ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

من خرم آبادیم و با مردی اصفهانی از طریق اینستا آشنا شدم هر دو اصفهان زندگی میکنیم تا به حال با هیچ مردی نبودم و این موضوع اذیتم میکنه خیلی جدی و سخت گیرانه باش برخورد میکنم و اینکه اون منتظر که من بهش جواب بدم که آیا میخوام رابطه رو بیشتر از پیامک کنیم یا خیر و من نمیدونم باید چه کنم
حقیقتش چندتا چیزش اذیتم میکنه یکی اینکه ظاهرش رو نمیپسندم البته مشکل خاصی به جز کم پشتی موهاش نداره دوم اینکه یه وقتایی یه حرفایی میزنه که حس میکنم شوخی بدور از ادب باشه اونم اول رابطه مثلا راجع به وزن و هیکل یکبار گفت دست بزن ببین نداری که منم خودمو به نفهمیدن زدم سوم اینکه وقتی بهش گفتم اگر قرار باشه آشنایی بوجود بیاد باید مدتش معلوم باشه اون فکر کرد من منظورم صیغست که بعد عذرخواهی کرد و گفت اگر تو قبول میکردی من نمیکردم و از این حرفا بعدم اینکه خیلی راحت گفت دوروز دیگه من برای رابطمون مدت تعیین میکنم یعنی اصلا با خودش نگفت باید با هم مشورت کنیم عقلم میگه این رابطه اشتباهه و احساسم میگه شاید باید بهش فرصت بدم لطفا راهنماییم کنید من هربار که برام خواستگاری اومد اصلا بهش اجازه ورود ندادم و هنوز نیومده ردش کردم چون طبق مسخصات کلی اولیشون تصمیم میگرفتم لطفا بگید با این رابطه باید چه کنم؟


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
خواهر گرامی!
همانطور که می دانید ازدواج یکی از مهمترین حوادث و رویدادهای زندگی است و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان دارد ، مضافاٌ بر اینکه اگر به نحو صحیح انجام پذیرد بسیاری از نیازهای انسان را اعم از نیازهای عاطفی و جنسی را تاْمین و باعث آرامش روحی انسان می شود بنابراین در عین حال که نباید در انتخاب همسر خیلی وسواس گونه عمل کرد اما دقت ،شناخت و اتخاذ تصمیم حساب شده و بالاخره انتخاب صحیح از شرایط ضروری یک ازدواج موفق است. مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟
این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.
خواهر محترم! ما نمی دانیم چه خصلت خوبی در فرد مورد علاقه تان دیده اید، زیرا ایشان همانطور که می تواند مورد خوبی برای ازدواج باشد ولی ممکن است واقعا هم فرد مناسبی نباشد. چون در این فضایی که برای آشنایی شما به وجود آمده است، اصلا نمی توان روی هیچ کس حسابی باز کرد. بنابراین باید او را خوب بشناسید و ببینید که آیا واقعا تناسب برای ازدواج دارید یا خیر؟ اگر تناسبی در معیارهای شما و ایشان است او را به خواستگاری رسمی دعوت کنید و در این مرحله ی خطرناک نمانید. در مورد ظاهر او نیز توجه داشته باشید که زیبایی و حسن ظاهر، اگر چه یکی از صفات کاملا لازم و اساسی برای انتخاب همسر است ولی در عین حال تنها معیار ازدواج نیست. چرا که فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش روانی، کمال یافتن زن و مرد در کنار یکدیگر و تولید نسل سالم و صالح برای اجتماع است. اگر ملاک تصمیم گیری و انتخاب، فقط زیبایی ظاهری بدون توجه به دیگر معیارها باشد، نمی توان تضمینی برای ادامه زندگی مشترک داشت. زیرا در انسان ها پس از مدتی معمولا آن طراوت و جاذبه های ظاهری افت کرده، شور و شهوت اولیه نیز فروکش می کند و آن تنها امتیازی که به خاطر آن (زیبایی) ازدواج صورت گرفته بود، کمرنگ می شود آن گاه دلسردی ها و ناگواری ها، بهانه ها و ... شروع می شود. و چون از دیگر معیارهای اساسی مثل تدین و ایمان، اخلاق و ارزش های اخلاقی و ... خبری نیست زیربنای زندگی مشترک متزلزل می شود و آن دلگرمی و انگیزه کافی برای زندگی سالم و با نشاط از بین می رود. ضمن اینکه ممکن است تناسب فرهنگی نیز بین شما برقرار نباشد، که در این صورت نیز با معضل روبرو خواهید شد. بنابراین تا شناخت نسبی دست از ادامه ی این رابطه بکشید و شناخت کافی بعد از خواستگاری از مسیر به وسیله ی تحقیق و مشاوره حاصل خواهد شد.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

دوستی قبل از ازدواج