ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

از خانوم امانی متشکرم راجب به پاسخ به سوالم اما خانوم امانی حداقل من از همسرم توقع دارم که در این امر طرفداری پدر و مادر را نکند و حداقل جلوی من نشان دهد که اون هم با من هم عقیده است اما پدرش نمیزاره بیاد مسافرت تنها و بهم دلداری بده و طرفداری نکنه


مشاور (خانم امانی)

مشاوره خانواده

با عرض سلام مجدد و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم!
این که شما بیان کردید از همسرتان توقع دارید که از شما طرفداری کند حتی در ظاهر ، بله به شما حق می دهم که این توقع را از همسر خود داشته باشید اما باید بگویم باید توقعات و انتطارات خود را با همسرتان در میان بگذارید مخصوصا در دوره عقدبستگی که دوره ایست برای شناخت بیشتر و بهتر است از همین ابتدای امر در این دوران قبل از به وجود آمدن ناراحتی و یا خدایی نکرده کینه نسبت به یکدیگر و خانواده ی یکدیگر ، این موارد را با یکدیگر در میان گذاشته و به نتایج واحدی دست یابید که این امر فقط با محبت به انجام میرسد و نه با لجاجت و به کرسی نشاندن حرف خود  و با بیان به نحوی که همسرتان احساس کند اجبارو خشونتی در آن وجود  دارد. در مورد شیوه بیان ناراحتی خود از این موضوع می توانید 4 گام را در پیش بگیرید: 1. جملات خود را با من شروع کنید و احساس خود را بیان کنید .2. اتفاقی که رخ داده است بدون قضاوت بیان کنید .3. پیشنهادی دهید که دوست دارید انجام شود.4. تاثیر پیشنهاد خود را بر ادامه رابطه بیان کنید. مثلا من ناراحتم از اینکه از به من این حرف را زدی و من فکر کردم از من طرفداری نشده است پیشنهاد می کنم لطفا در این شرایط این گونه عمل کنی و من بسیار خوشحال میشوم واحساس می کنم  که به من خیلی علاقه داری.  
برای زندگی آینده خود قوانینی با کمک یکدیگر تصویب کنید البته این قوانین باید منعطف باشد به این معنا که بسته به شرایط مختلف در آن ها تغییراتی ایجاد کنید.
کاری که از همسر خود می خواهید شما نیز نسبت به او ،آن را انجام دهید مثلا شما نیز از همسر خود در مقابل والدینتان طرفداری کنید تا لذت آن را احساس کند و اوهم به مرور زمان از شما یاد بگیرد و آن را انجام دهد
این که همسرتان نتوانسته است از شما دفاع کند و یا از والدین خود دفاع کرده است به حساب این نگذارید که مشکلی با شما دارد بلکه می توانید از دریچه ای دیگر به موضوع نگا ه کنید مثلا آن را به پای این بگذارید که  هنوز همسرتان مهارت های زناشویی مانند چگونگی قدرت دادن به همسر خود را نمی داند و برای آموزش مهارت ها می توانید هر دو در کلاس های آموزش مهارت های زندگی و یا آموزش خانواده که در اکثر مراکز مشاوره ،بهزیستی و ... برگزار می شود  ، شرکت نمایید و یا کتاب هایی برای ارتقای مهارت های ارتباطی و شیوه همسرداری بخوانید . مثلا می توانید کتابی با این موضوعات به او هدیه دهید و خودتان نیز کتاب ها را بخوانید تا طرف مقابل فکر نکند شما قصد تغییر او را دارید و در خود هیچ اشکالی نمی بینید.. مثلا بگویید این کتاب را خوانده ام خیلی مفید بود دوست داشتم  با خواندن آن روابطمان صمیمانه تر شود.
خیلی این مسئله را کش ندهید و با یکبار گفتن همسرتان پی به اشتباه خود برده است اما با تکرار چند باره و سرزنش او موجب لجبازی طرف مقابل می شوید و در کل به هر رفتاری چه خوب و چه بد ،خیلی توجه شود آن عمل بیشتر تکرار می شود مانند اینکه ذره بین روی چیزی بگیریم موجب بزرگتر شدن آن می شود با توجه بیش از حد به کاری نیز آن را بزرگ تر می کنیم. بنابراین بهتر است بیشتر بر نقاط مثبت رابطه خود توجه کنید و آنها را به همسر خود یادآوری کنید.
امیدوارم راهنمایی بنده بتواند راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای ارتباط مؤثر با همسر