ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 34 ساله )

با سلام من ازدواج کردم دوتا بچه دارم تا حالا خمس ندادم ولی میخام برام محاسبه کنید پرداخت کنم یه زمین دارم که از پدرم به ارس رسیده یه خونه 100متری که توش میشینم وهمسرم هم مقداری طلا داره با چهار میلیون پول تو بانک مقدار زمین هم ده منه لطفا پاسخ بدهید


مشاور (محمد علی رضایی)

با سلام واحترام
پرسشگر گرامی:
 به اتفاق فتوای فقهاء معاصر شیعه، ارثى که به انسان مى‏رسد خمس ندارد. مگر در برخی موارد؛ همچنین خانه ای که برای سکونت دارید و زیور آلات زن  تا جایی که در حد شأن و متعارف باشد، خمس ندارد بطور کلی به چیزهایی که جزء مئونه زندگی اند، خمس تعلق نمی گیرد. مئونه عبارت از هزینه های زندگی از قبیل؛ خوراک،پوشاک، خانه مسکونی، وسایل زندگی، وسیله نقلیه و ... است. البته تمام این موارد در صورتی است که در شأن انسان باشد، با مراجعه یا تماس با دفاتر یا سایت های مراجع جامع الشرایط یا وکیل آنان، وضعیت مالی خود را مشخص کنید، تا بحث خمس شما حل شود.برای نمونه در موارد مشابه دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) چنین فرموده اند:
«خمس منزل مسکونی و اسباب و اثاثیّه منزل، وسیله سواری (اگر دارید) را با شما مصالحه کردیم. بقیّه اموال و دارایی خود را محاسبه نموده، بدهی های مربوط به آن را کسر کرده، خمس باقیمانده را یکجا یا تدریجاً ارسال فرمایید.»
موفق و پیروز باشید