ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 31 ساله )

سلام و خسته نباشید. از طریق اینترنت با هم آشنا شدیم و بعد از ۲ سال آشنایی که مدام با هم دعوا میکردیم و بر سر خیلی از مسایل و رسم و رسومات اختلاف نظر داشتیم چون فرهنگمان با هم جور نبود . با هم اختلاف داشتیم ولی با اصرار همسرم بالاخره ازدواج کردیم. خانواده همسرم بیش از حد در زندگیمان دخالت میکردند و الان هم میکنند و سنگ جلوی پای ما می اندازند. همیشه با من سر ناسازگاری دارن و ارزشی برای من قایل نیستند و تا جایی که بشه سرکوفت و توهین هم میکنند به من اما من همیشه احترامشان رو داشتم. درسته منم اخلاقم یکم تند هست و عصبی بشم ناسزا میگم اما تو دلم چیزی نیست. بعد ازدواج هم چند بار تا حدی با همسرم دعوا کردیم که تا بحث طلاق هم رفتیم اما ایشون چون زبانشان نیش دار بود خودشون متوجه اشتباه شدند و مانع طلاق و طلاق کشی شده اند.همیشه هرچی خریدم از نوع برین بوده البته در وسع خودم اما همسرم شاکی بود. در مورد خونه هم خانواده همسرم گفتند به جلی جهیزیه کمک میکنیم یه خونه بخرین که نصف مبلغ خونه رو من دادم و نصف مبلغ یعنی ۵۰ میلیون هم خانواده همسرم که ۳ دنگ به نام من شد و ۳ دنگ به نام همسرم. در مورد وسایل منزل هم چند قلم مایحتاج ضروری مثل یخچال و گاز و لباسشویی و فرش رو خانواده همسرم دادن و بقیه چیزها مثل تخت و مبل و لوستر و خرج های داخلی منزل تا حدود ۴ میلیون و ... رو خودم تهیه کردم. اما الان که نزدیک مراسم جشن هست بازم با هم اختلاف داریم بر سر برخی مسایل که گیر میده و ناراحتم میکنه مثل رفتن به آرایشگاه آنچنانی و کلاس رقص و دعوت نکردن فامیل های من به مراسم ها و ... تا اینکه دیروز یه حرفی زد که دیگه نمیتونم تحملش کنم! اینجوری شد که من داشتم با گوشیم بازی میکردم برگشت به من گفت تو منو میخوای چیکار، من برات خونه خریدم دیگه... منم دیوونه شدم تا مرز خودکشی رفتم. دیگه واقعا ازش متنفرم. به نظر شما چیکار کنم. یک هفته بیشتر به عروسی نمونه و حتی کارت های عروسی رو پخش کردیم. اصلا درکم نمیکنه بهم فهش میده البته منم عصبی بشم فهش میدم اما اون عصبیم میکنه، من همیشه سعی میکنم با زبون خوش باهاش بحرفم و قانعش بکنم اما بازم بر میگردد سر خونه اول و گریه و زاری و...
لطفا راهنماییم کنین دیگه خسته شدم


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم. خوب می‌دانیم که ممکن است با برخوردهایی از سوی همسرتان مواجه باشید که توجیه مناسبی برای آن نیابید و باعث رنجش خاطرتان گردد؛ امّا اگر به دقّت بنگرید، درخواهید یافت شما تنها فردى نیستید که با این مسائل در خانواده خود به ویژه در دوران آغازین زندگی مشترک مواجه هستید؛ متأسفانه بسیاری از مسأله مشابه شما رنج می­برند؛ لذا آن را به عنوان یک مسأله ببینید نه یک معضل و مشکل لاینحل که بخواهید در مقابل آن کم بیاورید. اکنون فاصله ای تا شروع زندگی مشترک ندارید و هنوز هم برخی از مسائل بین شما و همسرتان حل نشده و موجب تعارضات زیادی شده است. این مسائل شیرینی دوران عقد شما را از بین برده ولی سؤال ما این است که چرا الان به فکر اصلاح این وضعیت افتاده اید و چرا زودتر از این مسائل خود را اصلاح نکردید؟ اصلا در این دوران مشاوره نیز رفته اید؟ این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است که اگر ما با همسرمان در دوران عقد اختلاف داریم آیا باید آن را ادامه دهیم یا برای حل آن به مشاور خانواده و ازدواج مراجعه و از نزدیک اختلافات و علل آن را بررسی نماییم. برادر گرامی! برخی از مشاوران دوران عقد را به برزخ زن و شوهر تشبیه می کنند، چراکه زن و مرد نه به صورت کامل مستقل شده اند تا شرایط و قوانین زندگی مشترک بر روابط آنان حاکم باشد و نه اینکه مجرد هستند تا احساس رهایی و بی مسئولیتی دوران مجردی را داشته باشند، از اینرو برخی از رفتارهای زن و مرد مقتضای این دوران است و پس از سپری شدن این دوران و تشکیل زندگی مشترک خود به خود حل می شود. در ضمن از آنجا که دختر و پسر در ابتدای راه تشکیل زندگی مشترک هستند، هنوز در فضای دوران مجردی هستند و با بسیاری از وظایف یک فرد متاهل آشنا نیستند و به همین دلیل ممکن است در برخی مواقع رفتارهایی از زن و مرد سر بزند که موجب آزردگی شریک زندگی آنان شود.
 تجربه نشان داده است زوج های جوان در دوران عقدشان به خاطر عدم آشنایی با روحیات و اخلاقیات همدیگر و اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها در مسائل جزئی زندگی دچار تنش می شوند. کمال خواهی، مطلق نگری و ایده آل گرایی آنها اگر به همراه حلم و بردباری و سعه صدر نباشد شیرینی دوران نامزدی را به تلخی تبدیل می کنند.
البته اختلاف نظر و عقیده در ابتدای زندگی برای دختر و پسری که از خانواده های مختلف و روحیات متفاوت برخوردارند زیاد دور از انتظار نیست و مشکل مهمی نیست، به شرطی که زود حل شود و طولانی یا مکرر نشود. زیرا ازدواج چون نهال نوپایی است که اگر در معرض مداوم طوفان اختلاف و درگیری ها قرار گیرد امکان شکسته شدن دارد. پس باید هوشیار باشند و اجازه ندهند مسائل جزئی و سطحی خللی در زندگی آنها ایجاد کند.
در هر زندگی تا حدودی اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد. این اختلاف ها علل مختلفی دارد مثل سوء تفاهم، عدم آشنایی زن با روحیات مردانه و نیز عدم آشنایی مرد با ویژگی ها و روحیه های زنانه، پیشگویی عجولانه، ذهن خوانی، عدم روحیه گذشت، توجه به دخالت های دیگران و ... . به هر حال اختلاف تا حدی طبیعی است اما آنچه مهم است این است که این تنش ها و اصطکاک ها باید سریع حل و فصل شود. گاهی انباشته شدن همین کدورت ها باعث کینه و نفرت می گردد.
سؤال: در این یک هفته باقیمانده از دوران عقد چه چیزهایی می تواند به ما کمک کند تا مشکلات ارتباطی را زودتر حل کنیم؟
جواب: اولین و مهمترین راهکار مراجعه به روانشناس و مشاور مسائل خانواده و بررسی وضعیت روابط است.
پس از آن نیز برخی از عواملی که می تواند به ما کمک کند از این قرارند:
1-گذشت: روحیه گذشت در روابط بسیار مهم است چون هسته اصلی تفاهم را گذشت و صداقت و صمیمیت تشکیل می دهد. گذشت اگرچه برای لحظاتی اولیه بسیار تلخ و سخت است. اما اگر با کمی تحمل و صبر همراه گردد، میوه ای شیرین، همدلی و تفاهم، به بار خواهد آورد. گاهی کوتاه نیامدن ها و به رخ کشیدن حق ها باعث شکاف بین روابط همسران می شود و گذشت و پاسخ خوب دادن به رفتارهای بد منشاء تفاهم می گردد.
2- پرهیز از بگو مگو های بیجا: بگو مگو کردن ها آتشی است که اگر به ساختمان روابط همسران بیفتد باعث ویرانی آن می شود. برخی گمان می کنند راه حل مشکلات بین فردی این است که انسان کم نیاورد و اگر حرفی شنید که برایش سنگین بود، ده برابر آن را پاسخ دهد. این کار نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه شعله خشم و نفرت را زیادتر می کند. در روایت داریم بگو مگو ریشة فتنه ها، اختلاف ها و کدورت هاست.
3- ذهن خوانی نکنیم: از جمله چیزهایی که می تواند باعث افکار منفی و پس از آن اختلافات بین فردی و زناشویی شود ذهن خوانی است. ذهن خوانی یعنی این که انسان بدون این که از طرف مقابل چیزی بشنود و دلیل کارش را بپرسد خودش علت یابی کند. وقتی ذهن خوانی تکرار می گردد، باعث نفرت و شدت اختلاف می شود. شما نیز نباید ذهن خوانی و یا پیشگویی عجولانه کنید.
4- مذاکره صمیمانه: یکی از بهترین شیوه های حل مشکل گفتگو و مذاکره صمیمانه است. این شیوه بر اساس احترام متقابل و گفتگوهای دوستانه در اوقاتی که از نظر عاطفی به هم نزدیک تر هستیدشکل می گیرد. در این گفتگو ها که به دور از محکوم کردن ها و پیش داوری ها و بگومگو و جدال است، طرفین ابتدا اصل علاقه به همدیگر را با زبان کلامی و غیر کلامی ابراز می دارند و سپس دربارة مشکل و راه حل های آن سخن می گویند. وقتی فردی متوجه شود که طرف مقابل از صمیم دل او را دوست دارد، سعی می کند او نیز در رفتار و گفتارش این عشق را مبادله کند و از چیزهایی که باعث ضربه زدن به این رابطه است دوری کند. در مذاکره دوستانه، طرفین با نرمی و احترام و به تدریج انتظارات و خواسته ها، دلواپسی ها و نگرانی های خود را مطرح می سازند. آگاهی دو طرف از این امر باعث شفاف سازی در روابط می گردد و پس از آن با کمک واسطه های امین و مشاوران امر ازدواج و خانواده و مطالعه به دنبال راه حل های منطقی بر می آیند.
تذکر: در شروع گفتگو باید دید که زمینه برای ادامه بحث مناسب است یا نه. و هر جا بحث به بگومگو تبدیل شد بحث باید عوض شود.
6- در مورد اختلافات دوران عقد زن و شوهر باید سعی کنند فرد مقابل را درک کنند و از نگاه او به مسائل نگاه کنند. در موارد بروز مشکل آنها باید از نگاه همسر به مسئله نگاه کنند و ببینند او چه نظری دارد و در چه موقعیتی قرار دارد.
 7-زن و شوهر در دوران عقد باید سعی کنند از لجبازی خودداری کنند زیرا در این صورت نه تنها فرد مقابل بلکه خودشان نیز عذاب روحی خواهند داشت.
8- آنها باید سعی کنند عقاید و سلایق هم را بشناسند و بدانند که مثلا همسرشان چقدر روی این مسئله حساس است و مسائلی که خیلی روی آنها حساس است را رعایت کنند. اگر یکی از زن و شوهر این کار را انجام دهند طبیعتا فرد مقابل نیز همین همکاری را با همسرش خواهد داشت.
9- زوجین باید سعی کنند که انتقاد پذیر باشند و عیبها و کاستی های خود را بپذیرند و صادقانه زندگی کنند.
در پایان توصیه می کنیم موقع صحبت با همسرتان عصبی نشوید و بیشتر سعی کنید کلام او را بفهمید و دغدغه ی همسرتان را درک نمایید تا او نیز احساس خوبی نسبت به شما پیدا کند.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

مهارت سخن گفتن هنگام حل تعارضات بین فردی