ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 21 ساله )

سلام خسته نباشید من قصد ازدواج دارم شغلمم هم دکوراسیون داخلی دارم وهم برق کار ساختمان دیگران بابت ازدواج میکن داماد نشی که بدبخت مشی بیچاره مشی باخرج های حالا من موندم چکار کنم توکل کردم به خدا حالا بهم بگین چگار کنم


مشاور (احسان فدایی)

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.
ازدواج و همسر گزینی نیازی فطری و غریزی است که در نهاد هر انسانی گذاشته شده و عاملی برای بقای نسل انسان است. هر انسانی دوست دارد در سنین جوانی به جنس مخالفش عشق بورزد و توسط او دوست داشته شود و نیازهای عاطفی و جنسی اش را از طریق او ارضا کند. این نیازی طبیعی است و اسلام هم به آن ارزش قائل است و راه صحیح ارضای این نیاز را هم مشخص کرده است که ازدواج می باشد. خیلی اوقات تربیت های غلط خانوادگی و محیطی که فرد در آن بزرگ می شود یا آموزش هایی نادرستی که می بیند ممکن است این نیاز فطری و غریزی را کم رنگ کند ولی هیچ گاه نمی تواند باعث محو آن شود و هر کس در درون خود این نیاز را احساس می کند، هر چند رفتارهای بیرونی اش خلاف آن را نشان دهد.  انتخاب همسر یکی از مهمترین اتفاقات زندگی ماست و برای اینکه فرد ازدواج موفقی داشته باشد باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد تا بعدها از انتخاب خود پشیمان نشود. کسی که می‌خواهد ازدواج کند، ابتدا باید ببیند آمادگی و موقعیت آن را دارد یا نه؛ سپس در مورد ویژگی های همسر آینده‌اش فکر کند و معیارهای اصلی را کشف کند؛ در مرحله سوم باید بکوشد تا افرادی را در نظر بگیرد که بهترین و بیشترین معیار همسر خوب را دارا هستند. پس از این مراحل باید رضایت خانواده ها هم برای ازدواج جلب شود، چون ازدواجی که از رضایت و حمایت خانواده ها برخوردار نباشد ازدواج موفقی نخواهد بود و دختر و پسر با کمبودی در زندگی خود مواجه می شوند که تا آخر عمر با هیچ چیز دیگر جبران نمی شود. این مراحل، از اصول اساسی ازدواج هستند و باید رعایت شوند تا بعدها پشیمانی به بار نیاید. نکته مهم این است که برای عقلانی عمل کردن در ازدواج ابتدا باید ملاکهایی داشت و بر اساس آن ملاکها دست به انتخاب زد، نه اینکه ابتدا به شخصی علاقمند شد و بعد از آن، به چیزهای دیگر مانند اینکه او ملاکهای مورد نظر را دارد یا خیر، فکر کرد. چون علایق و احساسات بر شناخت های ما تاثیر می­گذارند و اجازه نمی دهند، ما واقعیت را آنگونه که هست ببینیم. باید عاقلانه ازدواج کرد و عاشقانه زندگی کرد. افرادی که اینگونه عمل کنند و با چشمانی باز ازدواج کنند، زندگی سالم و شادابی خواهند داشت. برادر گرامی در مورد آنچه دیگران گفته اند باید عرض نماییم اگر در همین شرایط کاری که دارید و ارادة قوی ای که داری بتوانید برنامه ریزی درستی بنمایید و همسر متناسب با خودتان از لحاظ اقتصادی انتخاب نمایید خیلی بعید است به مشکل برخورد کنید. بله درست است در ازدواج علاوه بر بلوغ جسمانی، روانی و اجتماعی، تمکن و قدرت اقتصادی نیز لازم است. یعنی مردی که می خواهد ازدواج کند، باید دارای حداقل امکانات مالی و نیز شغل و درآمدی برای تشکیل خانواده باشد؛ در غیر این صورت نباید اقدام به ازدواج کند. اما اگر توان کار کردن و امکان یافتن شغل مناسبی را دارد و می تواند حداقل امکانات زندگی را، (ولو اینکه مجبور شود بعضی از مخارج غیر ضروری را نادیده بگیرد) فراهم کند، باید بر خدا توکل کند و اقدام به ازدواج کند که خداوند وعده یاری و کمک به او داده است. (سوره نور: آیه 32 و 33 )
همچنین در روایتی آمده است که اگر کسی حداقل امکانات ازدواج را دارد ولی به خاطر ترس از اینکه شاید نتواند بار اقتصادی زندگی را بر دوش کشد، ازدواج نکند، بر خدا بدگمان شده و قدرت خدا را دست کم گرفته است. علاوه بر اینکه هر جوان پاک و مؤمنی چون شما اگر بخواهد در این اوضاع و احوال جامعه که بی بندوباری و تهاجم فرهنگی دشمن از هر سو جوانان پاک ما را هدف گرفته، سالم زندگی کند و آلوده به گناه نشود، هر چه زودتر باید ازدواج کند و خود را در سنگر آن قرار دهد که در روایات زیادی آمده است: هر گاه جوانی ازدواج کند نیمی از ایمانش را حفظ کرده است. برادر گرامی؛ اگر تشخیص داده اید که ازدواج برای شما واجب است یعنی در صورت ازدواج نکردن به حرام می افتید در صورت امکان باید ازدواج نمایید و درآمد و شغل نباید مانع این کار باشد زیرا خداوند خودش در قرآن سوره نور آیه 32 فرموده در صورتی که ازدواج نمایید خداوند شما را از فضل و کرمش بی نیاز می کند و این چیزی است که به تجربه ثابت شده که بسیاری از افراد بعد از ازدواج هم شغل پیدا کرده اند و هم خداوند مخارج آنها را تأمین کرده است. البته سعی کنید ایمان و خلوص خود را تقویت کنید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

مسائل اساسی قبل از ازدواج