ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

با سلام خدمت شما

بنده با همسرم درباره اینکه من نیاز اولیه ام گفتگو و لحن کلامه خوبه مشکل دارم

بارها به ایشان گفتم که مثلا با چه لحنی با من صحبت کنید یا مثلا چطوری لو سم کنیو یا مثلا احساساتمو موقعی که بهم توجه میکنه خیلی واضح میگم که مثلا چقد خوشحال و پرانرژی میشم باهام حرف میزنی یا وقت میذاری برام.
ولی زود یادش میره
وقتی مثلا مریض هستم انتظار دارم که لوسم کنه. نازمو بکشه غر میزنه سرم و،،،

بعد که من ناراحت میشم خیلی سرزنشم میکنه میگه بشکنه این دست نمک نداره و تو خیلی حساسی برو خودتو عوض کن و قوی کن مگه اینجا محیط ازمایشگاهیه و ،،، بعد بهش میگم خب بیا یبار اساسی روش وقت بذاریم منکه میگم چطوری باهام برخورد کن تو چه مواقعی حتما نیازمه دیگه
بعد کلافه میشه و کاری از پیش نمیره و میگه اگر بهت محبت اونطوری کنم تو پرو میشی

نمیدونم چطوری برخورد کنم حتی یکبار هم روششو عوض نمیکنه
من دوسش دارم اونم ادعا داره دوستم داره

من همیشه وقتی مشکلی پیش میاد بهش میگم بیا گفتگوی درست کنیم و نیاز های اولیه مو نو بشناسیم حتی شده مشاور بریم ولی در عمل نمیبینم وقتی برای این موضوعات بذاره

خیلی غمگینم نمیدونم چکار کنم

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید


مشاور (خانم قربانی)

 سلام دوست عزیز
بابت انتخاب سایت راسخون و اینکه مسئله ت رو خوب شرح دادی ازت متشکرم. دقت نظر شما نشان از لطافت، توجه و تمرکزویژه و ظرافت های روحیه زنانه ی شماست. خیلی خوبه که روحیات ،حساسیات و توقعات تون رو میشناسید. تبریک میگم بابت این خودآگاهی. گفتگوی مثبت لازمه ارتباط زوجینی بوده و زمینه ساز رفع محل مسائل. زن و مرد نیازهایی دارند که در چارچوب خانواده باید تامین بشه و لازمه قبل از ازدواج به شناخت این نیازها و همچنین روحیات خاص طرف مقابل پرداخته بشه. شما تلاش کردید در بستر گفتگو ،نیازهاتون رو به طور صریح و با مثال برای همسرتون روشن کنید اما متاسفانه همسرتون ظاهرا در برآورده کردنش چندان موفق نبودند.
در اینجا به چندتا نکته باید توجه کنیم:
1. گفتگوی مثبت لازمه یک ارتباط موفق هست. بیان احساس یکی از اصول ده گانه ارتباطه که شما انجام دادید،اما ایا این بیان احساس،در چارچوب و قالب درست هم ارائه شده؟! مثلا استفاده نکردن از واژه "تو" و بیان توقع آمیز و جلوگیری از جبهه گرفتن طرف مقابل و...(مراجعه شود به کتاب گفتگوی همسران)
2. شنیدن توقعات طرف مقابل و اهمیت ارزش گذاری به انها به اندازه نیازهای خود
3. به تعادل رساندن نیازها و عدم کمالگرایی، و بررسی ظرفیت های طرفین جهت براورده کردن نیازها،حقوق و تکالیف. نمیشه در مسیر ارتباطی،محدودیت ها رو لحاظ نکرد و انتظار داشت که بی هیچ چون و چرایی همه خواسته های ما (حتی به حق ) براورده بشه و این امر کاملا طبیعیه
4. توجه به تفاوتهای زن و مرد؛ و در نظر گرفتن تعاریف متفاوت در دوجنس برای واژه ها و عناوین مشترک. مثلا زنها با واژه هایی مثل دوست داشتن و..،هدیه،صحبت و.. نشون میدن و مردها با رسیدگی به امور منزل و کارهای خانم،محبت و علاقه شون رو ابراز میکنن. مردها در ابراز کلامی قوی نیستن و چون کمتر هم آموزش میبینن،استفاده از واژه های محبت امیز و موردانتظار خانمها ضعیف عمل میکنن. و در صورت دانایی هم،به سختی میتونن از واژه ها استفاده کنند و گاها گارد هم میگیرند و لجباز هم میشن. و تازه ناراجت هم هستن که زنها همش از اونها توقع زیاد دارن و محبت هاو خدمات مردها نادیده گرفته میشه.
در پیامتون ،شماهم دقیقا به این نکته اشاره داشتید و گفتید که همسرتون سرزنش میکنه و میگه دستم نمک نداره و...
باتوجه به نکات ذکر شده و اقداماتی که داشتید و نتایج اون، چند توصیه میکنم ان شاءالله که راهگشا باشه.
1. از این به بعد معکوس عمل کنید. یعنی بجای اینکه از تقاضا ها،توقعات و نیازمندی های خودت سخن بگی، و تقاضای رفتن به مشاوره و اصولی عمل کردن داشته باشی، سکوت کن و به طور عملی و طبق اصول سعی در براورده کردن نیازهای مردانه و انجام نقش زنانه داشته باشید و در واقع بجای تئوری،وارد وادی عمل شوید.(توجه: این تغییر موضع شما بمعنای نادیده گرفتن حقوق شما نیست) موفقیت شما در این مرحله باعث میشود که همسرتون نسبت به شما،حس بهتری داشته باشه، و چون گله و شکایت و دستوردادن های شما،حذف شده و در واقع کمتر غر میزنید،تمایل بیشتری به صحبت کردن با شما خواهد داشت؛ همچنین اثر بعدیش این خواهد بود که به دلیل تغییر رفتار مطمئنا به دنبال پاسخ به چرایی ان خواهد بود و کنجکاوانه جستجو خواهد کرد، و در این وقت است که شما میتوانید با زیرکی زنانه ، این وضعیت خوشایند رو نتیجه مراجعه به مشاور و رعایت نقش و نیاز زن و مرد معرفی کنید. این رفتار عملی و تجربه مطلوب بهترین هدایتگر همسر شما به اهداف شما خواهد بود.
2. در هر حالت دست از غر زدن بردارید و عدم تمایل مردان به صحبت و دوری از زنان از پیامدهای غرزدن است.
3. همسرتان را همانگونه که هست بپذیرید. بیاد داشته باشید او را همین گونه که هست انتخاب کردید. منطورم تلاش نکردن و یا نادیده گرفتن نیازهایتان نیست. بلکه مبخوام بگم تا افراد خودشون نخوان نمیشه اونها رو تغییر داد و گاها افراد حتی اگر بخوان تغییر کنن،حتما انچه شما میخواهید نخواهد شد. مهم اینه که مسیر رو پیدا کنید و همسرتون این لزوم رو خودش حس کنه و در این راستا و بدای نشان دادن محبت و علاقه ش،تلاش کنه. نتیجه گرا نبوده و صددرصد را جستجو نکنید.نگاه و روش مردانه راهم در نظر بگیرید.اخلاق و رفتارهای آدمی یک روزه شکل نگرفته که در زمان کوتاه بشه تغییر داد. پس لازمه همسرتون رو دوست داشته باشید و تلاشهای هر چند کوچک و مردانه او را ببینید و قدردانی کنید. کاهش توقعات شما و تحسین تلاشهای همسرتون، بهترین تقویت کننده روابط شما خواهد بود و مقدمه ای برای تقویت رفتارهای مثبت بعدی.
4. حتما در کلاسهای مهارت زندگی شرکت کنید.
شاد و سلامت باشید.

بیشتر بخوانید:
بهترین راه گفتگو میان همسران