ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 20 ساله )

سلام یک ماه پیش خواستگاری برام اومد که من اصلا دوسش نداشتم و اصلا از طرزصحبت کردن و راه رفتن قیافه و خصوصیات اخلاقیش خوشم نمیومد وفوق العاده خسیس بود و من ردش کرد اینقدر ازاون اقا بدم میومد که همش تا یک هفته گریه میکردم و احساس میکردم بهم توهین شده که همچین ادمی اومده خواستگاریم ازبعد ازاون ماجرا یعنی دقیقا الان یک ماه هست من هیچ حسی به هیچ چیز ندارم و ارامش ندارم فک میکنم فقط مرگ میتونه ارومم کنه و اصلا چرا باید تو دنیایی زندگی کنم که هیچ کس دوسم نداره و کسایی که ازمن خوششون میاد ادمای زشت و غیرقابل تحملین وفک میکنم هیچ وقت کسی که طبق سلیقه منه نمیاد خواهانم نمیشه پس چه دلیلی داره زنده بمونم و زندگی کنم و ادمایی که با دیدنشون چندشم میشه بیان خواستگاریم و اعصابمو بیشتربهم بریزن


مشاور (احسان فدایی)

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.
خواهر محترم! درست است که ازدواج برای همه جوانان خصوصا خانمها از اهمیت خاصی برخوردار است و معمولا یک خانم دوست دارد با ازدواج و بعد مادر شدن به احساس آرامش و تکامل برسد، اما این مسئله نباید آنقدر بزرگ و مهم شود که تمام زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده و مثل یک ابر سیاه و تیره بر سراسر وجود و زندگی ما سایه بیندازد. ازدواج بخشی از زندگی ما انسانهاست نه همه آن. آیا عاقلانه است که به خاطر بخشی از زندگی همه آن را خراب کنیم؟ بنابراین در صورتی که به هر دری زدیم، ولی موفق به این کار نشدیم، نباید فکر کنیم نابود شده ایم. زندگی ما جنبه های دیگری هم دارد؛ کار، ورزش، هنر، تحصیل، فعالیتهای فرهنگی و مذهبی، تفریح و... که باید به آنها پرداخت و این مسأله را فراموش کرد تا زمینه آن فراهم شود. بنابراین توصیه ما این است که اگر یک خواستگار بد داشتید اولا زندگی را بر خود تیره و تار نبینید و ثانیا فکر نکنید بی ارزش هستید که چنین فردی به خواستگاری شما آمده زیرا به هر حال ممکن است افراد مختلفی برای خواستگاری بیایند و بروند بلکه آماده باشید افراد دیگری با شرایط بدتری هم از راه برسند ولی شما باید سعة صدر داشته باشید و صبور باشید نهایت نخواستید جواب شما منفی است. پس روحیه خود را نبازید و ناراحت نباشید.
اما در این وضعیت اگر قصد ازدواج دارید باید خودتان هم در جذب خواستگار خوب تلاش کنید و بیکار نباشید.
امیدوارم توجه به نکات زیر بتواند به شما کمک کند:
 
اولا مشکل شما آن قدر جدی و لاینحل نیست که شما فکر کنید همه درهای امید به روی شما بسته شده و در یک بن بست جدی قرار گرفته اید که نه راه به پیش دارد و نه راهی برای برگشت. ثانیا توجه داشته باشید که بزرگ جلوه دادن مشکل، منفی بافی، سوءظن و افکار پوچ انسان را مستأصل و مأیوس می کند و باعث تخریب روح و جسم انسان می شود و باید به طور جد از این وضعیت خود را نجات داد بنابراین روح خود را نیازارید و خودخوری و ناراحتی را کنار بگذارید و به فضل و رحمت بی منتهای خداوند امیدوار باشید چه بسا تأخیر در ازدواج حکمتی داشته و خداوند فرد مناسبتر و بهتری نصیب شما خواهد کرد. اما مشکل کجاست و چه چیز باعث تاخیر در ازدواج برخی دختران می شود؟ اطرافمان را که خوب نگاه کنیم دختران مجردی را می بینیم که آرزوی یک ازدواج سعادتمندانه و مومنانه را دارند و این انتظاری بجا و بحق است اما مشکل جائی بروز میکند که همین دختران با بعضی رفتارهایشان در این مسیر مانع ایجاد می کنند. در ادامه به چند نکته و توصیه کلیدی می پردازیم. قطعا تمام این موارد برای همه صدق نمی کند. اما از آنجا که ما در مورد بسیاری از مسایل زندگی شما بی اطلاعیم نکات زیر را مطرح می کنیم و این خود شما هستید که باید با دقت در آنها پاسخ مناسب را بیابید.
  • سعی کنید به اندازه دیده شوید. تصدیق می کنید که مردم که نمی توانند بیایند یکی یکی درب خانه ها را بزنند و دختران جوان دم بخت را جستجو کنند پس لازم است شما در محافل و مجامعی که در آن شأن و حرمتتان حفظ می شود به اندازه لازم حضور داشته باشید به ویژه در محافل مذهبی مثل مساجد و حسینیه ها. البته با نیت جلب رضایت خداوند نه صرفا جهت دیده شدن. این را گفتم چون بعضی از دختر خانم ها یا در کنج خانه با چیپس و پفک و تلویزیون و تلفن مشغولند یا برعکس دائما بدون رعایت شأن و منزلتشان در کوچه و خیابان و امثالهم مشغول جلوه نمائی هستند که در هر دو صورت مردم در موردشان قضاوت خوبی نخواهند داشت. پس برای حضور در اجتماع تعادل را حفظ کنید.
  • درست دیده شوید. حتما می دانید که ناپاک ترین پسران هم برای ازدواجشان به دنبال دخترانی پاک می گردند (که البته به استناد آیه 26 سوره مبارکه نور، خدای متعال مانع چنین ازدواجی می شود) لذا همچنان در انظار مردم عفیف و پاک حاضر شوید و در صورتیکه مانتوئی یا چادری هستید خواهشا کامل از این دو پوشش استفاده کنید چون معنی ندارد دختر خانمی چادر را مثل شنل به سر کند در حالیکه مانتوی قرمزش زیر آن جلوه نمائی کند یا موهایش از زیر چادر به وضوح در معرض دید نامحرم باشد یا دخترخانمی مانتو تنگ و کوتاه و بدن نما به تن کند یا روسری را آنچنان به سر کند که نیمی از موی سرش را بیشتر نپوشاند. اینها را گفتم که بگویم مردم از کیفیت پوشش شما در موردتان قضاوت می کنند.
  • مودب باشید. من که تابحال کسی را ندیده ام که معتقد باشد که کم ادب است اما حتما شما هم اطرافتان انسانهای مودب زیادی را دیده اید و از نوع کلام و برخوردشان لذت برده اید (آدمهای متملق را نمی گویم) در هر صورت هر چقدر بیشتر مراقب اعمال و گفتارتان باشید خصوصا اینکه تمرین کنید خوب و بجا و به اندازه سخن بگویید برایتان بهتر است حالا برای اینکه متوجه شوید که چقدر مودب هستید کافیست نگاهی به رفتار و گفتارتان با خانواده و اطرافیانتان بیاندازید.
  • سطح توقعاتتان خصوصا در مورد معیارهای فرعی مانند سطح تحصیلات طرف مقابل و یا شغل وی را اندکی پایین بیاورید و این مسئله که سطح توقعات شما پایین است را در جمع ها و مناسبتهای مختلف بیان کنید. همچنین مراقب باشید در انتخاب همسر کمال گرا نباشید و انتظار نداشته باشید که همسر آینده شما تمام ویژگی های یک انسان ایده آل را داشته باشد، چرا که گل بی خار خداست. سعی کنید در انتخاب همسر واقع نگر باشید و سطح توقعات خود را پایین بیاورید.
پس بنابراین فعالانه عمل کنید و خواستگار خوب را جذب کنید. ضمن اینکه بهتر است والدین شما قبل از ورود او به منزل و دیدن شما او را آنالیز مقدماتی کنند و اگر واقعا او مناسب شما نیست قبل از خواستگاری رد کنند و منتظر نظر شما نباشند.
موفق باشید

بیشتر بخوانید:
جذب و انتخاب در ازدواج