قرار داد دوم با شرکت همکاری داشتم (بدون قرار داد کتبی) جهت حساب و کتاب و یافتن نفر جایگزین .
حال با شرکت به دو مشکل بر خورده ام
1- شرکت بعد از امضا قرار داد درصدی با من, قرار داد های خود با مشتریان را طوری تغییر داد (بدون اطلاع اینحانب و برخلاف قرار داد هایی کا قبلا بسته و به من نشان داده بود) که از هر کاری کمتر از 15 درصد کل قرار داد به من تعلق بگیرد (یعنی 50 درصد قراداد مشتریان را خودش بردارد و از 50 درصد بقیه -قراداد مشتریان- 30 درصد به من بدهد . درصورتی که کل کار به من محول شده بود ). با این حساب کل حقوق من مثلا باید بیش از 10 میلیون میشد که شرکت با این وضع معتقد است حساب من کمتر از 5 میلیون است.
2. بعد از اختلاف مالی و معطلی 4 ماه بعد از اتمام قرار داد , مجبور به ترک همکاری با شرکت شدم , حالا شرکت به استناد قرارداد اول و دوم , اظهارنامه ای به عنوان "عدم تحویل وظایف و کارهای محوله و وارد شدن خسارت مادی و معنوی به شرکت و مشتریان طرف تعهد شرکت" برای من فرستاده .
-سفته ها در قرارداد اول در دو جا مطرح شده (1. همکار متعد است یک فقره سفته به منظور حسن انجام تعهدات این قرارداد به مبلغ 150000000 ریال به عنوان وجه التزام قرارداد به کارفرماواگزار نماید - 2. همکار متعهد میشود تا دوسال با شرکت رقابت نکند و با مشتریا شرکت تعامل نداشته باشد و ... .. به این منظور ضمانت حسن انجام تعهدات تا دو سال پس از تسویه حساب با کارفرما نزد وی باقی خواهد ماند)با توجه به مطالب فوق در مورد اظهار نامه ی مربوط به سفته ها که دریافت کرده ام آیا حتما باید جوابیه ارسال کتم یا منتطر اقدامات شرکت باشم ؟ چون من به اداره کار شکایت کردم و حدود یک ماه دیگر وقت داده اند.-
آیا در مورد حق و حقوق خود (طبق مطالب فوق) میتوانم کاری کنم؟
و آیا شرکت با توجه به عدم تسویه (تقریبا 70 درصد باقی مانده) حساب با من (عدم پرداخت حقوق با توجه به اختلاف مالی و...) و اتمام زمان قرار داد میتواند سفته ها ( به خاطر ترک کار , عدم تحویل وظایف و ...) را به اجرا بگزارد ؟
آیا من میتوانم طبق این اظهارنامه ای که دریافت کرده ام ادعای خیانت در امانت کنم؟
با توجه به این که من در طول قرار داد درصدی با شرکت , با شرکت دیگری همکاری نداشتم و به صورت oncall بدون حضور در محل شرکت اما فول تایم , کار میکردم میتوانم طلب بیمه یک سال و 4 ماه را کنم؟
با تشکر


مشاور (محمد رضا کریم پور)

بزرگوار عزیز سلام 1 مطابق با قرارداد اگر 30 درصد برای شما در نظر گرفته شده کمتر از ان به هیچ وجه مورد قبول نیست و مطابق با قانون کار شما میتوانید ادعای خسارت بنمایید. 2. اگر شما بتوانید اثبات کنید که در 3 الی 4 ماه برای ان شرکت کار کرده اید بدون قرارداد. باز هم میتوانید در اداره کار شهرستان نسبت به ان شرکت شکایت کرده و برای ان 4 ماه حقوق مقرر اداره کار و بیمه درخواست کنید. 3. اگر در قرارداد شما از عدم بیمه کردن توسط کارفرما صحبتی به میان نیامده باشد در مورد بیمه هم میتوانید در اداره کار شکایت نمایید. 4. اگر واقعا شما موجبات خسارت مادی و معنوی برای شرکت فراهم نکرده باشید مطمئنا پس از اینکه رای دادگاه به نفع شما و برعلیه ایشان صادر شد می توانید ادعای کل خسارت را بنمایید. 5. اگر شرکت به هر دلیلی سفته را وصول کند شما میتوانید شکایت خیانت در امانت بنمایید.