ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

من یک مدتی هست دنبال همسر میگردم برای خودم و این موضوع هم توی خانواده وعید که اقوام هم جمع بودن مطرح میشد بین خاله ها و .... و دختر خالم هم حساسیت خاصی رو قضیه داشت و روز قبلی که قرار بود از شهرستان برگردیم (جایی که تقریبا تنها بودیم شروع به صحبت کرد و بدی های خانواده های همون شهرستانو میگفت که خوب نیستنو پدراشون معتاد هستنو و..... که اخر صحبتش یهو بصورت جدی گفت حالا مگه ما چمونه یعنی ما زشتیم وخوب منتظر جواب بود که من به منو من افتادم وچیزی نگفتم ) و متوجه شدم که علاقمند هست بهم . البته ظاهرش خوبه خوشگل هست ومن هم خوشم میاد ازش اما سبزست و حقیقت اینه من دنبال کیس دیگه ای با شرایط ظاهری متفاوت میگشتم مثلا اولویت ظاهریم سفید بودن بود .خلاصه با این صحبتش دلیل رفتارهای قبلیشو هم متوجه شدم والان موندم که اگه من دختر دیگه ای رو انتخاب کنم دختر خالم دچار مشکل بشه .مخصوصا با اون حساسیتی که روی قضیه داشت
البته میترسمم بگیرمش وبعدا پشیمون بشم
به نظر شما چیکار کنم کلا بی خیال صحبت وعلاقش بشم ؟

دختر خالم ۱۹ ۲۰ سالشه که تهران زندگی میکنن .ویه ازدواج ناموفق داشته که اونم توی عقد بهم خورده به خاطر اخلاق و اعتیاد طرفش وباهش هم رابطه ای نداشتن .


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم. برادر عزیز، همانطور که می دانید ازدواج یکی از مهمترین حوادث و رویدادهای زندگی است و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان دارد ، مضافاٌ بر اینکه اگر به نحو صحیح انجام پذیرد بسیاری از نیازهای انسان را اعم از نیازهای عاطفی و جنسی را تاْمین و باعث آرامش روحی انسان می شود بنابراین در عین حال که نباید در انتخاب همسر خیلی وسواس گونه عمل کرد اما دقت ،شناخت و اتخاذ تصمیم حساب شده و بالاخره انتخاب صحیح از شرایط ضروری یک ازدواج موفق است.
مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟
این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.
برادر گرامی! ظاهرا دختر خاله تان معیارهای انتخاب همسر را دارا است ولی از نظر شما رنگ پوست او زیبا نیست و به فکر موارد بهتر هستید، که این طبیعی است و انسان باشد همسرش را بپسندد؛ زیرا زیبایی یک امتیاز است به طورى که لازم است دختر و پسر یکدیگر را از نظر اندام و چهره و شکل ظاهرى دوست داشته باشند. مهم این نکته است که باید بین زشت بودن و زیبا نبودن فرق گذاشت .یعنی نباید با شخص زشت ازدواج کرد اما این که میزان زیبایی چقدر باشد به سلیقه افراد بستگی دارد زیرا ممکن است فردى در نظر کسى زیبا باشد و در نظر دیگرى زشت باشد.
مى‏ توان گفت زیبایى به اندازه ‏اى باید باشد که طرفین یکدیگر را بپسندند و جذابیت کافى براى همدیگر داشته باشند و متناسب با ویژگى‏ هاى خود، دیگرى را انتخاب کنند. به عبارت دیگر از نظر ظاهرى نیز باید کفو همدیگر باشند.
با تمام این حرف‌هایی که مطرح شد هر جوانی باید تلاش کند بهترین همسر را از هر لحاظ انتخاب کند و همسری را انتخاب نماید که علاوه بر زیبایی‌های درونی و معنوی از زیبایی ظاهری نیز برخوردار باشد.البته سیرت زیبا از صورت زیبا بهتر است.
در هر صورت حق انتخاب با شماست و می توانید او را انتخاب نکنید ولو اینکه او به شما علاقه مند باشد. این طبیعی است که در خیلی از موارد علاقه های یکطرفه به ثمر نرسد و قطعا دختر خاله شما نیز خود را آماده چنین وضعیتی نموده است. ضمن اینکه سن شما نیز با ایشان تناسب ندارد و اختلاف سن 10 سال واقعا زیاد است و تفاهم حاصل نخواهد شد.
در هر صورت اگر مجددا موضوع مطرح شد می توانید دلیل خود را برای ایشان بیان کنید ولی موضوع سبزه بودن را مطرح نکنید و تأکید خود را بر بحث سن  و اهمیت اختلاف سنی بگذارید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

آیا زیبایی ظاهری زن برای ازدواج مهم است؟ و اگر هست تا چه میزان؟