ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 21 ساله )

سلام. با عرض خسته نباشید.
من یه مشکلی دارم نمیدونم چرا خیلی با شوهرم بد حرف میزنم. چند ماهه ک دارم رو خودم کار میکنم ک تکرار نکنم اما هر چند وقت بازم یه دفه شروع میکنم به بد حرف زدن. الکی نق میزنم بهش پشت تلفن باهاش دعوا میکنم. چطور میتونم این رفتار بدو کنار بزارم


مشاور (علی محمد صالحی)

عرض سلام و احترام خدمت شما.
میشه این بد حرف زدن شما رو، جزو عادات رفتاری شما محسوب کرد، که خودتون تمایل دارید این عادات نامناسبتون رو ترک کنید. برای ترک عادات بد، الگوهای متعددی پیشنهاد میشه، اما در اینجا به یک الگوی بسیار ساده و در عین حال موثر و کاربردی به اسم «الگوی تغییر رفتار بد»، اشاره میشه که از یکسری مراحل تشکیل شده و باید مرحله به مرحله انجام بدید.
مرحله اول: خودآگاهی و توجه به ضررها و خسارت های ناشی از انجام عادت بد است. تا وقتی ذهن انسان معطوف به لذت های ظاهری یک رفتار است، درصدد حذف آن رفتار بر نمی آید، اما اگر انسان از ضررهای آن رفتار آگاهی یابد، مصمم می شود که فکری به حال این عادت بد بکند. همین الان قلم و کاغذ بردارید و ضررها و خساراتی را که عادت بدتان به شما وارد کرده، بنویسید. مثلا دلخوری شوهرم، بخطر افتادن زندگی مشترک، ایجاد تنش و اختلاف با همسر، سرد شدن روابط عاطفی و احساسی همسرم، دچار فشار روحی شدن، ذهنیت بد اطرافیان نسبت به من و...، دقت کنید که حتما این موارد رو بنویسید، و صِرف فکر کردن کافی نیست.
مرحله دوم: سعی کنید حال تان از خودتان به هم بخورد! تا وقتی حالمان از این عادت بد به هم نخورد موفق به ترک آن نخواهیم شد و این کار میسر نمی شود، مگر با معطوف کردن ذهن به مرحله اول.
مرحله سوم: تصور نتایج مطلوب به دست آمده، پس از ترک عادت بد
چیزی که باعث موفقیت افراد موفق در تغییر یک رفتار شده، تصور ذهنی از زندگی ایده آلی که پس از ترک عادت، نصیب شان می شود. سعی کنید در ذهن خود آینده ای را ترسیم کنید که در آن عادات بدِ خود را ترک کرده اید و نتایج مطلوب به دست آمده را در ذهن خود برجسته کنید و ببینید در آن شرایط چه حالی دارید. این کار باعث می شود اشتیاق شما برای ترک عادت بد بسیار زیاد شود. حتماً تصورات ذهنی خود را بنویسید تا جلوی چشم تان باشد. مثلا عمیق تر شدن عشق و علاقه همسرت، کاهش تنش و اختلافات شما، افزایش اعتماد بنفس بخاطر تغییر عادت بد، نگرش مثبت اطرافیان و.... .
مرحله چهارم: تصمیم خود را عملی کنید! دیگر وقت آن رسیده که تصمیم خود را عملی کنید. به یاد داشته باشید که مهمترین و سخت ترین قدم، قدم اول است و قدم اول را هنگامی بر می دارید که برای اولین بار به عادت بدتان «نه» بگویید. شما در مرحله حساسی قرار دارید و توجه به چند نکته بسیار ضروری است:
۱. از کم شروع کنید: مثلا با خودتون قرار بزارید تا دو روز هر اتفاقی افتاد، یا شوهرم هر کاری کرد، من باهاش بد صحبت نمیکنم، و بعد از دو روز دوباره این قرار رو برای دو روز دیگه تمدید کنید.
۲. از ملزومات عادت بد دوری کنید: اگر میدونید الان حال خوبی ندارید و اگر به شوهرت تلفن بزنی، باهاش بد صحبت میکنی، خب نباید زنگ بزنی و تماس تلفنی رو برای بعد بذار.
۳. سختی های ترک عادت بد را به جان بخرید: اگر ترک عادت بد خیلی آسان بود، این قدر مردم گرفتار عادت های بد نبودند.
۴. در صورت امکان یک عادت خوب را با عادت بدتان جایگزین کنید: دقت کنید که این جایگزین باید برایتان شیرین و جذاب باشد.
۵. تصمیم خود را با کسی در میان نگذارید: هنگامی که تصمیم تان را به کسی می گویید، دیگر آن انگیزه قبلی را ندارید و انرژی شما تحلیل می رود و از طرف دیگر باعث می شود که اگر در تصمیم خود موفق نشوید، جلوی دیگران شرمسار شوید و یا مجبور شوید دروغ بگویید.
۶. هر بار فقط یک عادت را ترک کنید: اگر عادت های بد زیادی دارید، بدترین کار این است که بخواهید همه آنها را با هم ترک کنید؛ یکی از آنها را برگزینید و پس از موفقیت در ترک آن، به عادت بعدی بپردازید.
۷. ناامید نشوید: اگر به هر دلیل دوباره مرتکب آن عادت بد شدید، همه چیز را خراب نکنید و از تصمیم خود منصرف نشوید؛ دوباره شروع کنید. به آینده فکر کنید و صبور باشید.
موفق و محکم و خوشبخت باشید

بیشتر بخوانید:
مهارت های کلامی را بیاموزید