ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 33 ساله )

سلام من با همسرم به مشکل خوردم ایشون میگه من زیاد یک مساله رو کش میدم و گیر میدم و به همین دلیل زیاد دوست نداره من خیلی باهاش صحبت کنم وقتی مساله ای پیش میاد سریع با یه عذرخواهیه الکی بهم میفهمونه که دیگه حرف نزنم من ولی دوست دارم باهاش صحبت کنم و بهم گوش بده ولی انگار دلش نمیخواد و این منو ناراحت میکنه بهش میگم نمیخوام کش بدم یا گیر بدم فقط دارم باهات حرف میزنم اما بی فایده است توجه نمیکنه مثلا من اگه بگم این گلها چه قشنگه نظره تو چیه میگه خوبه قشنگه حتی اگه نظرش مخالفم باشه نمیگه هیچ حرفی نمیتونم باهاش بزنم


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
همانطور که می دانید برای رسیدن به یک نقطه صحیح در تصمیم گیری مخصوصا در مورد اختلافات خانوادگی نیاز است تا جزییات و علل و رفتارها و واکنش ها و برخورد اطرافیان و... دانسته شود. اینکه همسرتان تمایلی به ادامه دادن به بحث در مورد یک سری مسائل را ندارد دو حالت می تواند داشته باشد: یکی اینکه به اشتباه خود پی برده باشد و قصد جبران داشته باشد  و او فردی است که اصلا اهل اختلاف  و بحث نیست و اشتباهش را پذیرفته باشد. دومین احتمال این است که او نسبت به خیلی از مسائل بی خیال است و شاید برای او اهمیت ندارد و فقط برای قانع کردن شما عذر خواهی می کند. به هر حال همسر شما بر خلاف خیلی از مردان که تمایل به ادامه دادن بحث  و تعارض دارند خیلی زود موضوع را مختومه اعلام می کند و دوست ندارد در مورد آن صحبت کند. البته مقداری از این موضوع نیز به ماهیت مردانگی ایشان بر می گردد زیرا اکثر مردان عادت به صحبت کردن زیاد یا بحث کرد پیرامون عده ای از مسائل را ندارند برخلاف زنان که از قوة تکلم بالایی برخورداند. نکته دیگر این که مساله اختلافات خانوادگى با کیفیت و درجات متفاوت در بسیارى از خانواده‏ها وجود دارد. به عبارت دیگر حتى با بکارگیرى بهترین شیوه ‏ها هم نمى‏توان انتظار داشت که ظرف چند روز یا چند هفته به نتیجه رسید. بلکه چه بسا حداقل یکسال زمان لازم باشد تا تدریجا با اجراى دقیق برنامه ‏هاى ارائه شده بتوان مشکل را حل نموده و یا به حداقل ممکن رساند. خواهر گرامی؛ چنانچه مشکلاتى در زندگى زناشویى براى انسان پیش بیاید مخصوصا اگر این مشکل و خطا از ناحیه همسر انسان باشد
اولاً: تا جایى که مقدور است انسان باید چشم پوشى، عفو و گذشت نماید.
ثانیا: مشکلات را با ایجاد فضاى محبت‏آمیز و گرم به صورت روشن، صریح و شفاف با همسرش در میان گذارد که این کار اگر در اولین فرصت مناسب صورت بگیرد بهتر است. فایده این کار آن است که اگر خطایى از هر کسى صادر شده باشد با این صحبت کردن در فضاى آرام روشن مى‏شود و بعد از روشن شدن مطلب باید سعى شود که آن مسأله دیگر تکرار نشود چرا که تکرار آن باعث از هم پاشیده شدن زندگى مشترک مى‏شود.
ثالثا: اگر همسرتان خیلی زود از کنار برخی از ماجراها گذر می کند و فکر می کنید این موضوعات نیاز به تحلیل دارد قاطعانه و با حفظ احترام از او بخواهید در مورد آن صحبت نماید و توضیحاش را ارائه کند شاید اصلا خطایی از جانب او نبوده است.
نکته‏ دیگر این است که به خاطر مسائل کوچک موقعی که باعث اختلال در روند طبیعى زندگى شما نشود زندگى را براى خود و همسرتان تلخ نکنید و اعصاب خودتان و همسر گرامیتان را خراب ننمایید همانطور که بالا اشاره کردیم زندگى با عفو و گذشت شیرین ‏تر مى ‏شود و موارد اختلاف را با گفتگوى همراه با صداقت و در محیط گرم و صمیمى با بحث و بررسى دوستانه حل کنید.
ضمن اینکه عذر خواهی همسرتان از شما یکی از امتیازات بزرگ ایشان محسوب می شود ولی این عذرخواهی را باید به واقعیت نزدیک کنید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

راه هایی ساده برای حل تعارض ها