ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 39 ساله )

باسلام
من شوهرم اعتیاد داره و توخونه جلو بچه هامصرف میکنه وهمش خونه هست
لطفا کمک کنید چیکار کنم که خودش بدش بیاد و بزاره کنار
ممنون میشم کمک کنید


مشاور (خانم عقیقی)

با سلام. سپاس از اعتمادتون به راسخون
اعتیاد مسئله بزرگ بسیاری از خانواده هاست. اما مسئله ای قابل حل و درمان است. برای اینکه بتوانید به همسرتان کمک کنید ابتدا باید خودتان اطمینان داشته باشد که مسئله اعتیاد همسرتان یک بیماری است و می تواند درمان شود. باید این باور را در خودتان تقویت کنید که می توانید زندگی خودتان را نجات دهید . اینکه می گویید چکار کنید خودش بدش بیاید و بگذارد کنار حرف درستی نیست. شما در این میان نقش مهمی  دارید. اگر مطمئن و با اراده قدم بردارید موفق خواهید بود. بهتر است خودتان در مورد زندگی تان فکر کنید چیز هایی که احتمال اعتیاد همسرتان بوده است را شناسایی کنید. خلا های موجود را کشف کنید. چه چیزی در زندگی خودش یا زندگی مشترکتان کم بوده که موجب اعتیادش شده است. کشف این دلیل می تواند در روند درمانش به او کمک کند. می توانید از یک مشاور نیز در این زمینه کمک بگیرید.
سپس شما باید زمانی را برای حرف زدن با همسرتان انتخاب کنید. زمانی که او حال خوبی دارد و در شرایط نرمالی قرار دارد و می دانید که به حرف های شما گوش می دهد. با او در مورد مسئله اعتیادش حرف بزنید.از عواقبی که اعتیاد برای خانواده شما داشته است. البته در گفتگو با همسرتان با حالت سرزنش و تحقیر برخورد نکنید. با تمام احترمی که خاص یک انسان است با او صحبت کنید. 
با عصبانیت صحبت نکنید. من درک می کنم که ممکن است عصبانی و به هم ریخته باشید اما خود را کنترل کنید. اگر با عصبانیت صحبت کنید او حالت دفاعی و تهاجمی به خود میگیرد و صحبت هایتان نیمه کاره رها میشود. او را مسبب تمام گرفتاری های زندگی ندانید. نقش خود را هم در این قضیه بازگو کنید. بگویید حتما من هم کوتاهی کرده ام وشاید می توانستم به زندگی ت کمک کنم. و آمادگی خود را برای تغییر و بهتر شدن زندگی بگویید. و به او اطمینان دهید که در تمام مراحل همراهش خواهید بود.
در مورد بچه ها و آینده شان با او صحبت کنید. بگویید که وقتی که مواد مصرف می کنی چه احساس ناخوشایندی به شما و فرزندانتان دست می دهد.به او بگویید از اینکه روز به روز حالش بد تر میشود نگرانید.
آینده روشنی برای او ترسیم کنید و به اطمینان دهید که بعد از ترک خانواده و جامعه او را می پذیرد. قوی ترین انگیزه برای برگشت معتادن پذیرش جامعه است. انگیزه مهم و قوی برای ترک کردن برای او پیدا کنید. مثلا آینده بهتر بچه ها. آینده بهتر برای زندگی خودتان و ...
در نهایت تصمیم گیری را به او واگذار کنید. سعی کنید از یک مشاور خوب کمک بگیرید.
 موفق باشید.
 
بیشتر بخوانید:
نقش خانواده در ترک اعتیاد